بیماری بروسلوز دامی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بیماری بروسلوز دامی

تب مالت و بروسلوز گاو یکی از بدترین بیماری های مشترک انسان و دام است که می تواند با مصرف شیر، لبنیات و سایر فرآورده های لبنی آلوده باعث انتقال باکتری به بدن انسان شود، البته این بیماری در بین گوسفند،بز و حتی سگ و خوک نیز به اشکال مختلف وجود داردو مشهود ترین علائم بروز بیمار سقط جنین در دام هاست و علاو بر آن کاهش تولید شیر است.

یکی از بیماری های خطرناک دامی که می تواند به انسان ها هم سرایت کند بیماری تب مالت یا بروسلوز است. این بیماری دامی بیشترین به خاطر شیوع باکتری بروسلا در اشکال مختلف دام ها و سایر حیوانات را مبتلا می کند از این رو بیماری تب مالت یا بروسلوز در بین گوسفند، گاو، خوک، بز و سگ وجود دارد که شایع ترین نوع بیماری در بین گاوها است. گاوها بیشترین درصد ابتلا به بیماری در بین تمامی دام ها و حیوانات به خود دارد که از طریق خوردن خوراک آلوده، دستگاه شیروشی و حتی از طریق زخم و... می تواند دام را در بر گیرد و انسان ها با خوردن گوشت، فرآورده های لبنی دام ها و حتی تماس با آنها به بیماری مبتلا می شوند. مشکل کار اینجاست که این بیماری خطرناک و مشترک بین دام و انسان هیچ راه درمانی ندارد و در صورت مشاهده علائم بیماری در بین دام و حیوانات باید آنها را سر برید و لاشه آنها را معدوم کرد در غیر این صورت امکان همه گیر شدن تمام گله دام ها و حیوانات به این بیماری وجود دارد.

درمانی برای بیماری بروسلوز دامی وجود ندارد و در صورت ابتلا دام زنده به بیماری باید سریعا دام ذبح و لاشه آن معدوم شود زیرا امکان ابتلا و سرایت بیماری به سایر حیوانات چون خوک و سگ و همچنین انتقال به انسان ازطریق خوردن گوشت، شیر و فراورده های لبنی آلوده وجود دارد.

فروش گوسفند زنده تبریز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

عامل اصلی بیماری بروسلوز یا تب مالت

باکتری بروسلا عامل اصلی بروز این بیماری است که با نام های مختلف در بین گاو، گوسفند، بز، سگ و خوک وجود دارد اما به صورت کلی بیشتر گاوها را در بر می گیرد و گوسفند و بز حساسیت کمتری نسبت به این بیماری دارند.

انواع بروسلا در حیوانات شامل سویه‌هایی بشرح زیر است:

  1. بروسلوز ملیتنسیس (بز)
  2. بروسلوز آبورتوس (گاو)
  3. بروسلوز سویس (خوک)
  4. بروسلوز کانیس (سگی)
  5. بروسلوز نئوتوم
  6. بروسلوز اویس (گوسفند)

و شایع‌ترین ان در سراسر جهان ملیتنسیس می‌باشد.

نحوه ابتلا بیماری تب مالت در بین گاوها

استنشاق و تماس با مواد آلوده به باکتری بروسلا مهمترین دلیل برای بیمار شدن گاوها است که رعایت بهداشت، ضدعفونی و سمپاشی گاوداری می تواند تا حد زیادی باعث کاهش ابتلا دام ها به بیماری بروسلوز و تب مالت شود.

  1. خوراک
  2. پوست: از طریق زخم
  3. ملتحمه چشم
  4. پستان: در هنگام شیردوشی
  5. استنشاق
  6. تلقیح مصنوعی: تلقیح با اسپرم آلوده

امکان سرایت و انتقال بیماری از دام به انسان وجود دارد

یکی از مشکلات گاوداری های می تواند بروز بیماری بروسلوز دامی باشد که حتی کارگران و مامورین تلقیح مصنوعی و افرادی که واکسیناسیون گاو را انجام می دهند در صورت رعایت نکردن بهداشت امکان مبتلا شدن به بیماری از طریق استنشاق و دست زدن به دام های آلوده وجود دارد.

استفاده از گوشت و فرآورده های لبنی چون شیر، پنیر و کره حیوانی دام های آلوده به بیماری بیشترین درصد ابتلا انسان به بیماری تب مالت را به همراه دارد به خصوص اینکه افرادی که دچار کم خونی و مشکلات معده و سابقه جراحی دارند امکان ابتلا به بیماری نسبت به سایر افراد عادی بیشتر است.

علائم و نشانه های بروز بروسلوز دامی

سقط جنین دام ها مهمترین علت و بروز بیماری بروسلوز است که در بین گاوها پنج ماه آخر آبستنی و در گوسفندان دو ماه آخر آبستنی را در بر می  گیرد اما عوامل دیگری می تواند باعث ابتلا دام به بیماری شود که شامل موارد زیر است:

  1. جفت ماندگي
  2. متريت
  3. اركيت
  4. ‌هيگروما
  5. كاهش توليد شير
  6. عقيم شدن و نازايي موقت يا دائمي
  7. تأخير فواصل باروري
  8. افزايش فاصله دوره شيرواري

در بین انسانها نیز این بیماری با علائمی چون تب، لرز يا رعشه هاي شديد، بي قراري عمومي، دردهاي منتشر در سرتاسر بدن، درد مفصل و كمر، سردرد، بي اشتهايي، خستگي زودرس و ضعف عمومي همراه است.

وضعیت بیماری بروسلوز در جهان

به طور کلی تنها 17 کشور به طور رسمی به این بیماری مبتلا نیستند و کشور ایران و کشورهای حوزه مديترانه، خاورميانه، شبه جزيره عربستان، امريكاي مركزي و جنوبي، آسيا و افريقا عامل شیوع این بیماری هستند از این جهت اقدامات لازم جهت پیشگری بیماری در این مناطق از گذشته تا الان انجام می شود.

نحوه تشخیص بیماری بروسلوز در دام ها و انسان

قطعا بهترین راه حل برای شناسایی بیماری اطلاع داشتن از علائم و نشانه های بیماری است اما به طور کلی از طریق نمونه برداری و آزمایش امکان تشخیص بیماری وجود دارد.

سرم خون، شیر، جنین سقط شده جزو نمونه های مناسب برای ارسال به آزمایشگاه در بین دام هاست که در انسان ها غالباً بررسي هاي آزمايشگاهي بروسلوز در خلال مراجعه بيماران تب دار به مراكز درماني انجام مي‌شود.

نحوه درمان بیماری

در بین دام ها بیماری به صورت کامل هیچ گونه درمانی وجود ندارد و تنها راه حل ذبح دام های آلوده به بیماری بروسلوز یا تب مالت و معدوم کردن لاشه دامهاست در صورتی که انسان ها با خوردن یک سری داروها مثل تتراسایکلین  و کورتیزونی می توانند به مرور زمان خوب شوند.

نحوه پیشگیری

  1. مصرف نکردن شیر غیر پاستوریزه، پنیر و سایر لبنیات و گوشت های تایید نشده توسط انسان
  2. استفاده از وسایل چون دستکش،محافظ چشم و پیش بند و... هنگام تماس با حیوانات و گوشت دام ها
  3. واکسیناسیون به موقع دام ها که تنها با یک بار تزریق واکسن تب مالت یا بروسلوز تا هفت سال حیوان را در برابر بیماری محافظت می کند.
  4. آموزش بهداشت به قصابان و افرادی که با دام سر و کار دارند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است