طبع کله پاچه چیست؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

طبع کله پاچه چیست؟

کله پاچه یک غذای گرم و تر است که برای افراد گرم مزاج توصیه نمی شود و در صورت مصرف این غذای پرچرب بهتر است از خوردن مواد سرد چون ماست و دوغ اجتناب کنید چون باعث انجماد چربی در بدن شما می شود.

کله پاچه گوسفندی یکی از غذاها اصیل و سنتی ایرانی محسوب می شود که با وجود اینکه غذای چرب و پر کالری است اما طرفداران زیادی دارد که بخاطر همین همیشه کله پزی ها شلوغ است و در حال طبخ هستند. به طور کلی خوردن کله پاچه برای افراد مبتلا به نقرس و بیماران قلبی و عروقی توصیه نمی شود اما یکی از متعلقات آن یعنی پاچه گوسفندی به خاطر اینکه بهترین قسمت کله پاچه گوسفندی محسوب می شود و درصد چربی کمی دارد از این رو خوردن آن برای کودکان،به خصوص افرادی که خونریزی رحمی، سستی روده و معده دارند توصیه می شود. با وجود اینکه گفته می شود که خوردن کله پاچه می تواند باعث افزایش دمای بدن و همچنین درصد چربی بدن شود باید به شما بگوییم که بستگی به مزاج افراد دارد و به طور کلی خوردن کله پاچه به این خاطر در فصل بهار و آب و هوای گرم توصیه نمی شود چونکه میزان رطوبت زیادی وارد بدن می کند و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و در صورت مصرف پاچه گوسفندی در شهرهای بندرعباس و بوشهر و کلا جاهای گرم بهتر است در کنار آن دارچین مصرف کنیم.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

فروش گوسفند قزل

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

طبع کله پاچه گرم است یا سرد؟

به طور کلی و دقیق نمی توان گفت که طبع کله پاچه چیست چرا که متعلقات زیادی چون زبان، مغز، بناگوش، چشم، گوشت و صورت و پاچه دارد که هر کدام از آنها طبع متفاوتی دارد. توجه داشته باشید از دید طب سنتی تنها مصرف کله پاچه یک بار در ماه توصیه می شود و حتی خوردن کله پاچه دو بار در هفته برای افراد عادی و سالم می تواند خطرناک باشد.

طبع مغز کله پاچه

مغز کله پاچه که جزو قسمت های پرچرب کله پاچه محسوب می شود طبعی سرد و تر دارد و مصرف آن برای افراد سرد مزاج توصیه نمی شود.

  1. برای تقویت قوای جنسی و طراوت چهره مناسب است.
  2. هضم مغز کله پاچه سخت است و زیاده روی در مصرف آن برای معده ضرر دارد و می تواند اشتها را از بین ببرد.
  3. کباب مغز هضم راحت تری نسبت به پخت آن دارد و عوارض آن برای معده کمتر است.
  4. افرادی که مشکل چربی خون، مشکلات مغزی و همچنین قلبی دارند تا حد امکان باید از خوردن مغز کله پاچه اجتناب کنند.

برای هضم راحت تر مغز بهتر است از مصلحات گرم مانند خردل یا دارچین همراه با کمی سرکه یا آبلیمو استفاده شود.

طبع زبان کله پاچه

زبان گوسفند و گوساله یکی از قسمت های پر پروتئین و حاوی مواد مغذی محسوب می شود که در گذشته به عنوان یکی از غذاهای سر سفره ایرانی ها محسوب می شد. زبان یک غذای سبک و زود هضم است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین یک پروتئین حیوانی است که سرشار از اسیدهای آمینه است که برای بدن نیاز است و طبع آن گرم و تر است.

مصلح زبان گوسفند و گاو سرکه و یا گشنیز خشک، زیره و مرزه است که باعث هضم راحت تر آن می شود.

طبع گوشت سر، بناگوش وچشم کله پاچه

یکی از قسمت هایی خوشمزه و با هضم راحت و آسان محسوب می شود که در کل طبع گرم و تر دارد و مصرف آن برای افراد مزاج گرم توصیه نمی شود و چنین افرادی به جای خوردن این غذاها بهتر است از قلوه گاه گوسفند استفاده کنند.

طبع پاچه در قسمت کله پاچه گرم است یا سرد؟

یکی از بهترین قسمت های کله پاچه که درصد چربی پایینی دارد و مصرف آن برای افراد تب دارد و همچنین محکم نمودن اندام‌‌های سفت مثل استخوان، تاندون‌‌ها و یا پس از شکستگی، جهت خونریزی رحمی، خونریزی بواسیر و سستی روده خوب است قسمت پاچه گوسفندی است.

طبع پاچه گوسفندی معتدل رو به سردی است و با وجود اینکه رقیق‌کنندگی خون، ملین، التیام زخم‌های داخلی و افزایش‌دهنده شیر مادر است اما زیاده روی در مصرف آن خوب نیست.

طبع سیرابی و شیردان گوسفند و گاو

یکی از قسمت های خوشمزه کله پاچه سیرابی و شیردان آن است که حتی آب آن برای کودکان توصیه می شود و طبع سرد و تری دارد.

  1. چاق کننده نیست و برای رژیم های لاغری خوردن سیرابی و شیردان مفید است.
  2. به خاطر اینکه خوردن سیرابی و شیردان دیر هضم است از این رو بهتر است قبل از پخت به خوبی شسته و تمیز شود.

با توجه به اینکه خوردن سیرابی و شیردان در افراد سرد مزاج باعث ایجاد رطوبت و بلغم در بدن می شود از این رو بهتر است در کنار مصرف آن از گرمی جاتی چون نمک، گردو، زیره و آویشن استفاده شود.

نکات مهم هنگام مصرف کله پاچه با توجه به مزاج شما

  1. با توجه به اینکه کله پاچه مزاج گرم و سرد دارد از این رو مصرف آن در فصل بهار توصیه نمی شود.
  2. به دلیل افزایش میزان سوخت ساز بدن و ایجاد رطوبت زیاد در بدن بهتر است از مصرف کله پاچه در فصل بهار پرهیز کنید.
  3. بهترین قسمت کله پاچه قسمت پاچه آن است که درصد چربی کلسترول و تری‌گلیسرید کمتری نسبت به قسمت های دیگر آن دارد.
  4. با توجه به اینکه مزاج و طبع کله ‌پاچه گاو یا خیلی سردی دارند و همچنین خیلی دیرهضم هستند، بنابراین خوردن آن برای افراد توصیه نمی شود.
  5. در صورتی مصرف کله پاچه توسط افرادی در آب و هوای گرم و تر مثل بوشهر و بندرعباس بهتر است آب لیمو و دارچین در کنار آن استفاده کنید.
  6. به موجب جلوگیری از چربی خون و مشکلات جسمانی بهتر است در کنار کله پاچه سالم از دارچین، آب لیمو تازه، زیره و گلپر استفاده کنید.
  7. از خوردن مواد سرد مزاج چون ماست و دوغ در کنار کله پاچه اجتناب کنید.
  8. به دلیل اینکه خوابیدن پس از مصرف کله پاچه می تواند باعث افزایش غلظت خون شود از این رو مصرف این غذای پرچرب و کالری برای مبتلایان به پرخونی توصیه نمی شود.
  9. افراد نباید در کنار یک کله پاچه سالم مواد سرد مزاج مانند ماست و دوغ مصرف کنند.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است