راهنمای خرید گوشت گوسفندی سالم

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

راهنمای خرید گوشت گوسفندی سالم

اگر تازه ازدواج کرده اید و به مانند قدیمی ها نمی توانید گوشت بره، گوساله و گوسفند جوان و پیر را از هم تشخیص دهید بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید چون این مطالب برای شما تازه کارها مفید است تا دیگر نیازی نباشد که به فروشگاه های زنجیره ای بروید و گوشت گوسفندی و گوساله گران قیمت را خریداری کنید کافیست به قصابی ها بروید و گوشت قرمز تازه بخرید.

درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و پروتئین بالا تنها بخش کمی از خواص گوشت گوسفندی محسوب می‌شود که با خوردن آن بخش زیادی از پروتئین بدن تامین می‌شود. قطعا توان خرید گوشت گوسفند و گوساله با توجه به افزایش قیمت گوسفند زنده در بین مردم پایین آمده است اما باز هم با وجود تمامی خواص و فوایدی که دارد نمی‌توان آنرا از سبد خرید حذف کرد. با توجه به گرانی گوشت قرمز بهتر است هنگام خرید گوشت گوسفندی و گوساله دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید گوشتی سالم خریداری کنید و کلاه سرتان نرود بنابراین بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید.

فروش دام زنده اصفهان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

هنگام خرید گوشت قرمز تازه کارها مواظب باشید

اگر تازه ازدواج کرده اید و به مانند قدیمی ها نمی توانید گوشت بره، گوساله و گوسفند جوان و پیر را از هم تشخیص دهید بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید چون این مطالب برای شما تازه کارها مفید است تا دیگر نیازی نباشد که به فروشگاه های زنجیره ای بروید و گوشت گوسفندی و گوساله گران قیمت را خریداری کنید کافیست به قصابی ها بروید و گوشت قرمز تازه بخرید.

  1. بهتر است از یک قصابی مطمئن خرید کنید.
  2. هنگام خرید گوشت گوسفند یا گوساله از فروشگاههای زنجیره ای حتما پایین بسته را هم نگاه کنید زیرا ممکن است بالای بسته گوشت بهتری گذاشته باشند.
  3. در صورت خرید گوشت قرمز از فروشگاه های زنجیره ای بهتر است از برندهای معتبر خرید کنید.
  4. توجه به رنگ و همچنین شل یا سفت بودن گوشت گوسفند و گوساله می‌تواند به شما کمک کند که گوشت سالم خریداری کنید.

تفاوت بین گوشت گوسفند و گوساله

آنچه مشهود است ارزش غذایی بین گوشت گوسفند و گوساله و مواد مغذی چون آهن، روی، فسفر، سلنیوم و ویتامین B12 داخل آنها یکسان است اما با توجه به هضم راحت گوشت گوسفندی تقاضای خرید آن بالاست و به موجب آن قیمت گوشت گوسفند بالاتر از قیمت گوشت گوساله است. با وجود اینکه گوشت گوسفند به راحتی هضم می شود اما چربی و کلسترول پایین گوشت گوساله باعث می شود که بیماری های چربی خون و دیابت از این گوشت قرمز بیشتر استفاده کنند.

برای تشخیص گوشت گوسفندی از گوساله کافیست به رنگ آن نگاه کنید چونکه رنگ گوشت گوسفند قرمز روشن است و از آن طرف رنگ گوشت گوساله قرمز پر رنگ است که کاملا مشهود می باشد.

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی برای پخت و پز و درست کردن غذا

در نگاه اول اگر سری به قصابی ها بزنید با یک سری نوشته ها و قیمت ها چون قیمت شقه گوسفندی، سر دست، فیله، ماهیچه و... مواجه می‌شود که کمی سردرگم خواهید شد اما نگران نباشید هر قسمت از گوشت گوسفند برای یک نوع غذا کاربرد دارد مثلا شانه گوسفندی به همراه سبزیجات می توانید کباب کنید و میل کنید و از قلوه گاه گوسفندی که سفت ترین قسمت بدن دام است برای تهیه حلیم، آبگوشت استفاده کنید و حتی با مخلوط کردن با چربی برای تهیه کباب کوبیده استفاده کنید.

  1. شقه: نصف بدن یک گوسفند که مناسب کباب کردن و درست کردن خورشت است.
  2. راسته: گوشت دو طرف ستون فقرات (گاو و گوسفند)
  3. سردست: یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها
  4. کف‌دست: گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه
  5. ماهیچه: گوشت لخت بدون چربی عضلات
  6. فیله: گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید
  7. سیرابی: شکمبه گوسفند و گاو
  8. پاچه: گوشت عضلات ساق پای دام

بهترین قسمت برای تهیه کباب گوسفندی همان راسته حیوان است و برای تهیه سوپ، آبگوشت و بیف همبرگر می‌توانید از قسمت گوشت گردن گوسفند استفاده کنید و در کنار آن گوشت دنده نازک و نرم و پرچرب ، ترد وخوش طعم است و برای آبگوشت و باقلا پلو خیلی عالی است.

گوشت گردن گوسفندی

نکات مهم هنگام خرید گوشت قرمز

یکی از حرفهای اشتباهی که بین قدیمی ها باب بود این بود که هر چقدر رنگ گوشت قرمز روشن تر باشد هضم آن راحت تر است در صورتی که کاملا اشتباه است چون رنگ گوشت گوساله خیلی روشن است در صورتی که به راحتی هضم نمی‌شود.

  1. به مهر سازمان دامپزشکی توجه کنید.
  2. در صورتی که گوشت رشته های عضلانی داشت شک نکنید گوسفند یا گاوی که ذبح شده است پیر بوده
  3. شل بودن زیاد گوشت نشان خوبی برای سالم بودن آن نیست.
  4. بهترین گوشت قرمز آن است که رنگ روشن زنده و چربی سفید یا کمی زرد دور آن باشد.

قیمت گوشت گوسفندی امروز

تفاوت بین گوشت بره و قوچ و میش

رنگ گوشت بره صورتی روشن است و سن بره کمتر از دوازده ماه است و گوشتی کاملا کم چرب،ترد و همچنین زودپز دارد که از اوایل اسفند تا اوایل تیرماه در بازار خیلی زیاد وجود دارد. در آن طرف گوشت گوسفندی که دو دندان دارد یعنی سن گوسفند یکسال است و به آن گوشت هاگست می‌گویند و از آن سمت گوشت گوسفندی که بیش از دو دندان دارد به آن گوشت قوچ یا میش گفته می‌شود که رنگ آن قرمز روشن است که مهر و آبان ماه بیشترین فراوانی آن است.

هنگام خرید گوشت یخ زده و گوشت چرخ کرده مواظب باشید

گوشت های گوسفند و گوساله که به صورت بسته بندی شده در فروشگاه های زنجیره ای هستند تازه هستند و تا 72 می‌توانید آنرا در یخچال نگهداری کنید. خرید گوشت چرخ کرده از قصابی کار اشتباهی است مگر اینکه از یک قصاب معتبر خرید کنید و علاوه قیمت یک کیلو گوشت چرخ کرده را با قیمت گوشت معمولی مقایسه کنید تا شک و شبهات شما از بین برود.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است