خواص و قیمت پودر ماهی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص و قیمت پودر ماهی

پودر ماهی یکی از مواد کنسانتره ای پروتئینی است که به دلیل وجود درصد بالای پروتئین و همچنین وجود متیونین، لیزین، کلسیم و فسفر و به دلیل وجود اسید آمینه میتونین و سیستئین قابلیت هضم راحت تری دارد از این رو برای رشد طیور و همچنین سرعت رشد دام و جبران کمبود مواد معدنی، ویتامین، پروتئینی بهتر است نسبت به خرید پودر ماهی و جایگذاری آن در جیره غذایی دام اقدام کنید البته این جیره باید طبق دستور کارشناس تغذیه و به اندازه کافی داده شود چرا که مصرف زیاد آن هم مضر می باشد.

با توجه به افزایش جمعیت در دنیا نیاز به مواد غذایی برای تامین انرژی افراد زیاد می شود از این رو با افزایش تقاضای خرید گوشت همراه است که همین منجر به این شده است که خیلی از کشورها به صنعت دامداری روی آورده اند. در شغل دامداری و دامپروری برای اینکه درصد موفقیت افزایش یابد حتما لازم است به روش صنعتی این کار انجام شود. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی پرکالری حاوی مواد پروتئین و انواع ویتامین ها ست که به دلیل اهمیت نیاز بدن به انواع ویتامین ها، پروتئین ها و همچنین مواد معدنی برای سلامت بدن نیاز است که در سبد غذایی هر فرد گوشت قرمز وجود داشته باشد. اگر به صورت دقیق بخواهیم بگوییم تفاوت زیادی بین ارزش غذایی گوشت گاو و گوسفند وجود ندارد و تنها هضم گوشت گوسفند راحت تر از گوشت گاو است. برای پرورش دام زنده لازم است که علاوه بر دادن مواد علوفه ای و دانه غلات به اندازه کافی از مواد کنسانتره در جیره غذایی دام استفاده شود و پودر ماهی یکی از مواد کنسانتره دامی است که درصد بالایی پروتئین دارد و برای تغذیه دام و طیور مناسب است از این رو بهتر است با اطلاع از قیمت پودر ماهی نسبت به فراهم کردن آن اقدام کنید.

خدمات حیوانات

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

قیمت پودر ماهی

با توجه به خواص پودر ماهی و فوایدی که این ماده غذایی برای دام و طیور دارد بنابراین لازم است که درجیره غذایی دام و طیور پودر ماهی را قرار دهید شما می توانید با خرید اینترنتی یا حضوری نسبت به خرید پودر ماهی اقدام کنید، اما برای اینکه بتوانید خرید خوبی داشته باشید حتما لازم است قیمت روز پودر ماهی را بدانید از این رو قیمت روز تاریخ 9 دی 1399 را در جدول زیر مشاهده کنید.

استان / نام محصول جنوب ترکیبی میانگین ساعت
حداقل حداکثر حداقل حداکثر
گيلان 150,000 160,000 140,000 150,000 150,000 12:16
مشهد 140,000 150,000 115,000 125,000 132,500 12:16
میانگین 150,000 132,500 141,250

 

نام محصول تاریخ حداقل حداکثر میانگین میزان تغییر میانگین ماه جاری میانگین ماه قبل میانگین 6 ماه قبل میانگین سال جاری میانگین سال قبل
پودر ماهی ۹۹/۱۰/۰۸ 115000 160000 141250 0 143750 154943 118438 131081 127882

اهمیت تغذیه دام در جلوگیری از ابتلا به بیماری

تمامی دام ها از جمله گوسفند، گاو و بز برای اینکه در دوره پروار به خوبی افزایش وزن داشته باشند باید علاوه بر فراهم کردن جایگاه دام نسبت به فراهم کردن تغذیه و خوراک دامی آنها اقدام کرد. کمبود یکی از سری ویتامین ها و مواد معدنی می تواند باعث بروز انواع بیماری دامی چون تب شیر، کم خونی، پوکی استخوان و حتی در برخی اوقات باعث ریزش پشم شود. از این رو خیلی مهم است که شما بتوانید در جیره نویسی دام از تجربه کارشناسان تغذیه استفاده کنید تا عملا در جیره غذایی تمامی مواد پروتئینی، ویتامین و مواد مغذی وجود داشته باشد.

