فحلی گوسفندان با هورمون تراپی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

فحلی گوسفندان با هورمون تراپی

برای افزایش درصد باروری و همچنین زایمان یکسان گوسفندان در تعداد راس زیاد در یک زمان معین از روش هورمون تراپی استفاده می شود که از طریق سیدرگذاری و گذاشتن اسفنج داخل واژن دام عملا تمامی دام ها در یک زمان فحل شده و می توانید به صورت یکسان تلقیح را برای تمامی دام ها انجام دهید و عملا باعث به دنیا آمدن بره های هم سن، تغذیه راحت میش های آبستن در دو ماه آخر شوید.

قطعا بیشترین سود پرورش گوسفندان داشتی مربوط به تولید بره است بنابراین خیلی مهم است که بتوانید با خرید گوسفندان چند قلوزا، تغذیه مناسب و استفاده از جیره فلاشینگ و همچنین روش تلقیح مصنوعی باعث افزایش درصد باروری و آبستنی گوسفندان و نهایتا باعث افزایش درصد بره زایی گوسفندان شوید. با توجه به اینکه طول عمر اقتصادی هر میش داشتی به تعداد زایمان آن یعنی 4 تا 5 شکم زایش بر می گردد و همچنین مدت زمان زایمان گوسفند پنج ماه است برای اینکه بتوانید برنامه سه زایش در دو سال را اجرا کنید باید بتوانید به خوبی زمان دقیق فحلی گوسفندان را تشخیص دهید تا با قوچ اندازی ناگهانی و استفاده از روش تلقیح مصنوعی باعث آبستن شدن گوسفند میش شوید. چنانچه تلقیح مصنوعی گوسفندان زودتر یا دیرتر از فحلی  دام انجام شود باعث بروز عفونت های رحمی خواهد شد از این رو استفاده از هورمون تراپی یا سیدرگذاری و گذاشتن اسفنج در واژن گوسفند می تواند به شما کمک کند که زمان دقیق فحلی دام را بدانید و با توجه به فحلی دام اقدام به انجام تلقیح کنید تا بتوانید درصد باروری گوسفندان را افزایش دهید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: عیب یابی و تعمیر موتور کولر آبی

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش میش آبستن

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

فحلی چیست؟

قطعا گوسفندی با موفقیت آبستن و حامله خواهد شد که فحل شده باشد. به انجام یکسری تغییرات هورمونی و سواری دادن به قوچ و ترشح فرومون عملا میش تمایل به جفت گیری با گوسفند را بروز می دهد که برای تشخیص فحلی گوسفندان معمولا از قوچ تیزر مجهز به یراق نشانه گذار استفاده می شود تا در صورت پریدن قوچ روی میش های آبستن عملا گوسفندان فحل تشخیص داده شود و با اسپرم گیری قوچ و همچنین وارد کردن اسپرم گوسفند از طریق تفنگ تلقیح و وارد کردن آن داخل واژن عملیات آبستنی دام با موفقیت انجام شود.

افزایش درصد باروری گوسفندان با روش تلقیح

برای اصلاح نژاد و همچنین افزایش آبستنی گوسفندان امروزه از روش تلقیح مصنوعی استفاده می شود. با اینکه این روش هزینه بر است اما درصد باروری و آبستنی دام را افزایش می دهد و با مراقبت از گوسفندان آبستن امکان بره زایی و به دنیا آمدن بره های سالم را بالا خواهد برد.

هزینه تلقیح مصنوعی گوسفند و بز

فحلی گوسفندان به روش هورمون تراپی

با توجه به اینکه مدت زمان فحلی هر میش متفاوت است و همین باعث می شود که زمان زایمان گوسفندان داشتی باهمدیگر متفاوت باشد و کار مدیریت تغذیه و نگهداری دام را سخت کند از این رو با هورمون تراپی عملا تمامی گوسفند میش باهم فحل می شوند و در زمان معین و یکسان تلقیح صورت می گیرد و همین باعث می شود که گوسفندان همزمان آبستن شوند و جیره آبستنی به صورت یکسان به تمامی دام ها داده شود و زمان زایمان گوسفندان یکسان باشد و باعث بدنیا آمدن بره های زیاد در یک زمان شود.

سیدرگذاری و گذاشتن اسفنج دو تا از روش های معمول هورمون تراپی گوسفندان است که با گذاشتن این دو ماده داخل واژن گوسفندان عملا امکان فحل شدن دام در تمامی فصول سال وجود دارد و همچنین به راحتی تلقیح مصنوعی با خارج کردن سیدر و اسفنج امکان پذیر است و همه اینها باعث افزایش درصد باروری گوسفندان خواهد شد.

مزایای همزمان سازی فحلی گوسفندان

کنترل هورمون تولید مثل گوسفند و بز را همزمان سازی فحلی می نامند که با روش تيمار پروژسترون + PMSG (eCG) که متداول ترین روش روز دنیاست عملا به صورت یکسان امکان فحل کردن دام در تمامی فصول سال ( حتی دوره عدم فحلی گوسفند) وجود دارد. به طور واضح و ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم به روش سیدرگذاری یا گذاشتن اسفنج داخل واژن گوسفند و بز برای فحل شدن دام هورمون تراپی یا همان همزمان سازی فحلی می گویند.

