بیماری های انگلی گوسفندان به چه صورت درمان خواهد شد؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بیماری های انگلی گوسفندان به چه صورت درمان خواهد شد؟

به طور معمول گوسفندان امکان ابتلا به انگل های داخلی چون کپلک، تنیای روده، انگل های معدی-ریوی و انگل های خارجی چون کنه و شپش را دارند که باعث کاهش وزن شدید، ریزش پشم، کم خونی، اسهال گوسفندان می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشوند امکان مرگ دام ها وجود دارد.

قطعا اگر با کاهش وزن شدید، کم آبی شدید، مشاهده خون در مدفوع مواجه هستید هنگام مراجعه به پزشک باید آزمایش مدفوع انگلی بدهید تا در صورت داشتن انگل در بدن خود حتما طول درمان انجام شود. انگل به موجود زنده ای گفته می شود که یک دوره زندگی خود را در روی یا داخل بدن موجود زنده دیگر سپری می کند و از خون آن موجود تغذیه می‌کند. انواع انگل به شکل های مختلف چون کرم قلاب، اسکاریس، کپلک، کرمک در روده یا کبد انسان ها و حیوانات وجود دارند. حیواناتی چون گاو و گوسفند هم در طول پرواربندی ممکن است با خوردن آب یا علوفه آلوده به انواع انگل روده یا کبد مبتلا شوند که برای درمان بیماری انگلی گوسفندان حتما باید به آنها دارو ضد انگلی داده شود.

به طور معمول گوسفندان امکان ابتلا به انگل های داخلی چون کپلک، تنیای روده، انگل های معدی-ریوی و انگل های خارجی چون کنه و شپش را دارند که باعث کاهش وزن شدید، ریزش پشم، کم خونی، اسهال گوسفندان می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشوند امکان مرگ دام ها وجود دارد.

فروش گوسفند سالم تبریز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

دام ها به مانند انسان ها امکان ابتلا به انواع انگل را دارند

وجود انگل در تمامی انسان ها و حتی حیوانات امکان دارد اما به شکل های متفاوت این انگل ها وجود دارند. مسلما در بدن انسانها انواع انگل به شکل کرم روده و با نام های کرم آسکاریس، کرمک، قلاب، نواری و کپلک وجود دارد در صورتی که در دام ها معمولا به نام های کرم جگر یا کپلک، تنیای روده، قزل قروت وجود دارند.

هنگام پرورش گوسفندان و دیگر دام ها باید با بالا بردن اطلاعات و دانش خود در صورت مبتلا شدن دام ها به انواع بیماری سریعا با دامپزشک صحبت کنید و قبل از وارد آمدن خسارات اقتصادی هنگفت نسبت به درمان بیماری اقدام کنید.

هنگام تغذیه گوسفندان و بردن آنها به چرا مواظب باشید

قطعا یکی از راههای انتقال انگل به داخل بدن گوسفندان خوردن علوفه و آب آلوده است، از این رو حتما به هنگام تغذیه گوسفندان باید مراقب باشید که آنها را برای چرا به محیط های آلوده نبرید و از خوراندن علوفه و آب آلوده به دام ها قطعا جلوگیری کنید.

بیماری های انگلی در گوسفندان چه علائمی دارد؟

همانطور که در انسان ها علائمی چون شکم درد، لاغری، بی اشتهایی می تواند حاکی از وجود انگل در بدن آنها باشد قطعا برای گوسفندان هم علائمی وجود دارد که با مشاهده آنها حتما باید به وجود انگل در بدن گوسفندان شک کنید.

  1. کم خونی
  2. ایجاد کیست های در قلب، ریه، کبد و گوشت گوسفند
  3. اسهال گوسفندان
  4. کاهش وزن
  5. آبستن نشدن گوسفندان
  6. ریزش پشم گوسفندان و رشد نامطلوب

با انواع انگل های موجود در بدن گوسفندان آشنا شوید؟

چه انگل هایی در بدن گوسفندان تغذیه می کنند؟

انگلهای کپلک، تنیای روده، قزل قروت جزو انگل هایی هستند که در داخل بدن گوسفندان ممکن است تغذیه کنند و بزرگ شوند.

انگل کپلک جگر گوسفندی چگونه است؟

انگل کپلک یا همان فاسیولا هپاتیکا کرمی است که سر کوچک و بدن پهنی دارد و بیشتر در کبد انسانها و در کبد( جگر گوسفند) و شش های حیوانات قابل مشاهده است.

برای تشخیص انگل کپلک حتما باید از گوسفندان آزمایش گرفته شود و حتی با مشاهده تخم های زرد متمایل به قهوه ای در مدفوع گوسفندان می توانید به وجود این نوع انگل در بدن دام پی ببرید.

انگل کپلک جگر گوسفند

انگل تنیای روده گوسفندان با درد شدید و اسهال همراه است

این نوع انگل داخلی می تواند باعث لاغری مفرط، درد شدید و اسهال گوسفندان شود که بهتر است برای درمان این بیماری حتما به آنها داروی ضد انگل دهید.

انگل های معدی- ریوی یا قزل قروت بیشتر در مناطق پر باران زیاد است

این نوع انگل در گوسفندان از نوع استرونژیلوس‌ها است که باعث ضعف، لاغری، مشکلات تنفسی، اسهال سیاه و قهوه ای و حتی شکستگی پشم می‌شود.

