نحوه ذبح گوسفند و سلاخی آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه ذبح گوسفند و سلاخی آن

سر بریدن گوسفند در کشورهای مختلف جهان کاملا متفاوت است در سوئد با یک گلوله تفنگ به سر گوسفند اقدام به کشتن گوسفند می‌کنند. در کشورهای اروپایی دیگر چون فرانسه ابتدا به گوسفند شوک الکتریکی میدهند و سپس اقدام به سر بریدن گوسفند می‌کنند در صورتی که در دین اسلام ذبح گوسفند زنده آداب خاص خود را دارد و اگر آنها را رعایت نکنید حتی گوشت گوسفند حرام خواهد بود.

آنچه مشهود است انسان برای تامین میزان انرژی بدن نیاز به کالری و پروتئین دارد که بخش زیادی از آن را گوشت قرمز گاو، گوسفند و بز شامل می‌شود. برای انجام تمامی فعالیت های روزمره؛ ورزش کردن، مطالعه کردن و حتی کار کردن قطعا نیاز به مواد پروتئینی چون گوشت قرمز دارد. در بین گوشت گاو و گوسفند به طور حتم گوشت گوسفند بیشترین میزان پروتئین را دارد که در هر صد گرم 17 گرم پروتئین دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است. با این تفاسیر کسانی که به پرورش گوسفند مشغول هستند با فروش آن سود خوبی بدست می‌آورند. ذبح گوسفند در دین اسلام قوانین خاص خود را دارد و کاملا متفاوت از کشورهای اروپایی چون آلمان، فرانسه که با ضربه زدن به سر همراه است با بریدن گلو گوسفند با چاقو تیز انجام می شود.

گوشت گوسفند حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم، سلنیوم، فسفر، ویتامین B1 و B12 است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش درد قاعدگی، درمان کم خونی، جلوگیری از سرطان خون ، جلوگیری از اوتیسم و افسردگی و... خواهد شد.

آگهی فروش گوسفند اصیل قزل افشاری

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

در تغذیه خود و خانواده حتما گوشت گوسفند را جای دهید

با وجود گران بودن گوشت گوسفندی، قطعا قشرهای فقیر نمی توانند اقدام به خرید گوشت کنند در این بین توجه داشته باشید که خوردن گوشت گوسفند چه خواص غیر قابل باوری دارد و می تواند به طور حتم مقدار زیادی از کالری و پروتئین بدن را فراهم کند. بنابراین بهتر است تا حد توان مصرف گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود جای دهید.

میزان مصرف گوشت قرمز طبق نظر کارشناس تغذیه برای هر فرد ایرانی که سالم باشد باید روزانه معادل ۴۵ گرم باشد و  این مقدار ذکر شده برای سالمندان و کودکان و بزرگسالان فرق دارد.

با ذبح اسلامی گوسفند گوشت حلال را مصرف کنید

سر بریدن گوسفند در کشورهای مختلف جهان کاملا متفاوت است در سوئد با یک گلوله تفنگ به سر گوسفند اقدام به کشتن گوسفند می‌کنند. در کشورهای اروپایی دیگر چون فرانسه ابتدا به گوسفند شوک الکتریکی میدهند و سپس اقدام به سر بریدن گوسفند می‌کنند در صورتی که در دین اسلام ذبح گوسفند زنده آداب خاص خود را دارد و اگر آنها را رعایت نکنید حتی گوشت گوسفند حرام خواهد بود.

هر کشوری تابع یک سری قوانین است و دین مختص به خود را دارد کشورمان ایران هم دین اسلام را دارد بنابراین ذبح گوسفند باید کاملا اسلامی و بهداشتی انجام شود در غیر اینصورت گوشت گوسفند حرام و نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

روش صحیح و اصولی ذبح گوسفند

به طور کلی برای ذبح گوسفند باید حتما بدن گوسفند در جهت قبله باشد و با چاقوی تیز توسط فرد مسلمان زیر گلوی گوسفند بریده شود تا خون خارج و پس از آن سلاخی گوسفند انجام شود.

شرایط لازم برای ذبح گوسفند

  1. فردی که اقدام به سر بریدن گوسفند می کند حتما مسلمان باشد.
  2. سر حیوان با چیزی تیز به مانند چاقو در نبود آن با سنگ تیز و یا شیشه ببرد.
  3. هنگام سر بریدن حتما بدن گوسفند  روبه روی قبله باشد در غیر این صورت حیوان حرام می شود.
  4. حتما هنگام سر بریدن گوسفند نیت کنید و با ذکر نام خدا شروع به بریدن گلو گوسفند کنید.

