آشنایی با نژاد بز عدنی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد بز عدنی

امروزه بر خلاف گذشته از گوشت بز به خاطر میزان درصد چربی کمتر نسبت به گوشت گوسفند و گوساله بعنوان ماده غذایی برای رشد مغز، تقویت پوست و حتی کنترل وزن استفاده می شود و بخاطر خواص شیر بز که شبیه ترین شیر به شیر مادر است و میزان درصد چربی کمتری نسبت به شیر گاو دارد پرورش بز رواج یافته است، اگر به دنبال خرید نژاد بزهای چندقلوزا ایرانی هستید بز عدنی بهترین انتخاب برای مناطق با آب و هوایی گرم، مرطوب و شرجی است که علاوه بر چند قلوزایی، میزان شیردهی بالایی دارد از این رو جزو دسته بزهای شیری ایرانی نیز محسوب می شود.

بز یکی از دام های زنده و سبک وزن است که اهلی سازی آن به ده هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، از پرورش بز زنده برای تولید گوشت، شیر استفاده می شود. جالب است بدانید که با وجود اینکه گوشت بز مقدار پروتئین و کالری کمتری نسبت به گوشت گوسفند و گوساله دارد اما به خاطر میزان درصد چربی کمتر همه افراد می توانند آنرا استفاده کنند و می تواند باعث رشد مغز، جنین در دوران بارداری و همچنین تقویت پوست و مو و همچنین کنترل وزن شود. علاوه بر خواص گوشت بز می توان گفت که شیر بز نیز شبیه ترین شیر خوراکی به شیر مادر است و پنیر بز جزو پنیرهای کم چرب و با هضم راحت است از این رو پروش بز نسبت به گذشته بیشتر شده است. در بین تمام نژادهای بز جهان نژادهای بز ایرانی نیز ویژگی ها و قابلیت های برجسته ای دارند که یکی از آنها نژاد عدنی است که بز بومی استان بوشهر محسوب می شود.

فروش بز صلاله

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بز بومی استان بوشهر

منشاء اصلی این نژاد بومی خلیج عدن است که در سالیان دور، ملوانان آنرا به بوشهر آورده اند و از گذشته تا اکنون به خاطر سازگاری با آب و هوای مرطوب و شرجی و گرم بوشهر به خوبی پرورش یافته است.

بز عدنی یکی از بهترین نژاد بزهای چند قلوزا ایرانی محسوب می شود که با وجود جثه کوچک عملا سازگاری بالایی در برابر شرایط آب و هوای گرم دارد و با وجود تغذیه با علوفه کم بیشترین شیردهی در بین نژاد بزهای شیری ایرانی دارد و علاوه بر شیردهی جزو نژادهای چند قلوزا با 30 درصد دوقلوزایی  محسوب می شود.

اگر به فکر پرورش بز شیری و چند قلوزا هستید نژاد عدنی عالی است

اگر شما در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک هستید نژاد عدنی بهترین گزینه است. بز عدنی یکی  از دام های شیری با میزان تولید شیر روزانه 1.5 لیتر است که علاوه به راحتی با کمترین مواد غذایی و علوفه می تواند شیر بالایی تولید کند.

هر خانواده دامدار معمولا چند راس از نژاد بز عدنی را خریداری کرده و آنرا صبح به چرا در مراتع اطراف روستا می فرستند و پس از برگشت به آغل و جایگاه دام به آنها مقدار نان خشک به همراه جو می دهند.

خصوصیات ظاهری بز عدنی

یکی از نژادهای بومی استان بوشهر است که ساحل نشینان از دلوار و گناوه تا عسلویه به پرورش بز عدنی می پردازند، دلیل اهمیت این نژاد وجود جثه کوچک و مقدار فضای کمی است که برای نگهداری آن نیاز است. جالب است بدانید که به خاطر همین جثه کوچک و شبیه به بز آلپاین مردم آنرا جزو دام های خانگی می نامند که با کمترین میزان علوفه پرورش دهند و با دوشیدن شیر بز عملا فرآورده های لبنی چون پنیر درست کنند یا آنرا بفروشند.

  1. جثه کوچک
  2. دارای تنوع رنگی قهوه ای،آهویی، سفید و  سیاه
  3. بز نر و ماده هر دو شاخ دارند.

ویژگی های تولید مثل بز عدنی

این بز شیری ایرانی در مدت زمان شیردهی که 4 ماه است روزانه 1000 گرم شیر تولید می کند و جز بزهای چند قلوزا ایرانی محسوب می شود که میزان درصد دوقلوزایی آن 30 درصد است از این رو پرورش بز عدنی می تواند حائز اهمیت باشد.

وزن بزغاله و بز عدنی

  1. وزن بزغاله در بدو تولد:  نر 2.6 و ماده 2.4 کیلوگرم
  2. وزن بزغاله در پایان شیرخوارگی: نر11 و ماده 10 کیلوگرم
  3. وزن شش ماهگی بز: نر 14 و ماده 12 کیلوگرم
  4. وزن بز بالغ نژاد عدنی:  نر 55 و ماده 35 کیلوگرم

این نژاد بز بومی بوشهر جزو نژادهای خوب است که با کمترین میزان خوراک و مواد غذایی می تواند رشد کند و میزان وزن روزانه آن در دوره پرواربندی به 80 گرم می رسد از این جهت بزغاله های عدنی می تواند نژاد خوبی برای دوره پرواربندی محسوب شود.

ایجاد ایستگاه اصلاح نژاد و خالص سازی بز عدنی

این نژاد که در حال انقراض است به موجب اینکه نژاد خالص آن حفظ شود در سال 1384 در استان بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش دلوار و روستای  محمد عامری یک ایستگاه اصلاح نژاد برای آن تاسیس کردند که به منظور حفظ این نژاد وهمچنین آمیخته گری با نژادهای آلپاین و سانن از بز عدنی استفاده کنند.

فروش بز عدنی

این بز بومی به راحتی پرورش داده می شود و به طور کلی جزو نژادهای است که به خاطر مراوده این منطقه با کشورهای همسایه خلیج فارس به خوبی بازار فروش خوبی دارد از این رو پرورش بز عدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است