بهترین زمان تلقیح مصنوعی گوسفندان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بهترین زمان تلقیح مصنوعی گوسفندان

به آبستن کردن حیوان ماده بدون عملیات جفت گیری طبیعی تلقیح مصنوعی گفته می شود که در آن با استفاده از وسایل آن شامل اسپیکولوم، تفنگ تلقیح اقدام به اسپرم گیری از قوچ و ریختن آن داخل سرویکس و رحم میش می کنند تا بتوانند درصد چند قلوزایی و تولید مثل گوسفند و بز را افزایش و باعث افزایش درصد درآمد دامداران شوند.

با توجه به افزایش جمعیت در دنیا نیاز به تولید گوشت گوسفند، گاو و بز است و از این رو تقاضای خرید گوسفند زنده، گاو و بز زیاد است همین باعث می شود که خیلی از مردم جهان از قبیل کشورمان به شغل دامداری ودامپروری گوسفند و بز روی آورند. آنچه مشخص است در دوره پرواربندی گوسفند هدف افزایش وزن و چاق کردن گوسفندان است که با تغذیه مناسب و دادن مواد مغذی در زمان 40 الی 120 روز شاهد این افزایش وزن خواهید بود اما سود آوری بیشتر از پرورش گوسفند و بز با افزایش تولید مثل همراه است. برای افزایش تولید مثل گوسفند، خرید گوسفندان چند قلوزا چون افشاری، رومانوف مفید است و علاوه برآن می توانید برای آبستن کردن میش از روش تلقیح مصنوعی استفاده کنید که خیلی مهم است بهترین زمان را انتخاب کنید. معمولا بهترین زمان برای تلقیح مصنوعی گوسفند و بز به خارج کردن سیدر و اسفنج بستگی دارد و اینکه چه زمانی فحل شوند.

فروش گوسفند قزل افشاری تهران

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تلقیح مصنوعی گوسفند و بز چیست؟

به آبستن کردن حیوان ماده بدون عملیات جفت گیری طبیعی تلقیح مصنوعی گفته می شود که در آن با استفاده از وسایل آن شامل اسپیکولوم، تفنگ تلقیح اقدام به اسپرم گیری از قوچ و ریختن آن داخل سرویکس و رحم میش می کنند تا بتوانند درصد چند قلوزایی و تولید مثل گوسفند و بز را افزایش و باعث افزایش درصد درآمد دامداران شوند.

هزینه تلقیح مصنوعی گوسفند و بز چقدر است؟

خب نمی توان به صورت دقیق به این سوال جواب داد چونکه قطعا قیمت اسپرم گوسفند رومانوف با نژادهای دیگر متفاوت است و از آن سمت بستگی دارد که شما بخواهید با اسپرم قوچ چند تا از میش ها آبستن کنید و با رعایت نکات مهم و فنی عملیات بتوانید به خوبی باعث آبستن کردن گوسفند شوید.

هزینه تلقیح مصنوعی گوسفند و بز

آبستنی گوسفندان در تلقیح مصنوعی به زمان فحلی گوسفند بستگی دارد

چه در روش طبیعی و تلقیح مصنوعی یکی از شروط لازم این است که میش ها فحل شده باشند حال می توان برای تغییر فصل باروری از رگولین و همچنین داروهای فحلی چون سیدرگذاری و اسفنج استفاده کرد.

 حتی در صورت استفاده از روش های سیدرگذاری و گذاشتن اسفنج  حتما باید بهترین زمان را برای عملیات تلقیح مصنوعی در نظر گرفت تا باعث افزایش درصد آبستنی گوسفندان شود.

درصد آبستنی گوسفند در تلقیح مصنوعی چقدر است؟

قطعا به نوع اسپرم و همچنین روش های تلقیح مصنوعی بستگی دارد که در آموزش تلقیح مصنوعی گوسفندان به صورت کامل به آن اشاره کردیم و اینکه بیشترین میزان باروری مربوط به روش اسپرم مایع تازه و کمترین میزان باروری مربوط به اسپرم منجمد است.

  1. روش واژینال که به آن تلقیح مصنوعی کور گوسفندان گفته می شود.
  2. افزایش درصد آبستنی گوسفندان در روش سرویکال و همچنین لاپاراسکوپ

بهترین زمان برای تلقیح مصنوعی گوسفند و بز

به طور کلی زمان تلقیح مصنوعی به دو صورت ثابت و شروع ایستا فحلی در نظر  گرفته می شود که در روش اول به هیچ وجه نیازی به تشخیص فحلی گوسفند وبز نیست بلکه به مدت حـدود ٤٨ الـي ٥٦ سـاعت و در بـز ٤٣ الـي ٤٦ سـاعت بعد از خارج کردن اسفنج يـا سـيدر، تلقيـح انجـام مي شـود. در روش شروع ایستا فحلی حتما باید یک روز قبل از اینکه عملیات تلقیح شروع شود حتما قوچ  یا بز تیزر را با پیشبند وارد گله میش ها کنید تا باعث تحریک تخمک گذاری گوسفندان و بزهای ماده شود.

در روش شروع ایستا فحلی حتما باید یک روز قبل از اینکه عملیات تلقیح شروع شود حتما قوچ  یا بز تیزر را با پیشبند وارد گله میش ها کنید تا باعث تحریک تخمک گذاری گوسفندان و بزهای ماده شود. به حالت عمومی اگر صبح گوسفند یا بز فحل شود عصر، اگر عصر فحل شود صبح زود و اگر شب فحل شوند باید نیم روز حتما تلقیح انجام شود.

بیشترین نرخ باروری تلقیح مصنوعی گوسفند و بز مربوط به روش شروع ایستا فحلی است که قطعا نیاز به هزینه بالا و نیروی کار بیشتری است و در صورتی که تعداد دام ها بالاتر باشد از روش اول استفاده می شود.

زمان مناسب برای تلقیح بعد از خارج کردن سیدر یا اسفنج

گوسفند

در صورتی که از روش زمان ثابت استفاده کنید حتما ٤٨ الـي ٥٨ سـاعت پس ازخارج کردن اسـفنج يا سـيدر عملیات تلقیح انجام شود از این رو با توجه به تعداد دام ها باید برنامه ریزی کنید. اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوییم بستگی به زمان کشیدن اسفنج دارد که اگر پيـش از ظهـر کشـيده شـوند و دو روز بعد، از ظهر تـا عصر تلقيح ها انجام شـود.

در روش غیر ثابت هم باید از قوچ فحل یاب استفاده کنید و از قانون صبح-غروب ؛ غروب-صبح استفاده کنید که به این صورت است که اگر صبح گوسفندان رفتار و علائم فحلی نشان دهند غروب تلقیح شوند.

بز

در روش زمان ثابت باید توجه کنید که اگر یک بار تلقیح به روش لاپاراسکوپ انجام شود باید 48 الی 54 ساعت بعد از خارج کردن اسفنج یا سیدر عملیات انجام شود و در روش سرویکال هم باید 43 الی 48 ساعت بعد از اسفنج کشی عملیات انجام شود.

بهترین زمان در روش زمان ثابت برای بز این است که اسفنج کشی ساعت بعدازظهر تا عصر انجام شود و دقیقا دو روز بعد با توجه به ساعت اسفنج کشی تلقیح مصنوعی بز انجام شود.

در صورتی که  دو بار تلقيح سرويکال با زمان ثابت در بز انجام شود باید ٣٠ و ٥٠ ساعت پس از خارج کردن اسفنج يا سيدر این کار انجام  شود. برای انجام تلقیح در ساعات کاری مشخص حتما لازم است که اسفنج کشي بين ساعات ٨ صبح الي ١٢، تلقيح اول يک روز بعد از اسفنج کشي بين ساعات ١٤ الي ١٨ و تلقيح دوم دو روز بعد از اسفنج کشي بين ساعات ١٠ الي ١٤ انجام شود.

 

 

 

عوض مرادی 1399-11-21

سلام میخوام گوسفندارو تلقیح مصنوعی انجام دهم لطفا راهنماییم کنید باتشکر

مدیر سایت 1399-11-27

آقای مرادی شما که خودت نمی تونی تلقیح انجام بدی یک کار تخصصی باید با دامپزشک تماس بگیری، وسایل تلقیح مصنوعی بخری و یک فرد مطمئن این کار انجام بده.

جواد میرزایی 1399-12-25

سلام من تصمیم دارم چند عدد میش رو با اسپرم همو افشار بارور کنم لطفأ راهنمایی کنید چکار کنم و با کی تماس بگیرم و همچنین درمورد هزینه ش. باتشکر

نقی کشاورز 1400-01-11

گوسفند ماده دارم که چهار ماه از زایمانش گذاشته و زمان تلقح نمیدونم لطفاً راهنمایی کنید

قنبر گوزلی 1400-07-12

سلام،برایه لقاح مصنوعی بز راهنمایی کنید ،09146574131،