حکم خوردن دنبلان گوسفندی از دید مراجع تقلید

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

حکم خوردن دنبلان گوسفندی از دید مراجع تقلید

یکی از غذاهای خوب مدیترانه و ایرانیان شاید همین کباب دنبلان گوسفندی باشد با این وجود بیضه و دنبلان جزو قسمت های حرام گوسفند محسوب می شود و در دین اسلام خوردن آن حرام است و حتی از دید مراجع تقلید نیز حکم شده است که از این قسمت گوسفند خورده نشود.

دنبلان یا بیضه یکی از اعضای حرام حیوانات حلال گوشت چون گاو، گوسفند و بز، خروس و... است که در دین اسلام خوردن آن جایز نیست و حکم خوردن آن حرام است. با وجود اینکه کباب دنبلان گوسفندی یکی از غذاهای پر طرفدار مدیترانه و حتی ایرانی هاست و بیشتر به عنوان مزه در کنار مشروب استفاده می شود اما این عضو از بدن دام به مانند طحال، مثانه، سپرز، ذات الاشجاع، قسمت نخودی مغز کله پاچه، خون، زهره دان، کیسه صفرا و آلت تناسلی جزو قسمت های حرام گوسفندی است که حکم شرعی خوردن آن حرام است. شاید در بین فامیل و آشنا کسانی باشند که به شما توصیه کنند برای تقویت اسپرم، تخمدان و باروری زنان و حتی شب ادراری کودکان دنبلان گوسفند بخورید اما از دید پزشکی این موارد تا الان ثابت نشده است و از دید مراجع تقلید و تمامی امام ها خوردن این عضو از بدن گوسفند اکیدا جایز نمی دانند.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

فروش گوسفند چاق و پرواری شیراز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

خواص دنبلان گوسفندی

کباب دنبلان یکی از بیشترین استفاده هایی است که در بین کشورهای خاورمیانه بکار برده می شود و به عنوان یک مزه خوب استفاده می شود و همین باعث شده است که خرید و فروش دنبلان گوسفندی به وفور در بازار وجود داشته باشد و حتی آنرا به قیمت های بالا بفروشند. احادیث زیادی از امام صادق (ع) تا حضرت ابراهیم داریم که ذکر شده است دنبلان و بیضه گوسفندی یکی از اجزا و قسمت های حرام آن است و خوردن آن جایز نیست. البته در دین اسلام و فقه شیعه کاملا این عضو را به مانند قسمت های دیگر چون طحال، سپرز، کیسه صفرا و .... حرام دانسته است اما در فقه سنت خوردن آن مباح شمرده شده است.

  1. وجود مواد آندروژنی که باعث تقویت و رشد مو می شود.
  2. وجود انواع پتاسیم، تستو سترون، ترکیبات انرژی زا، اسید سیتریک، فسفریل کولین، پروستاگلاندین  در دنبلان باعث می شود که برای ترمیم زخم و تقویت و رشد فولیکول مو مورد استفاده قرار گیرد.
  3. وجود هورمون تستسترون در بیضه قوچ باعث شده است که به عنوان تقویت کننده اسپرم مردان به شمار بیاید.
  4. به دلیل وجود آهن،منیزیم و روی در دنبلان گوسفندی عملا این مواد بهترین مواد خون ساز شمرده می شوند که برای افزایش درصد باروری زنان مناسب هستند.

با وجود اینکه یک سری آزمایشات روی انواع موش صحرایی انجام شده است و حاکی از موثر بودن عصاره بیضه و دنبلان گوسفندی روی ترمیم زخم و مو است اما تا این لحظه از دید پزشکی این موارد تایید نشده است و اینکه بگوییم خوردن دنبلان گوسفند بعنوان پر کننده کمر و تقویت اسپرم و تخمدان محسوب می شود شاید یک باور عامیانه و کوچه بازاری بیش نباشد.

حکم خوردن دنبلان گوسفند در فقه شیعه و سنت

در فقه شیعه به طور کلی خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت را جزو قسمت های حرام نامیده اند و خوردن آنرا جایز نمی دانند البته در فقه سنی خوردن دنبلان را مباح می دانند. با وجود اینکه خود دنبلان پاک است اما خوردن آن حرام است و حتی خرید و فروش آن در بین قصاب ها به مبنای این نیست که حلال است.

حکم خوردن دنبلان از دید مراجع تقلید

حکم خوردن دنبلان امام خمینی

ایشان فرمودند که در بین حیوانات حلال گوشت 15 عضو و قسمت حرام است که یکی از آنها دنبلان یا همان بیضه است.

حکم خوردن دنبلان گوسفندی امام خامنه ای

خوردن دنبلان حرام است و حتی اگر بخواند از عصاره یا داروی آن در علم پزشکی استفاده شود تنها زمانی می توانید مصرف کنید که پزشکی حاذق آنرا تایید کند و به غیر از داروی ساخته شده هیچ گونه داروی جایگزینی در بازار موجود نباشد.

حکم خوردن دنبلان از نظر سیستانی

با وجود اینکه خوردن گوشت حیوانات حلال گوشت جایز است به طور کلی 14 قسمت شامل خون، فضله، نری، فرج، بچه دان، غدد که آن را دشول می‌گویند، تخم حیوانات  که آن را دنبلان می‌گویند، چیزی که در مغز سر وجود دارد  و به اندازه نخود می‌باشد، مغز حرام (نخاع) که در میان تیره پشت حیوانات است و محل منی است، پی که در دو طرف تیره پشت است، بنا بر احتیاط واجب زهره دان، سپرز (طحال)، بول دان (مثانه) و حدقه چشم از حیوانات حلال گوشت حرام شمرده می شود.

حکم خوردن دنبلان مکارم شیرازی

خوردن دنبلان یا همان تخم و بیضه حیوانات حرام است و حتی خوردن آن و دادن به حیوانات جایز نیست.

چرا خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت حرام است؟

طبق آیه 157 سوره اعراف در آن ذکر شده است که پیامبر فرمودند خوردن خبائث حرام است که طبق روایت ائمه معصومین (ع) دنبلان یکی از خبائث محسوب می شود.

«وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِث»

«و (پیامبر) چیزهاى پاکیزه را بر آن‌ها حلال مى‏ کند و چیزهاى ناپاک (خبائث) را حرام‏.»

داستان و روایتی از امام صادق (ع) آمده است که در آن تایید می کند که خوردن دنبلان گوسفند کاملا حرام است و حکم شرعی آن در دین اسلام حرام است. در این داستان آمده است امام صادق (ع) به یکی از اصحابش در این باره فرمودند: «قوچى از ثبیر (کوهى است در مکه) بر حضرت ابراهیم (ع) فرود آمده است تا آن حضرت قوچ را در راه پروردگار ذبح کند. در این زمان ابلیس نزد حضرت  آمد و گفت: از این قوچ چه چیزی نصیب من می شود، در جواب حضرت ابراهیم (ع) فرمودند که تو چه نصیبی داری در صورتی که قربانی در راه خدا و فداء برای فرزندم بوده است. در این زمان خداوند بر ابراهیم وحی فرمود: ابلیس را از قوچ قسمت طحال آن نصیب است و چونکه طحال مرکز تجمع خون و بیضه اش نیز حرام است از این رو مکان نکاع و جماع شناخته و مجراع نطفه است. ابراهیم (ع) طحال و بیضتین را به ابلیس داد.»

خوردن دنبلان چه تاثیری در نماز خواندن دارد؟

با وجود اینکه خوردن دنبلان حرام است و چه سهوا و عمدا این کار انجام شود باز نمی تواند باعث قبول نشدن نماز فرد شود و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است