درمان بیماری های عفونت چشم بز

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

درمان بیماری های عفونت چشم بز

شاید یک دامدار با مشاهده علائمی چون سر بالا نگه داشتن بز و عبور نکردن از درب ورودی آغل فکر کند بز کور شده است و اقدام به حذف آن از گله کند و این کاملا اشتباه است چرا که این علائم نشان از عفونت چشم بز دارد که با قرمزی، پوسته پوسته شدن، هاله سفید رنگ، ریزش مو در اطراف و داخل چشم بز همراه است و امکان درمان آن وجود دارد.

شاید یکی از دلایلی که پرورش بز خیلی زیاد در ایران و جهان روی می دهد هزینه نگهداری و خورد و خوراک کم آن باشد و مهمترین خصلت بز همین جنب و جوش است که برخی اوقات می تواند به آنها آسیب برساند و مهمترین عارضه آن عفونت چشم بز است که با علائمی چون قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن، هاله سفید رنگ، ریزش مو اطراف و داخل چشم همراه است از این رو باید سریعا نسبت به درمان بیماری اقدام کنید در غیر اینصورت امکان کور شدن بز وجود دارد. اگر نگاهی به مناطق جنوب کشور وسیستان بلوچستان بیندازید بیشترین جمعیت بز رادارند که به دلیل استفاده از گوشت و شیر آن انجام می شود از این رو خیلی مهم است که کسانی که به شغل دامداری مشغول هستند در طول روز حداقل دو بار موقع غذا دادن به بز وضعیت سلامت آنها را چک کنند تا در صورت مشاهده علائمی چون بالا نگه داشتن سر، رد نشدن از گیت، برخورد با اشیا و ایجاد جراحات روی چشم بز سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنند.

فروش بز بوشهر

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

ساختار چشم بز به چه صورت است؟

به طور کلی چشم بز سه پلک دارد که شامل پلک پایینی و بالایی است که برای محافظت چشم در برابر عوامل محیطی و خارجی و گرد وغبار وخاک وجلوگیری از ورود آنها به داخل چشم می شود. البته حرکت پلک ها باعث ایجاد رطوبت چشم توسط اشک می شود که علاوه بر آن وظیفه کنترل میزان نور روی چشم را هم پلک ها برعهده دارند. اما پلک سوم را غشای کنترل کننده می نامند که وظیفه آن محافظت بیشتر و روان کردن چشم است.

اشک عملا باعث جلوگیری از عفونت چشم بز می شود و دلیل آن وجود ماده ای به نام ایمونوگلوبولین است.

مشکلات رایج چشمی در بزها که باید آنها را بدانید

آنتروپیون یا همان پلک های نامعکوس

این بیماری به شکل عجیبی رخ می دهد یعنی عملا پلک ها به داخل چشم می روند و همین باعث فرو رفتن مژه داخل چشم می شود که نتیجه آن ایجاد ریزش اشک، سوزش و صدمه به چشم  است که بیشتر در بین بزغاله های یک تا دو هفته رخ می دهد.

از مهمترین علائم بیماری آنتروپیون ایجاد اشک و هاله سفید رنگ داخل چشم، بیش از حد آمدن اشک چشم است که در صورت درمان نشدن آن امکان کوری و نابینا کردن بز را دارد.

نحوه درمان بیماری آنتروپیون

یک دامپزشک با تزریق مقدار 1 الی 2 سی سی پروکین پنی سیلین در زیر پوست پلک عملا باعث تورم پلک می شود که همین عامل کمک می کند که پلک بیرون آید و به مرور مژه ها از داخل چشم خارج شوند. در برخی از اوقات بیماری آنتروپیون ممکن است حاد باشد و نیاز به بخیه چشم باشد.

اکتروپیون

یک نوع دیگر از مشکل چشمی در میان بزهاست که برخلاف حالت استاندارد عملا پلک پایینی به جای چرخش به سمت داخل، به بیرون می چرخد و همین باعث ورود باکتری و گرد و غبار به داخل چشم بز می شود. برای درمان این بیماری در شرایط حاد به همراه آنتی بیوتیک عمل جراحی روی چشم بز انجام می شود.

بیماری پینکی آی یا چشم قرمزی بز

قرمزی چشم بز باعث التهاب آن می شود که می تواند در دراز مدت باعث سوزش چشم شود و همچنین عامل های اصلی آن گرد و خاک یونجه ها، آنتروپیون، نور یا باد شدید هنگام حمل و نقل بز برای فروش آن رخ دهد.

متاسفانه امکان انتقال بیماری پینکی آی یا چشم قرمز از طریق مگس ها و ترشحات چشم به یونجه ها و سرایت آن به سایر بزهای گله وجود دارد.

نحوه درمان بیماری پینکی آی یا چشم قرمزی

  1. برای شستشوی چشم بز می توانید از سرم استریل (مایع شستشوی لنزهای تماسی) استفاده کنید.
  2. پس از شستن چشم بز باید از از قطره یا پمادهای آنتی بیوتیکی مانند Terramycin ، چندین بار در روز استفاده کنید.

گزارشات نشان می دهد که حتی درمان بیماری به کمک قطره های شراب یا تزریق آنتی بیوتیک هایی مانند اکسی تتراسایکلین ( دو تا سه بار در روز) روی چشم بز هم انجام می شود.

مایکوپلاسما و کلامیدوفیلا

یکی دیگر از بیماری های چشمی که در ایالات متحده گزارش شده است بیماری مایکوپلاسما و کلامیدوفیلا است که ممکن است ده روز به طول انجامد و بعد خوب شوند اما در صورت تشدید بیماری امکان آسیب به قسمت های مختلف بز چون پستان یا مفاصل را نیز دارد.

بیماری بلفاریت

یکی دیگر از بیماری های عفونت چشمی در بز التهاب پلک یا همان بلفاریت است که می تواند به خاطر آلودگی کنه ، قارچ ها ، باکتری ها ، کمبود روی و حتی بیماری Pinkeye رخ دهد.

هنگام مشاهده تورم چشم بز با دامپزشک تماس بگیرید

یکی دیگر از بیماری های که با وجود اینکه ضد سرطان نیست اما باعث آسیب به چشم بز و رشد زگیل رو پلک ها می شود تورمهای چشمی است که در صورت مشاهده آن باید سریعا با دامپزشک تماس بگیرید تا طول درمان انجام شود.

آسیب دیدگی یا جراحات چشم که همان تروما است

بخاطر کنجکاوی و جنب و جوش زیاد بز امکان خراش و پارگی رگ های خونی و حتی سفیدی چشم بز وجود دارد که به آن تروما گفته می شود و برای درمان آن از یک بسته یخ استفاده می شود تا خون آنرا جذب کند و در صورت حاد بودن بیماری از پماد مخصوص روی چشم بز مالیده شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است