فواید و مضرات کله پاچه

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

فواید و مضرات کله پاچه

کله پاچه یک غذای سنتی در خاورمیانه، کشورهای عربی و منطقه قفقاز است که حاوی پروتئین، آهن و انواع ویتامین ب است که به طور کلی طبعی گرم دارد البته قسمت های مختلف کله پاچه خواص و مضرات و طبع متفاوتی دارند و برای هضم راحت آنها و خوشمزه کردن آن از مصلحاتی چون دارچین، آبلیمو، گشنیز، سویق، زیره استفاده می شود و به طور کلی مصرف کله پاچه برای بیماران نقرس، قلبی-عروقی و کسانی که چربی خون دارند و همچنین زنان باردار توصیه نمی شود.

کله پاچه یک غذای سنتی در منطقه خاورمیانه و قفقاز یعنی کشورهای ارمنستان، گرجستان و آذربایجان است که در این منطقه به نام خاش شناخته می شود اما محبوبیت این غذای پرچرب و کالری تا جایی پیش رفته است که حتی برخی از کشورهایی اروپایی و آمریکا در منوی رستوران خود این غذا را جای داده اند و حتی مردم نروژ پس از کز دادن کله گوسفندی، آنرا می پزند و به همراه سیب زمینی، کلم مصرف می کنند. کله پاچه با وجود اینکه جزو 20 غذای منفور جهان شمرده می شود اما عاشقان و طرفداران زیادی دارد به خصوص اینکه صبح زود به کله پزی بروند و نان سنگک را داخل آب کله پاچه بریزند و مقدار دارچین، زیره، رازیانه یا لیموترش با آن میل کنند. کله پاچه گوسفندی قطعا طبع گرم تری نسبت به کله پاچه گاو و بز دارد و هضم آن راحت تر است اما به طور کلی یک غذای سنگین و دیر هضم به خصوص برای شام محسوب می شود و در کنار تمامی خواص و انواع ویتامین های گروه ب که در این غذای پر چرب وجود دارد میزان چربی بالا به خصوص کلسترول بالا باعث شکل گرفتن معایب آن شده است.

فروش قوچ سنجابی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

خوردن کله پاچه برای چه کسانی توصیه می شود؟

قطعا یک غذای پرچرب و کالری و پروتئین دار تنها برای کسانی که پر تحرک هستند توصیه می شود چرا که خوردن کله پاچه باعث افزایش کلسترول خون می شود از این رو برای بیماران چربی خون، قلبی-عروقی، نقرس و حتی زنان باردار توصیه نمی شود.

کله پاچه چیست؟

یک غذای پرچرب و کالری که سرشار از آهن، ویتامین ب و همچنین پروتئین است و می تواند به عنوان یک ماده غنی شده  و مقوی برای درمان یبوست، خون سازی، بهبود سیستم عصبی بدن و همچنین درمان پوکی استخوان و افزایش دهنده شیر مادر محسوب می شود که بهترین قسمت کله پاچه را پاچه آن می نامند که میزان درصد چربی کمتری دارد و از آن سمت مضرترین قسمت کله پاچه را مغز و چشم آن می دانند که حاوی میکروب ها و باکتری و همچنین میزان درصد چربی بالا است.

واحد کله پاچه "یک دست"است که شامل مغز،بناگوش، چشم، پاچه و زبان و همچنین سیرابی وشیردان است که هر کدام از قسمت های آن طبع متفاوت و خواص و مضراتی دارند.

 

مغز کله پاچه

مغز گاو، گوسفند و بز حاوی درصد بالایی کلسترول است به طوری که به اندازه 8 عدد تخم مرغ کلسترول دارد و به دلیل اینکه مصرف آن باعث افزایش درصد چربی خون می شود برای کسانی که مشکل چربی خون، بیماری قلبی و عروقی دارند توصیه نمی شود. به خاطر اینکه طبع مغز سرد و تر است مصرف آن برای افراد سرد مزاج توصیه نمی شود و بهتر است در کنار مصرف مغز مصلحاتی چون دارچین، خردل همراه با کمی سرکه یا آبلیمو مصرف کنید.

