عوارض و مضرات روغن حیوانی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

عوارض و مضرات روغن حیوانی

با وجود اینکه فواید و خواص روغن حیوانی بر کسی پوشیده نیست قطعا زیاده روی در مصرف روغن حیوانی می تواند باعث یک سری مشکلات و آسیب به سلامت بدن شما شود بنابراین بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و بیماران قلبی، افراد چاق و کسانی که مبتلا به بیماری های کلیوی هستند به همراه زنان باردار از مصرف کره و روغن حیوانی اجتناب کنند.

روغن یک نوع ماده است که در آن آب مخلوط نمی شود و طی فرایندهای متابولیکی توسط گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده تولید می شود. مصرف روغن به منظور پخت و پز انواع غذاهاست اما در صنایع پزشکی، به منظور تامین سوخت، ساخت انواع رنگ و پلاستیک نیز استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که زیاده روی در مصرف هر گونه ماده غذایی می تواند به بدن آسیب برساند با وجود اینکه روغن حیوانی هم جزو روغن های خوب شمرده می شود که برای سلامت پوست، صورت، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی درمان گرفتگی بینی استفاده می شود اما زیاده روی در مصرف روغن حیوانی به خصوص برای بیماران قلبی، عروقی، کسانی که چاق هستند قطعا مضر است.

فروش میش داشتی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

روغن خوراکی از نوع حیوانی خوب است یا گیاهی

شاید نگاهی به فروشگاه ها بیندازید قطعا متوجه می شوید که بیشترین مصرف روغن خوراکی در بین جامعه را روغن نباتی و گیاهی شکل می دهد و کمتر مردم به سمت مصرف روغن حیوانی روی می آورند. قطعا اولین چیزی که به ذهن همه ما می آید این است که مصرف کم روغن حیوانی می تواند به دلیل مضرات آن باشد در صورتی که قیمت روغن حیوانی خیلی بالاست به خصوص اینکه از نوع روغن حیوانی کرمانشاهی و نوع گوسفندی باشد که اصل آن هم به سختی گیر کسی می آید.

از پرورش گوسفند زنده، علاوه بر تولید گوشت می توان از شیر آن به موجب درست کردن انواع فرآورده های لبنی چون ماست، دوغ و کره استفاده شود. کره حیوانی، روغن دنبه، پیه گوسفند همگی جزو مشتقات گوسفند زنده است که در گذشته به شکل بیشتری استفاده می شد و امروزه حتی در برخی سایت ها از خواص دنبه گوسفندی برای رحم نوشته می شود و خیلی از گذشتگان به خصوص در طب سنتی معتقدند که روغن حیوانی ناشی از تهیه کره، روغن دنبه نه تنها برای سلامت مضر نیست برای بدن هم مفید است به یک شرط آن هم تحرک و فعالیت بدنی زیاد که خیلی مهم است.

افرادی که تحرک و فعالیت بدنی دارند مشکلی در مصرف روغن حیوانی ندارند

گذشتگان و افرادی هستند که بیش از صد سال سن دارند و اگر از آنها بپرسید که رمز سلامت شما چیست قطعا مصرف مواد غذایی خوب می دانند و همچنین مصرف روغن حیوانی کرمانشاهی و روغن دنبه گوسفند را جزو موارد مفید برای بدن می دانند البته می توان گفت که مهمترین دلیل اصلی این افراد در گذشته تحرک و فعالیت بدنی زیاد بود که باعث هضم سریع و راحت این دسته از روغن حیوانی می شد.

مصرف روغن حیوانی برای چه کسانی مضر است؟

به طور کلی امکان مصرف یک تا دو قاشق روغن حیوانی در هفته مشکلی ندارد اما زیاده روی در مصرف روغن حیوان می تواند برای شما خطرناک باشد به خصوص اینکه بیماران قلبی، عروقی و کسانی که بیماری های کلیوی دارند و چاق هستند از مصرف روغن حیوانی باید اجتناب کنند. روغن حیوانی حاوی درصد زیادی اسیدهای چرب است که برای بیماران قلبی خطر حمله قلبی و برای بیماران یرقان امکان تشدید درد شکم را افزایش می دهد.

