خواص و ارزش غذایی شیر بز

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص و ارزش غذایی شیر بز

با وجود اینکه بیشترین درصد شیر خوراکی در جهان به شیر گاو می رسد اما بهترین جایگزین شیر گاو را همین شیر بز می نامند که حتی مواد مغذی و ویتامین و معدنی بیشتری نسبت به گاو دارد و شبیه ترین شیر به شیر مادر محسوب می شود که خواص زیادی دارد و مصرف آن حتی برای افرادی که حساسیت به نوشیدن شیر دارند توصیه می شود.

شیر یکی از مواد خوراکی است که بدن نیاز به نوشیدن آن در روز دارد اما به صورت عامیانه ما بیشتر اقدام به مصرف شیر گاو می کنیم در صورتی که تنها 85 درصد از شیر خوراکی جهان را شیر گاو تشکیل می دهد و 11 درصد شیر گاومیش، 3 درصد شیر بز و مابقی شیر گوسفند و شتر تشکیل می دهد. با توجه به اینکه شیر هر حیوانی خواص خاص خود را دارد اما مهمترین و بهترین ویژگی شیر بز این است که مواد افزودنی کمتری نسبت به شیر گاو دارد و به دلیل کاهش درصد میزان قند و سطح لاکتوز نوشیدن آن حتی برای کسانی که حساسیت و آلرژی دارند توصیه می شود و می تواند با نوشید شیر بز مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین دریافت کنند. جذب راحت آهن و روی برای درمان کم خونی و همچنین میزان زیاد کلسیم در صد گرم شیر بز و علاوه بر آن افزایش شیر مادر با نوشیدن شیر بز همگی تنها بخشی از خواص و فواید شیر این دام زنده که در اینجا به صورت کلی خواص و نوشیدن آنرا شرح خواهیم داد.

شیر بز به دلیل اینکه هموژنیزه به طور طبیعی دارد و همچنین هضم راحت تری دارد بعنوان بهترین جایگزین شیر مادر در طب سنتی شناخته می شود که طبع سردی دارد و برای افزایش شیردهی مادران و رشد نوزاد می تواند این خوراکی مغذی را میل بفرمایید.

فروش بز سانن

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

خواص شیر بز

  1. هضم راحت به دلیل وجود میزان چربی کمتری که نسبت به شیر گاو دارد.
  2. قابلیت مصرف برای افرادی که حساسیت دارند چونکه مقدار کمتری قند شیر یا همان لاکتوز دارد.
  3. به دلیل وجود کازئین A2 (پروتئین شیر) عملا نوشیدن آن باعث تحریک کولیت، سندروم روده نمی شود و حتی امکان مصرف آن توسط کودکان وجود دارد.
  4. شیر بز بهترین جایگزین شیر گاو محسوب می شود که حاوی درصد زیادی کلسیم است و شاید بتوان گفت که به اندازه شیر گاو حتی کلسیم داردو علاوه بر آن مواد معدنی بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.
  5. حاوی درصد خیلی کمتری از هورمون های رشد و سموم نسبت به شیر گاو است.
  6. حاوی اسیدهای چرب است که باعث کاهش سطح کلسترول بدن می شود.
  7. افرادی که مشکلات گوارشی و یبوست دارند با نوشیدن شیر بز می تواند باعث افزایش سوخت ساز بدن خود شوند و حتی بهترین درمان نفخ انسان ها محسوب می شود.
  8. کاهش دهنده سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن
  9. به دلیل وجود میزان قابل توجهی ویتامین آ در شیر بز نوشیدن آن می تواند برای سلامت پوست مفید باشد و حتی بهترین درمان خانگی برای آکنه و جوش های صورت شما محسوب می شود.
  10. وجود روی و سلنیوم در شیر بز باعث می شود که با نوشیدن آن مانع از بروز بیماری های عصبی شودو حتی بهترین درمان کم خونی محسوب می شود.
  11. مصرف دائم آن به عنوان یک درمان خانگی برای کم خونی، فقدان منیزیم، اگزما و آکنه توصیه می شود.
  12. خوردن شیر بز به همراه انجیر سیاه می تواند باعث کاهش درد های آرتروز، روماتیسم و بیماری های مفصلی شود.
  13. وجود مقدار بالای پتاسیم در شیر بز می تواند باعث کاهش فشار خون و تسکین سیستم قلبی و عروقی محسوب شود.
  14. یک غذای مغذی محسوب می شود که حاوی پروتئین است از این رو نوشیدن آن برای تقویت و رشد بدن مناسب است.
  15. به دلیل وجود میزان بیشتر اسید های چرب در شیر بز و حاوی مواد مفید در آن مصرف شیر بز می تواند باعث کاهش وزن افراد شود.
  16. وجود چربی های موجود در شیر بز می تواند باعث کاهش اضطراب شود.
  17. وجود بتاکازین و فلورین موجود در شیر، برای مبتلایان آسم، سل و … سودمند است.
  18. با نوشیدن شیر بز می توانید سلامت و شادابی را در زنان و مردان مشاهده کنید.
  19. عملا باعث نرم کردن و از بین بردن منافظ پوست صورت شما خواهد شد.
  20. شیر بز تراکم استخوانی در کودکان را افزایش می‌دهد. هموگلوبین را افزایش و ویتامین‌هایی مانند B۳، B۲، B۱ و A را دارا است.
  21. پتاسیم موجود در شیر بز، فشار خون را ثابت و عمکلرد قلب را منظم کرده و سکته و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اهمیت پرورش بزهای شیری به خصوص سانن در ایران