زبان کله پاچه

یکی از قسمت های پر پروتئین و گوشتی کله پاچه محسوب می شود که تقریبا معادل سه واحد گوشت دارد و می تواند نیاز بدن را تامین کند و همچنین به خاطر داشتن ویتامین B1 و B12 می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و خونسازی شود. برای هضم راحت زبان نیز از سرکه، گشنیز و زیر استفاده می شود.

پاچه بهترین قسمت کله پاچه

به دلیل کاهش میزان درصد چربی در پاچه عملا بیشترین مصرف کننده را در بین مردم دارد و به نوعی باعث درمان پوکی استخوان،رقیق کننده خون، درمان بواسیر و یبوست و همچنین به عنوان ماده خوب برای افزایش شیر مادر محسوب می شود.

زنان باردار که هوس خوردن کله پاچه می کنند به دلیل پرچرب و کالری بودن غذا تنها می توانند بخش هایی از آب کله پاچه و قسمت پاچه را بخورند.

خواص شیرابی و سیردان

برخلاف قسمت های دیگر کله پاچه قسمت شیرابی و شیردان پرچرب نیست و همچنین کم کالری است با این تفاوت که غذایی است که حاوی درصد بالایی پروتئین و سرشار از مواد ویتامین آ و ب می باشد.

  1. درمان کم خونی
  2. مفید در رشد و تقویت کودکان
  3. تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم
  4. بهترین برای تقویت معده و روده
  5. کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی
  6. مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس MS
  7. درمان زخم معده و اثنی عشر
  8. تقویت و درمان ریزش مو
  9. تقویت سیستم ایمنی بدن
  10. ضد سرطان

فواید مصرف کله پاچه

  1. رقیق کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر
  2. استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان
  3. غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا و سرشار از ویتامین B1 و B12

مضرات مصرف کله پاچه

به دلیل اینکه غذای پرچرب و پر کالری است از این رو مصرف آن برای بیماران قلبی-عروقی، کسانی که چربی خون دارند و همچنین بیماران نقرس می تواند خطرناک باشد و باعث مسدود شدن رگ های خون شود.

با وجود اینکه  خیلی ها تصور می کنند که خوردن کله پاچه برای کسانی که ناراحتی مفصلی و آرتریت دارند مفید است اما در واقع به دلیل میزان چربی های اشباع و ترانس حتی وضعیت را برای این دسته از بیماران بدتر می کند و مصرف آن توصیه نمی شود.

عوارض کله پاچه در دوران بارداری

وجود میکروب ها و باکتری در مغز گوسفند، گاو و بز می تواند باعث سقط جنین شود و به دلیل اینکه خوردن کله پاچه در سه ماه اول بارداری باعث می شود که زنان به مصرف چنین غذاهای پرچرب و کالری بروند از این رو باعث افزایش وزن و مشکلات از این دسته می شود البته گفته می شود که برای کاهش ویار می توانند سیرابی و زنجبیل بخورند و همچنین در صورت هوس کردن کله پاچه مقدار کمی از آب کله پاچه و قسمت پاچه گوسفندی را میل کنند و در مصرف آن زیاده روی نشود.

بهترین زمان مصرف کله پاچه

وعده صبحانه بهترین زمان برای مصرف کله پاچه است البته در ناهار هم می توان این غذای پر چرب را مصرف کنید تنها مشکل اینجاست که به هیچ وجه نباید کله پاچه برای شام مصرف کنید چونکه هضم آن راحت نیست و باعث سنگینی شما خواهد شد و در عین حال به دلیل کم تحریکی افراد مصرف کننده می تواند بسیار خطرناک باشد.

در کنار کله پاچه چه بخوریم و چه چیزی نخوریم؟

موادی چون ماست و دوغ نباید هنگام مصرف کله پاچه بخورید اما برای خوشمزه تر شدن این غذای سنتی می توانید گشنیز، زیره، رازیانه استفاده کنید که بعنوان درمان نفخ خوب است و همچنین با خوردن آب لیمو در کنار کله پاچه باعث جذب راحت آهن به بدن خواهید شد و میزان سمیت غذا را کاهش می دهد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است