تغذیه گوسفندان باعث افزایش تولید مثل گوسفند خواهد شد

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

تغذیه گوسفندان باعث افزایش تولید مثل گوسفند خواهد شد

تغذیه گوسفندان در دوره پرواربندی کاملا با دوره گوسفندان داشتی متفاوت است و این تغذیه تنها برای چاق کردن گوسفندان و فروش آنها در بازار استفاده می‌شود بنابراین با دادن مواد مغذی، پروتئینی چون دانه جو، کنسانتره، کاه، سبوس، و به طور کلی مواد خشکبی باعث افزایش وزن گوسفند خواهند شد.

تغذیه مناسب باعث تندرستی، طول عمر و با اثر گذاری روی مغز و روان باعث رشد فکری می‌شود و سوءتغذیه باعث بروز بیماری ها و اختلالاتی در سیستم ایمنی و گوارش بدن می‌شود. هر شخص برای تامین مقدار انرژی، کالری و پروتئین بدن نیاز به خوراک دارد از این رو همه ما سخت تلاش می‌کنیم تا با بدست آوردن پول، تغذیه ای مناسب داشته باشیم. تغذیه بر گوسفندان هم تاثیر مستقیمی دارد، بره ای که به درستی تغذیه شود با رشد سریع و افزایش وزن مواجه می‌شود، قوچ با خوردن مواد مغذی و پروتئینی قادر به تولید اسپرم و افزایش قدرت باروری میش ها دارد. با تغذیه مناسب گوسفندان علاوه بر افزایش وزن گوسفند قادر به افزایش تولید مثل گوسفند خواهید بود تا روز به روز به تعداد گوسفندان گله اضافه شود.

تغذیه گوسفندان در دوره پرواربندی کاملا با دوره گوسفندان داشتی متفاوت است و این تغذیه تنها برای چاق کردن گوسفندان و فروش آنها در بازار استفاده می‌شود بنابراین با دادن مواد مغذی، پروتئینی چون دانه جو، کنسانتره، کاه، سبوس، و به طور کلی مواد خشکبی باعث افزایش وزن گوسفند خواهند شد.

فروش میش آبستن مشهد

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

هر قوچ مولد برای تولید اسپرم سالم نیاز به مواد مغذی و پروتئینی دارد

همانطور که مردها برای تقویت اسپرم خود نیاز به خوردن غذاهای کم چرب، پروتئین فراوان و خوردن سبزیجات و غلات دارند یک قوچ مولد برای اینکه بتواند قدرت باروری خود را افزایش دهد باید یک جیره غنی و کامل داشته باشد. یک قوچ مولد باید در طول روز مقدار  ۷۰-۸۰ گرم پروتئین و ۷۵۰-۸۵۰ واحد نشاسته در جیره غذایی آن و در فصل جفت گیری  ۶۰ گرم پروتئین و ۱۲۰ واحد نشاسته به این مقدار مازاد در جیره اضافه گردد تا قدرت جفت گیری با بیش از 3 میش را در روز داشته باشد.

تغذیه قوچ مولد

میش ها برای افزایش زایش در طول سال تغذیه مناسب داشته باشند

همانطور که به اهمیت تغذیه در قوچ ها اشاره کردیم میش های لاغر و چاق در زایش دچار مشکل خواهند شد از این رو باید بتوانید به درستی قبل از فصل جفت گیری گوسفندان تغذیه مناسبی به میش ها دهید.

افزایش پروتئین و مواد انرژی زای دریافتی میش ها باعث رها شدن تخمک های بیشتر هنگام تخمک گذاری می‌شود و تغذیه مناسب برای میش های لاغر باعث افزایش درصد باروری، دوقلوزایی و چندقلوزایی آنها خواهد شد.

تغذیه بره شیری به چه صورت انجام می‌شود

هر بره پس از تولد به مقدار کافی شیر آغوز نیاز دارد. به شیری که ساعات اولیه میش مادر به بره می‌دهد شیر آغوز گفته می‌شود. شیر آغوز حاوی کلستروم است که باعث مقاوم بودن بدن بره در برابر بیماری ها و عفونت ها می شود.

  1. بره ها تا سه ماهگی شیر می‌خورند و پس از آن امکان اضافه کردن کنسانتره به جیره غذایی بره وجود دارد.
  2. پس از شیرگیری بره می‌توانید مقداری کنسانتره و یونجه به جیره غذایی بره اضافه کنید.
  3. مواظب باشید که واکسن آنتروتوکسمی به بره بزنید تا پس از شیرگیری بره دچار بیماری پرخوری نشود.
  4. وراندن دانه ذرت برای افزایش قدرت جفت گیری بره قوچ
  5. علوفه تازه و یونجه به بره قوچ دهید.

تغذیه بره شیری

تغذیه گوسفند پرواری به چه شکل انجام می‌شود؟

پرواربندی گوسفندان به روشی گفته می‌شود که در آن با دادن مواد مغذی و تغذیه مناسب در طول دوره کوتاهی باعث افزایش وزن بره، گوسفندان پیر و بالغ می‌شوند که پس از چاق شدن گوسفندان اقدام به فروش آنها و بدست آوردن سود زیاد می‌کنند.

  1. دانه جو سرشار از مواد مغذی و پروتئینی است که به صورت بلغور به دام داده می شود و جز مواد ضروری برای گوسفندان داشتی و پرواری است.
  2. یونجه گیاهی سرشار  از پروتئین و کلسیم است که حدود 60 درصد از مواد خوراکی دام ها را شامل می شود. برگهای یونجه 50 درصد پروتئین را نسبت به ساقه شامل می‌شود.
  3. کاه به ساقه حبوبات و غلات گفته می‌شود که پس از کوبیدن و صاف کردن قابل استفاده برای دام هاست البته ارزش غذایی پایینی دارد و بهتر است با اوره و نمک مخلوط شود تا کاملا برای گوسفندان قابل هضم باشد.
  4. سبوس یک ماده غذایی ملین و با فسفر بالا است.
  5. کنجاله کارخانجات روغنی چون  کنجد ، سویا ، تخم پنبه ، آفتاب گردان و... حاوی مقدار زیاد پروتئین است.
  6. تفاله ملاس و چغندر جزو پسماند کارخانجات قند است که باعث خوش خوراک بودن مواد غذایی در پرواربندی گوسفندان خواهد شد.

شروع پرواربندی گوسفندان از سن ۴ تا ۵ ماهگی وپایان آن ۸ تا ۹ ماهگی است که با مواد کنسانتره و خشکبی تغذیه می شوند.

در تغذیه گوسفندان چه مواد باید جای داشته باشد؟

هر گوسفند برای چاق شدن، افزایش قدرت باروری، زایش بهتر نیاز به مقداری پروتئین،ویتامین ها، آب و مواد معدنی دارد.

تامین مواد مغذی لازم  برای گوسفندان باعث موار زیر می شود:

  1. افزایش وزن گوسفند
  2. باروری بالا
  3. مرگ و میر پایین
  4. کاهش خطر بیماری
  5. افزایش میزان شیر
  6. رشد سریع تر

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است