به دلیل تمام خواص و ویژگی هایی که در بالا به آن اشاره کردیم قطعا مصرف شیر بز در سراسر دنیا نسبت به گذشته بیشتر شده است و امروزه محبوبیت بیشتری دارد به همین دلیل پرورش بزهای شیری در ایران بیشتر شده است تاجایی که واردات بزهای سانن و آلپاین در ایران انجام می شود. سانن به عنوان بهترین نژاد بز شیری در دنیا شناخته می شود که چهار تای آن به اندازه یک راس گاو شیری شیر می دهند از این رو پرورش بز سانن می تواند سود بالایی داشته باشد.

با وجود سود بالای پرورش بز سانن اما باید دقت کنید که این نژاد خیلی در برابر بیماری حساس است و باید مراقبت ویژه ای از آنها انجام شود.

پرورش بزهای چند قلوزا در ایران

به دلیل گران بودن شیر بز قطعا بهتر است به فکر افزایش درصد باروری و چند قلوزایی بزها باشید. مدت زمان بارداری بز پنج ماه است و علاوه بر آن با زایش بزغاله عملا میزان شیر بز به حد زیادی می رسد از این رو بالا بردن درصد زایش و آبستنی بز می تواند باعث افزایش میزان شیر تولیدی گله بزهای ماده شود. بنابراین بهتر است به فکر تغذیه مناسب و همچنین پرورش بزهای چند قلوزا و شیر در ایران باشید.

ارزش  غذایی شیر بز به ازای ۱۰۰ گرم

 
ترکیبات واحد بز
آب گرم ۸۸٫۹
پروتئین گرم ۳٫۱
چربی گرم ۳٫۵
کربوهیدرات گرم ۴٫۴
انرژی کیلو کالری ۶۰
ویتامین D کیلو ژول ۲۵۳
لاکتوز (نوعی قند) گرم ۴٫۴
اسیدهای چرب:
اشباع‌شده گرم ۲٫۳
اشباع‌نشده تک‌زنجیره‌ای گرم ۰٫۸
اشباع‌نشده چند زنجیره‌ای گرم ۰٫۱
کلسترول میلی‌گرم ۱۰
کلسیم واحد ۱۰۰
امیر نوری 1400-09-24

ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید