گاو گوشتی سیستانی جزو مقاومترین نژادهای گاو جهان محسوب می‌شود

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

گاو گوشتی سیستانی جزو مقاومترین نژادهای گاو جهان محسوب می‌شود

نژادهای گوشتی جهان شامل گالووای، آبردین آنگوس، هرفورد، شورت هورن، شاروله، لیموزین، سمینتال، براهمن، سانتاگتروس و برانگوس هستند که در این بین گاو سیستانی بهترین آنها محسوب می شود که با کمترین علوفه پرواربندی می‌شود و در عین حال خوشمزه ترین گوشت گاو جهان را دارد.

یکی از منابع مغذی و پروتئین بالا که هر انسانی نیاز به آن دارد گوشت قرمز است و با توجه  به خواص و ویتامین های گوشت گوسفندی و گوساله تفاوت زیادی بین این دو دام وجود ندارد. با وجود اینکه پرورش گوسفند زنده در جهان خیلی زیاد انجام می‌شود اما حدود 50 درصد از گوشت جهان را گوشت گاو در بر می‌گیرد که همین باعث افزایش اهمیت پرورش گاو و گوساله در جهان شده است. پرورش گاو برای تامین گوشت و شیر انجام می‌شود و همچنین از پوست گاو برای تولید انواع چرم جهان استفاده می شود اما در بین تمامی نژادهای گاو گوشتی جهان گاو سیستانی جزو بهترین نژاد است که علاوه بر طعم و بوی خوب گوشت جزو مقاومترین نژادهای گاو جهان محسوب می‌شود.

فروش گاو گوشتی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بهترین گاو گوشتی جهان نژاد سیستانی است

خب همانطور که با نژاد گاوهای هلشتاین و سمینتال آشنا هستید و می‌دانید جزو نژادهای شیری برتر جهان محسوب می‌شوند و پرورش آنها صرفه اقتصادی دارد در این بین نژادهای گوشتی جهان شامل گالووای، آبردین آنگوس، هرفورد، شورت هورن، شاروله، لیموزین، سمینتال، براهمن، سانتاگتروس و برانگوس هستند که در این بین گاو سیستانی بهترین آنها محسوب می شود که با کمترین علوفه پرواربندی می‌شود و در عین حال خوشمزه ترین گوشت گاو جهان را دارد.

خوشمزه ترین گوشت گاو دنیا

نژاد سیستانی مقاومت بالایی در شرایط سخت آب و هوایی بخصوص آب و هوای سرد و گرم دارد و قدمت آن طبق تحقیقات شهر سوخته به بیش از پنج هزار سال می‌رسد و با کمترین میزان خوراک دهی بیشترین میزان تولید گوشت را به همراه دارد و یک گوساله سیستانی پس از دوره پرواربندی یعنی 18 ماه به بیش از یک تن می‌رسد و نزدیک به 75 درصد از کل وزن بدن گاو را گوشت در بر می‌گیرد.

زادگاه اصلی گاو سیستانی

این گاو نیمه وحشی طبق تحقیقاتی که در شهر سوخته اعمال شد به بیش از 5 هزار سال پیش در منطقه رود هامون زیست داشته است و در سیستان بلوچستان برای زمینه های کشاورزی، تامین گوشت و شیر مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه شاید بتوان گفت که نژاد سیستانی جزو گاو های باستانی است که جزو قدیمی ترین نژاد گاوهای جهان محسوب می شود.

پرورش گاو سیستانی چقدر به صرفه است؟

قطعا این دام نسبت به دیگر دام ها در معرض بیشترین بیماری ها قرار دارد اما مقاومت بالای گاو سیستانی در برابر انواع بیماری ها و همچنین سازگاری با شرایط بد آب و هوایی باعث شده است که خیلی از گاوداران به فکر پرورش گاو سیستانی بیفتند به خصوص اینکه با کمترین علوفه و تغذیه شاهد افزایش وزن گاو سیستانی هستند که همین یکی از نقاط مثبت این نژاد گاو ایرانی است که باعث شده است در کنار نژادهای گاو ایرانی چون گلپایگانی، دشتیاری، سرابی جزو مهمترین نژاد گاو گوشتی ایران محسوب شود که گوشت آن در جهان زبانزد است.

خواص منحصر به فرد گوشت گاو سیستانی

گوشتی که بوی تعفن و ترشیدگی دهد و در عین حال هنگام پختن بوی نامطبوع داشته باشد نباید مصرف شود اما وجود بوی خوب گوشت باعث ایجاد ترشح بزاق و شیره های معده می شود و همین باعث راحت بودن هضم گوشت و همچنین جذب مواد غذایی و افزایش اشتهای افراد می شود که تمامی این خصوصیات در گوشت گاو سیستانی وجود دارد از این رو جزو لذیذترین گوشت گاو جهان محسوب می‌شود که بافت گوشت به گونه‌ای است که چربی با گوشت عجین شده و مزه خاصی ایجاد نموده‌است.

افزایش وزن گوساله های پرواری سیستانی

مقاومت بالای پرواری این نژاد گاو ایرانی باعث شده است که شاهده افزایش وزن گوساله های پرواری در سن سنين بين 13 الي 17 ماهگي 1138 گرم باشیم. البته فراموش نکنید که گوساله شیری سیستانی به سختی از پستانک و شیشه شیر می خورد و خیلی به مادرش وابسته است از این رو هنگام از شیرگیری شما را اذیت می کند.

  1. ضريب تبديل مواد غذايي به وزن زنده در شرايط پروار 8 به 1
  2. راندمان گوشت بالا و به‌طور متوسط 2/39±73/56 درصد
  3. داشتن كوهان برجسته گاو نيز از لايه‌هاي چربي وگوشت
  4. وجود 15/2% لاشه، استخوان و 11/3 %چربي
  5. ميانگين راندمان لاشه1/28±60/63 با حداقل58/19 %و حداكثر 63/60%

چرا نژاد سیستانی نیمه وحشی است؟

یکی از نکات جالبی که گاو ماده سیستانی دارد این است که بیشترین علاقه را به گوساله های خود دارد و بیشترین میزان شیر پس از زایش گوساله شاهد خواهید بود که به گوساله های خود می دهد اما به محض اینکه گوساله را از گاو مادر جدا کنید سریعا استرس بر گاو وارد می‌شود و شیر آن قطع می‌شود.

حس محبتی که گاو مادر به گوساله خود دارد باعث می‌شود که به سختی بتوان گوساله تازه متولد شده را وزن کرد و همین باعث می‌شود که گاو سیستانی به کارگران حمله ور شود و نیمه وحشی شود.

علاوه بر این مشاهده می‌شود که برخی اوقات گاو در سالن شیردوشی لگد میزند و مایل به پریدن از نرده هاست.

خطر انقراض گاو سیستانی به دلیل خشکسالی

بیش از 130 هزار راس جمعیت گاو سیستانی در مناطق سیستان بلوچستان و زاهدان بود که به دلیل مقاومت بالای بدن گاو در برابر بیماری ها و همچنین کم خرج بودن وهزینه نگهداری کمتر آن نسبت به دیگر نژآدهای گاو جهان این نژآد محبوبیت بالایی داشت اما به محض شروع خشکسالی در سال 1375 شاهد کاهش علاقه گاوداران به پرورش این نژاد هستیم به طوری که امروزه جمعیت این نژاد به 230 راس رسیده است و همین باعث می شود که خطر انقراض این نژاد گاو سیستانی را حس کنیم.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است