مواد خوارکی مورد نیاز برای تغذیه دام

  1. مواد علوفه ای شامل: یونجه، سبوس کاه،ساقه و برگ، سیلو، گراس و برگ درختان
  2. مواد کنسانتره شامل انواع غلات،ملاس و ریشه ها، کنجاله، تفاله و مازاد کارخانجات
  3. خوراک های غیر معمول چون منابع دریایی، پروتئینی و انرژی زا
  4. کنسانتره های پروتئینی چون کنجاله سویا، کنجاله پنه دانه و پودر ماهی
  5. خرمای نامرغوب

پودر ماهی چیست؟

یکی از مواد خوراکی کنسانتره ای که حاوی درصد بالایی از پروتئین است پودر ماهی است که از فراوری ماهی آبگیری و همچنین ضایعات ماهی بدست می آید که به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود که کمبودهای ویتامینی، پروتئینی و معدنی بدن دام را فراهم می کند و با انجام یک سری از دستگاه ها در کارخانه پودر ماهی نسبت به پخت ضایعات ماهی و همچنین خشک کردن آن پودر ماهی به دست می آید.

به دلیل کمبود کلسیم در تغذیه غذایی دام ممکن است گاو یا گوسفند پس از زایمان به تب شیر مبتلا شود و همین منجر به فلج شدن دام و همچنین مرگ دام شود از این رو بهتر است نسبت به تغذیه دام با مواد کنسانتره پروتئینی چون پودر ماهی اقدام کنید. پودر ماهی یکی از مواد غذایی است که بیش از 60 درصد پروتئین دارد و حاوی متیونین، لیزین، کلسیم و فسفر و به دلیل وجود اسید آمینه میتونین و سیستئین قابلیت هضم راحت تری دارد.

مزایای مصرف پودر ماهی در تغذیه دام

پودر ماهی یکی از مواد غذایی پر از پروتئین است که از انواع فراوری ماهی و ضایعات آن به دست می آید و به عنوان مکمل استفاده می شود و عملا کمبود مواد ویتامینی، معدنی و پروتئینی دام و طیور را جبران می کند. البته در تغذیه گاوهای شیری و گوشتی باید مواظب باشید که به اندازه کافی پودر ماهی در جیره غذایی دام قرار دهید چونکه امکان رشد میکروارگانسیم‌ها در این مکمل وجود دارد که خود عاملی برای شیوع بیماری‌های مختلف در دام و طیور خواهد بود.

مراحل تولید پودر ماهی

  1. تحویل محصول که همه ماهی ها و ضایعات آن از شیلات دریافت می شود.
  2. در این مرحله تمام ماهی ها و ضایعات آن داخل دیگی با درجه حرارت 220 سانتی گراد پخته می شود.
  3. پرس شدن مواد اولیه: پس از پخت مواد ضایعات و ماهی ها عملا مواد اولیه وارد دستگاه حلزونی شده و با عملیات پرس 70 درصد از آب، خون و چربی محصول استخراج شده و محصول نهایی تفاله خشک است.
  4. به منظور خشک کردن ماده پس از پرس شدن ماده همه مواد پرس شده را در دمای غیر مستقیم 180 درجه سانتی گراد قرار می دهند تا کاملا خشک شود.
  5. در این قسمت مواد با سرمای غیر مستقیم دمای خود را از دست می دهند. مسئولین باید به نسبت 7 به 1000 به این محصول آنتی اکسیدان اضافه نمایند.
  6. در آخرین مرحله تمامی مواد خشک شده و سرد شده در دستگاه آسیاب قرار می گیرد ته صورت پودرماهی خارج شود و داخل  گونی دوخته و تحویل مصرف کننده داده شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است