نحوه سر بریدن گوسفند به صورت اصولی و صحیح

برای ذبح گوسفند حتما باید حلقوم، مری و دو تا شاهرگ که در دو طرف حلقوم وجود دارد را به طور کامل با چاقو یا هر شی تیز ببرید.

  1. قبل از سر بردین حتما به دام آب بدهید.
  2. بدن گوسفند روبه روی قبله قرار دهید.
  3. دو دست و پای گوسفند را محکم بگیرید.
  4. بهتر است از یک نفر کمک بگیرید چونکه هنگام سر بریدن باید حتما دست و پای گوسفند محکم گرفته شود.
  5. از پایین برآمدگی زیر گلو به صورت کامل ببرید به طوری که حلقوم، مری و دو تا شاهرگ به صورت کامل بریده شود.
  6. چند دقیقه بگذارید تا خون از گوسفند بریزد.
  7. سر گوسفند به صورت کامل ببرید.

مواردی که هنگام سر بریدن گوسفند مستحب است انجام دهید

  1. دو دست و یک پای آن را ببندید.
  2. فردی که ذبح را انجام می دهد حتما رو به قبله باشد.
  3. قبل از کشتن حیوان به آن آب دهید.
  4. بهتر است کارد را خوب تیز کنید تا حیوان اذیت نشود.

انجام موارد زیر هنگام ذبح گوسفند مکروه است

  1. جایی حیوان را سر ببرید که حیوان دیگری نباشد.
  2. در شب یا پیش از ظهر روز جمعه سر حیوان را ببرند، مگر این‌که نیاز داشته باشند.
  3. انسان، چهارپایى را که پرورش داده است بکشد.

احکام قربانی کردن گوسفند در عید قربان

بر تمامی مسلمین جهان واجب است در روز عید قربان خون حیوان شامل گوسفند، بز، گاو و خروس ریخته شود. بهتر است در عید قربان حتما گوسفند نر را قربانی کنید و از قربانی کردن میش آبستن جدا جلوگیری کنید.

حداقل سن گوسفند یکسال باشد و در صورتی که گوسفند شش ماه تمام و به هفت ماهگی نزدیک باشد اگر دارای جثه ای بزرگ باشد مشکلی برای قربانی کردن گوسفند ندارید.

چه گوسفندی را نمی توانید در روز عید قربانی کنید؟

  1. حیوانی که کور یا کر یا یک چشم باشد.
  2. هر گوسفندی که لنگ می‌زند و لنگان لنگان راه می رود.
  3. در صورتی که تمامی دندان های آن ریخته باشد.
  4. در صورتی که گوسفند به بیماری پوستی گری مبتلا باشد.

 

 

علی 1400-08-18

حیوانات حق زندگی دارند لطفا آن را به قتل نرسانید، به اندازه کافی غذاهای غیرگوشتی و خوشمزه وجود دارد که انسان میتواند استفاده کند .اگه باز هم وجدانِ انسانی برای شما باقی نمانده ،حداقل به شیوه ای مثل کشور های توسعه یافته ، با بی حس کردن حیوان را سربرید با کمترین زجر برای حیوان زبان بسته.

عشیرکچلانلو 1400-11-10

سلام خسته نباشید ایرادی نداردکه استخوان حلقوم روی سربرود ویابدنش؟

اهورا 1400-12-27

ذبح و استفاده از گوشت حیوان یک امر کاملا طبیعی و مورد نیاز بدنه بخاطر همین تو دندونا دندون مخصوص گوشت هم داریم و بدون مصرف گوشت بدن با مشکل روبرو میشه و برای استفاده از گوشتشان راهی بجز کشتن حیوان نیست. قانون طبیعت و ربطی به وجدان انسانی ندارن. شما فکر میکنید به روش کشورهای پیشرفته خوبه؟ اولا به اون روشها اون گوشت برای مصرف کننده مضره چون خون کامل خارج نمیشه. بهترین روش. همون ذبح شرعیه. بعدش بر فرض روش غربیها خوب باشه ک گوله میزنن و... قبلاً که گوله نبود که نمیشه کل بشریت رو در تاریخ بخاطر مصرف گوشت حیواناتی که مجازه محکوم به بی وجدانی کنی و این کار رو غیر انسانی بدونی. آنچه غیر انسانی کشتن حیوانات از سر تفریح. و حیواناتی هست که جز غذای ما حساب نمیشن

Nima 1401-04-17

گوسفند زبان بسته را نکشید! هیچ حیوانی نمی گوید بیایید من را بکشید و گوشت من را بخورید.مگر نه این است که با زور باید حیوان را به کشتارگاه ببرید.حیوانات هم مانند انسان ها حق زندگی دارند. لطفا لحظه ای اندیشه کنید و از خرافات و جهل دوری بجویید.