  1. کوتاه نمودن دوره زایش دام ها و اجرای برنامه سه زایش در دو سال
  2. تولید بره های هم سن با توجه به اینکه زایمان تمامی گوسفندان در یک روز رخ خواهد داد.
  3. انجام تلقیح مصنوعی به صورت کارآمد با اثر گذاری بیشتر
  4. امكان افزايش دوقلوزائي از طريق تزريـق گنـادوتروپين و تـاثير بهتـر و بيـشترِ فلاشـينگ
  5. انجام راحت مراقبت از میش های در دو ماه آخر آبستن،زایش و تغذیه مناسب پس از زایمان
  6. کنترل زمان مناسب زایمان گوسفندان

دوره عدم فحلی گوسفند و بز

اسفند و فروردین دو ماهی هستند که عملا گوسفندو بز در این زمان علائم فحلی از خود نشان نمی دهند از این رو امکان آبستن کردن گوسفندان و بز در این دو ماه وجود ندارد اما برای فحل کردن دام ها در این دو ماه می توان از روش هورمون تراپی با سیدرگذاری و گذاشتن اسفنج داخل واژن دام استفاده کرد.

فروش بره شیری با قیمت بالا

خب تمامی دامداران به خوبی می دانند که قیمت بره زنده در فصول بهار و تابستان به کمترین حد آن خواهد رسید و دلیل آن افزایش بره زایی در این دو فصل است. بنابراین در فصل های دیگر سال قطعا قیمت بره شیری زیاد است و همین باعث می شود که کسانی که در این فصول سال صاحب بره می شوند با سود خوبی همراه شوند از این رو هورمون تراپی باعث می شود که شما بتوانید طوری برنامه ریزی کنید که زایمان گوسفندان در فصل هایی از سال رخ دهد که قیمت بره شیری زیاد باشد.

مرکز فروش بره شیری

نکات مهم هنگام سیدرگذاری و گذاشتن اسفنج داخل واژن گوسفند

  1. حتما هر اسفنج يـا سـيدر بايـد بـه وسـيله اپليكـاتورِ اسـتريل، در انتهـاي واژن قـرار گيـرد.
  2. باتوجه به اینکه گذاشتن سیدر یا اسفنج داخل واژن گوسفند میش و بز ماده با اپلیکاتور انجام می شود بنابراین باید بادقت و با رعایت اصول بهداشتی اینکار انجام شود.
  3. به دلیل اینکه اپلیکاتور ها وارداتی هستند و از نوع یک بار مصرف نیستند حتما نسبت به ضدعفونی کردن آن قبل از گذاشتن سیدر یا اسفنج داخل آن اقدام کنید.
  4. از ضدعفونی کردن اپلیکاتور با موادی چون الکل و فنل  ها جلوگیری کنید و  از مواد غیر التهاب آور چون بنـزال كونيـوم كلرايـد برای ضدعفونی کردن استفاده کنید.
  5. دستکش به دست کنید و اسفنج یا سیدر را از داخل پاکت بردارید و مواظب باشید که آنها روی سطوح غیر استریل قرار ندهید.
  6. محوطه فرج دام را با ضدعفوني بنزال كونيوم كلرايد بشویید و سپس با قرار دادن اسفنج یا سیدر داخل اپلیکاتور لب های فرج را باز کنید و نوک اپلیکاتور را وارد کنید و سپس تا ته واژن فرو کنید.
  7. مواظب باشید که هنگام فرو کردن اپلیکاتور حتما آنرا با زاویه 45 درجه انجام دهید و سپس به بالا ببرید و به سمت جلو هول دهید فقط مواظب باشید که به رکتوم دام آسیب نزنید.

سیدر گذاری در گاو و گوسفند باعث فحل شدن آنها می شود | دامداری

میزان دوز مصرفی سیدر یا اسفنج

میزان مدت ماندن اسفنج یا سیدر داخل واژن دام روی هر بسته نشوته شده است اما به طور کلی برای هر میش یک اسفنج تا مدت 12 الی 14 روز در فصل تولید مثل و 10 الی 12 روز در خارج از فصل تولید مثل دوام خواهد داشت. البته برای هر ماده بز یک اسفنج در فصل تولید مثل به مدت بیشتری از گوسفندان یعنی 17 تا 21 روز و در فصول خارج از تولید مثل تا 14 الی 17 روز مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان واگردی گوسفندان پس از وارد کردن سیدر یا اسفنج

ممکن است پس از زمان خارج کردن سیدر یا اسفنج با موفقیت تلقیح مصنوعی انجام شود ولی با وجود آبستنی میش همچنان یک سری علائم و رفتار فحلی از دام رخ دهد که دلیل اصلی آن می تواند رشد فولیکول ها به خاطر تزریق PMSG باشد یا از طرف دیگر به خطر پاره نشدن یک یا چند فولیکول گراف یا تشکیل کیست فولیکولی و در ادامه ترشح استروژن این علائم فحلی کماکان نمایش داده شود.

برای درمان این حالت کافیست هورمون GnRHدر این دسته از دام ها تزریق شود و البته باید بگوییم که در حال حاضر از هورمون های GnRH های موجود در بازار فعلا سينارولين و وتارولين  وجود دارد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: عیب یابی و تعمیر موتور کولر آبی

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

علوی 1401-02-07

سلام سیدر به قیمت خوب موجود است