معرفی نژاد بز تالی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

معرفی نژاد بز تالی

با توجه به خواص گوشت و شیر بز پرورش بز در ایران و جهان رواج دارد اما اگر به دنبال بهترین نژاد بزهای گوشتی ایرانی هستید نژاد بومی هرمزگان به نام تالی نژاد خوبی است که با شرایط آب و هوایی مناطق سواحل جنوب غربی و غرب کشور سازگار است و درصد دو قلوزایی آن به بالای 25 درصد می رسد.

بز یکی از حیوانات اهلی است که نزدیک به ده سال عمر می کند و سازگاری با شرایط آب و هوای مختلف  هر منطقه را دارد و با کمترین خوراک و هزینه نسبت به گوسفند و گاو پرورش داده می شود. با وجود اینکه پرورش بز مختص مناطق محروم کشور است اما گوشت بز هم خواص زیادی دارد که همین باعث پر مصرف شدن گوشت این حیوان شده است تا جایی که نژادهای زیادی به حدود 300 عدد در سراسر جهان وجود دارد و در ایران نزدیک به 20 میلیون راس بز وجود دارد که در بین آنها بز تالی، نجدی، عدنی و کرکی جزو نژادهای معروف ایرانی هستند. بز تالی یکی از نژادهای گوشتی و شیری ایرانی است که با وجود تولید شیر در مدت زمان 4 ماه توسط این نژاد صرفه اقتصادی برای این منظور ندارد و بیشتر به منظور تولید گوشت بز اقدام به پرورش این نژاد می کنند. وجود درصد دو قلوزایی بالای نژاد بز تالی باعث شده است که جزو نژادهای خوب ایرانی باشد که هم می تواند برای دوره پرواربندی مناسب باشد و همچنین باعث افزایش درصد تولد بزغاله های سالم و اجرای برنامه سه زایش در دو سال شود.

فروش بز زنده

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

مصرف گوشت بز باتوجه به خواص باور نکردنی آن

با  وجود اینکه خوشمزه ترین و پرطرفدار ترین گوشت قرمز جهان گوشت گوسفندی است اما وجود درصد بالای چربی آن باعث می شود کسانی که به دنبال مصرف غذاهای کم چرب هستند به خرید گوشت بز روی بیاورند. اگر به دنبال مصرف گوشت قرمز با طبع گرم و تر هستید گوشت بز مناسب است و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و سوزاندن چربی هستند مصرف این گوشت توصیه می شود.

  1. جلوگیری از نقص زایمان به دلیل وجود ویتامین B12
  2. کاهش دهنده خطر التهاب در رگ های خونی
  3. تثبیت کننده ضربان قلب
  4. به عنوان ماده غذایی ضد سرطان به دلیل وجود اسیدهای چرب
  5. وجود مقدار زیاد پروتئین
  6. ماده خوب برای سوزاندن چربی و کاهش وزن بدن
  7. سرشار از سلنیوم و کلر
  8. حاوی درصد بالای آهن و به عنوان درمان کم خونی
  9. تولید هموگلوبین و تقویت آن به موجب رشد بهتر جنین در بارداری
  10. بعنوان درمان کننده دردهای قاعدگی
  11. جلوگیری از استرس و افسردگی
  12. مناسب برای سلامت پوست و مو و همچنین رشد مغز

بز تالی نژاد بومی استان هرمزگان

در جهان نژادهای بز گوشتی و شیری مشهوری وجود دارند که در بین آنها بهترین نژاد بزهای شیری نژاد سانن و آلپاین و همچنین بهترین نژاد بز گوشتی را نژآد بوئر و مورسیا می دانند اما قیمت بالای آنها  و همچنین حساس بودن به شرایط آب و هوای و نگهداری سخت آنها باعث شده است که خیلی از افراد روی به پرورش بز تالی بیاورند. این نژاد بومی استان هرمزگان با شرایط آب و هوایی منطقه سواحل جنوب غربی و جنوب کشور سازگار است و بغیر از استان هرمزگان پراکنش آن در شهرستان‌های میناب، بندر لنگه، بندرعباس، بندر خمیر و جزایر قشم  نیز وجود دارد. اینکه بیش از نیمی از جمعیت بزهای استان هرمزگان را نژآد تالی تشکیل می دهد نشان از اهمیت آن دارد و حتی جمعیت نژاد تالی در کل ایران به بیش از 400 هزار راس می رسد.

خصوصایت ظاهری بز تالی

  1. دست و پای ظریف
  2. رنگ بدن: قهوهای سوخته تا روشن
  3. گوش‌های کوچک
  4. پوشش مویی کوتاه و براق
  5. فاقد شاخ

وزن بز نژاد تالی

یکی از نژادهای بومی که مختص پرواربندی است همین نژاد تالی است که وزن تولد بزغاله آن به 2.5 کیلوگرم نیز می رسد.

  1. وزن تولد بزغاله : نر 2.1 و ماده 2 کیلوگرم
  2. وزن پایان شیرخوارگی بزغاله : نر 9  و ماده 9 کیلوگرم
  3. وزن شش ماهگی: نر 14 و ماده 12 کیلوگرم
  4. وزن دام بالغ: نر 37 و ماده 27 کیلوگرم
  5. میزان افزایش وزن روازنه نژاد تالی در دوره پرواربندی به 65 گرم می رسد.
  6. میزان بازدهی غذایی که همان نسبت میزان خوراک به وزن بز زنده است 9.3 درصد است.

میزان لاشه گوشت بز در این نژاد به 40 درصد می رسد و این نشان از اهمیت پرورش نژاد بز تالی برای تولید گوشت را می رساند از این رو جزو بهتری نژاد بزهای گوشتی ایران محسوب می شود.

بز تالی جزو نژادهای چند قلوزا ایرانی

به دلیل اینکه بیشترین قیمت فروش بزغاله در سن سه تا 5 ماهگی است از این رو پرورش بز ماده که درصد دوقلوزایی بالایی داشت باشد خیلی مهم است و نژاد تالی جزو نژادهای چند قلوزا است که درصد آن به 25 الی 30 درصد می رسد. شما با مراقبت و تغذیه مناسب بزهای تالی و همچنین تغذیه بز آبستن می توانید باعث به دنیا آمدن بزغاله های سالم و همچنین عاری از بیماری شوید.

میزان تولید شیر نژاد تالی

با توجه به اینکه شیر بز شبیه ترین شیر خوراکی به شیر مادر است از این رو اهمیت پرورش بزهای شیری بالا می رود با وجود اینکه نژآد تالی شیری است و روزانه 800 گرم شیر را در مدت چهار ماه شیردهی تولید می کند اما پرورش این نژاد به منظور تولید شیر صرفه اقتصادی ندارد.

با توجه به اینکه نژآد تالی جثه کوچک با پاهای بلند و پستان بزرگ دارد از این رو آمیخته گری آن با نژادهای دیگر می تواند به صرفه باشد اما همین امر باعث خطر انقراض این نژاد می شود. از آن طرف به خاطر خرید بزغاله های سه تا پنج ماهه نژاد تالی در بازار و صادرات آن خیلی ها روی به قاچاق بز تالی می کنند که همین باعث ضرر رساندن به اقتصاد کشور می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است