  1. افراد چاق نباید کره یا روغن حیوانی بخورند.
  2. مصرف روغن حیوانی برای بیماران قلبی به مانند سم است.
  3. کسانی که از بیماری زردی رنج می برند نباید روغن حیوانی بخورند.
  4. با وجود اینکه مصرف روغن حیوانی و کره حیوانی برای زنان قبل از بارداری مفید است اما در طول دوران بارداری مصرف این نوع روغن کاملا مضر است.
  5. کسانی که دچار سرفه و سرماخوردگی هستند از مصرف این روغن اجتناب کنند.
  6. توجه داشته باشید که روغن حیوانی به هیچ وجه نباید در کنار عسل مصرف شود.
  7. مصرف زیاده روی روغن حیوانی می تواند باعث سوء هاضمه و اسهال شود.

نکات مهم و ضروری هنگام مصرف بیش از حد روغن حیوانی

در صورتی که در خوردن روغن حیوانی زیاده روی کرده اید بهتر است با انجام نکات زیر به نوعی به کاهش درد و مشکلات و عوارض پس از آن کمک کنید.

  1. در صورتی که پس از مصرف کره حیوانی احساس گرسنگی دارید می توانید با نوشیدنی گرم و یا یک لیوان آب یا دوغ آنرا برطرف کنید.
  2. در صورت مصرف زیاد کره حیوانی بهتر است تا هضم کامل روغن از خوردن هیچ گونه غذایی اجتناب کنید.
  3. با نوشیدن هر ساعیت یک بار آب گرم می توانید احساس گرسنگی را در بدن خود از بین ببرید.
  4. پس از اینکه احساس سبکی در شکم شما جاری شد می توانید باخیال راحت به عادات غذایی روزمره خود روی بیاورید و نگران نباشید.
  5. در صورت مصرف زیاد کره و روغن حیوانی کرمانشاهی و ایجاد سوء هاضمه می توانید از   تریفالا، تریکاتو- برای تمیز کردن کانال ها و بهبود قدرت هضم استفاده کنید.
  6. توجه داشته باشید که آب دوغ همچنین به عنوان یک روش درمانی ویژه برای مقابله با اثرات بد استفاده نادرست از کره حیوانی است و به بهبود هضم کمک می کند.

فواید و خواص روغن حیوانی

قطعا زیاده روی در مصرف هر نوع غذا یا ماده ای می تواند برای هر کسی خطرناک باشد، با وجود تمام عوارض و مضرات روغن حیوانی قطعا یک سری فواید دارد که در طب سنتی گفته می شود که کسانی که تحرک بدنی و فعالیت بدنی دارند به راحتی می توانند برای تامین انرژی، سلامت بدن، پوست و صورت از این روغن استفاده کنند.

  1. افزایش انرژی بدن
  2. مصرف آن برای کسانی که به مصرف شیر و دوغ حساس دارند توصیه می شود.
  3. به خاطر اسیدهای چرب و امگا3 عملا مصرف روغن حیوانی باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن می شود.
  4. مصرف روغن حیوانی در کنار نان می تواند بهترین درمان برای یبوست و سلامت گوارش محسوب شود.
  5. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است.
  6. به دلیل وجود ویتامین A و کاروتنوئیدها به عنوان ماده غذایی ضد سرطان محسوب می شود و برای سلامت چشم و جلوگیری از آب مروارید مناسب است.
  7. گرم کردن دمای بدن و تحمل بالای سرما با مصرف آن
  8. کمک به گرفتگی بینی، حلق
  9. بعنوان یک آبرسان خوب پوست و مفید برای سلامت پوست

قبل از مسمومیت به تاریخ انقضای روغن حیوانی توجه کنید

قطعا برخلاف تمام روغن های گیاهی و نباتی روغن حیوانی تاریخ انقضا ندارد اما یک سری علائم و موارد نشان از خرابی و فاسد بودن روغن حیوانی دارد از این رو بهتر است قبل از مصرف روغن حیوانی این موارد را بررسی کنید.

  1. وجود طعم تیز و متمایل به تلخ
  2. تغییر رنگ روغن حیوانی که با کدر شدن یا قهوه ای شدن روغن همراه است.
  3. بوی زیاد روغن حیوانی نسبت به گذشته
  4. وجود کپک روی روغن حیوانی
  5. دود کردن سریع روغن هنگام گرم کردن آن
  6. طعم تیز و متمایل به تلخی، ساده ترین و مشخص ترین نشانه فاسد شدن روغن حیوانی است
نظری برای این مقاله ثبت نشده است