کنه ها و شپش ها جزو انگلهای خارجی در دام ها محسوب می‌شوند

کنه ها و شپش ها از دسته انگل های خارجی هستند که در پوست حیوان زندگی می کنند و حتی ممکن است باعث مرگ گوسفندان شوند.

به چه روشهایی امکان پیشگیری از بیماری انگلی در گوسفندان وجود دارد؟

حمام ضد انگل در فصل تابستان و پاییز بهترین روش است که باعث پیشگیری دام از ابتلا به انواع انگلهای داخلی است. به این دلیل می‌گویند که حمام در تابستان و پاییز انجام شود که هوا گرم باشد و سریعا گوسفندان پس از حمام خشک شوند.

درمان بیماری های انگلی گوسفندان به چه صورت انجام می‌شود.

داروی آیورمکتین جزو بهترین داروهای ضد انگلی گوسفندان محسوب می‌شود که با دو مرتبه تزریق زیرپوستی در دام انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که حتما وزن گوسفند برای تزریق داروی ضد انگل آیورمکتین باید کمتر از 50 کیلوگرم نباشد تا یک سی سی دارو به دام تزریق کنید. و با افزایش وزن گوسفند حتما باید وزن را بر عدد 50 تقسیم کنید و عدد بدست آمده مقدار سی سی داروی آیورمکتین است.

برنامه تزریق داروهای ضد انگل به گوسفندان

ماه هایی که باید درمان انجام شود. درمان روز اول تکرار درمان یک هفته بعد تکرار درمان ۱۵ روز بعد
اول اردیبهشت آلبندازول نیکلوزاماید آیورمکتین
پانزده خرداد شربت فنولین نیکلوزاماید آیورمکتین
اول آبان شربت فنولین مبندازول آیورمکتین

به نکات زیر توجه کنید

  1. از خوراندن داروی آیورمکتین و شربت فنولین و به دامهایی که اواخر آبستنی طی می‌کنند جلوگیری کنید و به جای شربت فنولین به آن آلبندازول بدهید.
  2. دامی که 45 روز اول آبستنی را طی می کند نباید به آن آلبندازول بدهید و به جای این دارو شربت فنولین به دام بدهید.
  3. در صورتی که در منطقه گرم زندگی می کنید طول درمان از فروردین شروع کنید. و درمان دوم در ۱۵ اردیبهشت و درمان سوم در مهر انجام شود.
  4. درمان در مناطق سرد باید از خرداد شروع کنید. درمان دوم در ۱۵ تیر و درمان سوم در اواخر ماه شهریور انجام شود.
  5. عشایر کوچ نشین حتما باید داروهای ضد انگلی قبل از کوچ به دام ها بدهند.

برنامه داروهای ضد انگلی گوسفندان درمنطقه ای سرد و کوهستانی با آب و هوای خشک

ماه هایی که باید درمان انجام شود. درمان روز اول تکرار درمان یک هفته بعد تکرار درمان ۱۵ روز بعد
اول اردیبهشت آلبندازول نیکلوزاماید آیورمکتین
پانزده خرداد کلوزانتل نیکلوزاماید آیورمکتین
اول آبان لوامیزول مبندازول آیورمکتین

به نکات زیر توجه کنید

  1. از دادن داروی لوامیزول به دامی که اواخر آبستنی طی می کند جلوگیری کنید و به جای آن از کلوزانتل یا آلبندازول استفاده کنید.
  2. به هیچ وجه به دامی که 45 روز اول آبستنی را طی می‌کند داروی ضد انگلی آلبندازول ندهید و به جای آن داروی کلوازانتل یا لوامیزول بدهید.
  3. برای درمان باید داروها را به تمامی دام ها بغیر از بره و بزغاله های شیرخوار بدهید.
  4. همزمان با خوراندن دارو به دام هایتان باید داروی ضد کرم پرازی کوانتل را به سگ هایتان بدهید. پس از خوراندن قرص ضد کرم به سگ آنها را به مدت دو روز ببندید و مدفوعشان را بسوزانید.

تزریق دارو به دام

حمید 1399-11-21

سلام یک قوچ دارم که چند روزه بی حال و همش از گله گوسفندان جدا میشه و غذا نمی خوره. راهنمایی کنید.

حسن 1399-11-21

چند تا بز من همین یک ماه پیش مردن الان هم یکی دیگه همون علائم داره و زیر گلوش باد یا ورم کرده و بعد چند روز میمیرن قرص کرم جگر هم بهش دادم خوب نشدن دردشون چیه؟

محمد رضا یزدانی 1400-01-21

درود بر شما میش قزل دارم که دوتا بره ۵۰روزه داره بسیار لاغر شده و پشم کمپشتش داره میریزه، لطفا راهنمایی بفرمائید.

جمال بابایی 1400-11-20

سلام یه بره دارم نر تقریبا 45روزه ماده در اثر عفونت قارچی مرد اما نر سر حال الان دیدم چند روز تنشو میخاره پشمشو کنار زدم دیدم یه زخم بزرگ زیر گردن داره که خشک شده سرش سیاه وپوسته کرده زیر گوششویه جا دیگه هم دیدم به نظر تون چی می‌تونه باشه درمانی چیه گوسفند بره من خیلی هم سرحاله فقط خارش داره لطفاً کمک کنین

مسلم خراسانی 1400-11-26

ابله رو بزنید

رسول 1400-12-25

سلام ما چند تا از گوسفندها پشم های شان می ریزند مشکل از کجاست باید چه داروی بدم