طرز تهیه جگروز لرستان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

طرز تهیه جگروز لرستان

جگر یا همان کبد یکی از بهترین قسمت های گوشت گوسفند و گاو محسوب می شود که سرشار از آهن و روی است و بهترین ماده غذایی برای درمان کم خونی و رشد کودکان محسوب می شود و به اندازه گوشت قرمز پروتئین دارد اما در نوع طبخ جگر بهترین حالت کباب جگر است که امروزه به نام جگر وز لرستان شهرت زیادی دارد و حتی به ثبت جهانی رسیده است.

جگر یا کبد گوسفندی یکی از غذاهای پر طرفدار و سرشار از پروتئین، آهن، روی و انواع ویتامین گروه ب است که خوردن آن به صورت جغور بغور، کباب جگر، پاته جگر، خوراک و... انجام می شود. کباب جگر گوسفندی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که قیمت زیادی هم دارد اما اگر به صورت جگروَز باشد که قیمت آن حتی با قیمت گوشت گوشت گوسفندی برابری می کند. جگروز یا همان جگر پرده پیچ یک غذای اصیل لرستانی است که هنگام سیخ کردن جگر روی آن وز یا همان پیه قرار می دهند و حتی به ثبت جهانی هم رسیده است. وَز به قسمت پرده دیافراگم گوسفندی و گاو گفته می شود که روی سیرابی و شیردان قرار دارد و اکثر قصابی ها آنرا به قیمت گوشت گوسفندی به فروش می رسانند دلیل آن هم می تواند خوشمزه کردن کباب جگر باشد. جگر یکی از بهترین قسمت های گوسفند و گاو محسوب می شد که طبخ آن می تواند کمبود آهن و کم خونی بدن هر فرد را جبران کند البته کسانی که فشارخون دارند و کودکان زیر یکسال نباید از این غذا میل بفرمایند.

فروش گوسفند

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

جگر گوسفندی یا گاو کدامیک بهتر است؟

با وجود اینکه جگر گوسفند و گاو هر دو سرشار از آهن، روی و ویتامین گروه ب هستند اما قطعا جگر گوسفندی خوشمزه و خوش بو تر است و همین باعث افزایش قیمت آن نسبت به جگر گاو شده است.

خواص جگر گوسفندی

جگر دو نوع داریم که یکی جگر سیاه گفته می شود و نام اصلی آن کبد است و جگر سفید همان قسمت شش محسوب میشود که ارزش غذایی پایین تری نسبت به جگر سیاه دارد. می توان گفت که از لحاظ پروتئین جگر گوسفندی هم اندازه گوشت قرمز است با این تفاوت که حتی آهن و روی موجود در جگر دو یا سه برابر گوشت گاو است و به عنوان یک غذای خوشمزه برای درمان کم خونی و رشد کودکان محسوب می شود.

  1. سرشار از آهن و ویتامین B12 است و به همین دلیل به عنوان درمان کم خونی مصرف می شود.
  2. وجود ویتامین آ داخل جگر باعث می شود که به عنوان درمان خشکی پوست،چشم، شب کوری استفاده شود.س
  3. به خاطر وجود روی داخل آن به عنوان غذای خوب برای رشد کودکان محسوب می شود.
  4. وجود ویتامین های Dو E باعث درمان پوکی استخوان است.

با وجود خواص جگر گوسفندی به هیچ وجه بیماران قلبی از این غذا نخورند و افراد عادی به اندازه آنرا میل کنند چونکه امکان سکته قلبی را به دلیل افزایش کلسترول در مصرف زیاد جگر گوسفندی به همراه دارد.

جگروز یا جگر پرده پیچ چیست؟

یکی از کباب های جگر خوشمزه ای که هوش از سر آدم می برد و بیشتر در کرمانشاه، ایلام و لرستان شهرت دارد جگروز است که در اصل به نام لرستان ثبت جهانی شده است.

جگروز از پیچیدن سیخ جگر داخل لایه ای نازک از چربی به نام پرده یا همان وز و کباب کردن آن روی منقل تشکیل می شود.

وز گوسفندی یا گاوی چیست و باید از کجا بخریم؟

یکی از سوالاتی که به ذهن شما می رسد این است که وَز کدام قسمت گوسفند یا گاو است. در واقع به پرده دیافراگم گوسفندی یا گاو گفته می شود که لایه ی چربی نازکی است که  شکمبه و سیرابی گاو و گوسفند را در بر می گیرد و می توانید آنرا از قصابی ها خریداری کنید.

طرز تهیه جگروز لرستان

مواد لازم

  1. جگر ۱ دست بزرگ
  2. وز بزرگ ۱ عدد
  3. نمک به میزان لازم
  4. فلفل به میزان لازم (اختیاری)

توجه داشته باشید که حتما خرید جگر گوسفند یا گاو از قصابی های معتبر خریداری شود و از سلامت آن مطمئن شوید و از خوردن جگری که لکه های سفید یا کیست مانند داخل آن دارد اجتناب کنید چرا که نشانه ناسالم بودن جگر و وجود انگل جگر یا همان کپلک جگر است.

  1. در ابتدای کار جگر را به خوبی بشویید و چربی و و بخش‌های اضافی آن را با چاقوی تیز از روی آن جدا کنید.
  2. پس از اینکه جگر را شستید حالا جگر را در صافی یا سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  3. وز را هم باید به خوبی بشویید و در جایی آویزان کنید تا آب آن به صورت یکنواخت گرفته شود (وز باید کاملا خشک باشد.)
  4. شروع کنید به برش دادن جگر را به اندازه دلخواه و سیخ کشیدن آن
  5. با توجه به اندازه سیخ جگر می توانید وز روی سطح کار به خوبی پهن کنید و روی آن مقداری نمک و در صورت تمایل فلفل بپاشید.
  6. باید هر سیخ جگر را روی تکه‌ای از وز قرار دهید و آن را به خوبی در وز بپیچید و بعد بر روی آتش با حرارت ملایم کباب کنید (دقت کنید آتش زبانه نداشته باشد چرا که در این صورت جگر به سرعت می‌سوزد و سفت می‌شود)

برخی از افراد می آیند و هر برش جگر را دور وز می پیچند و آنرا به سیخ می زنند یا اینکه بین هر قطعه جگر یک قطعه وز می پیچند هر کدام که راحت تر هستید می توانید انجام دهید.

توجه داشته باشید که مدت زمان نگهداری جگر گوسفند و گاو در یخچال دو روز است و از نگهداری آن داخل فریزر یخچال اجتناب کنید و همچنین زنان باردار از خوردن جگر گوسفندی اجتناب کنند چونکه امکان نقص جنین وجود دارد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است