هیزه یا خیک چیست

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

هیزه یا خیک چیست

روغن حیوانی هیچ آب و دوغی داخل خود ندارد از این رو سال ها می توانید آنرا حتی بدون گذاشتن داخل یخچال نگهداری کنید البته گذاشتن داخل ظرف شیشه ای یا پلاستیکی روشن می تواند باعث عبور نور خورشید شود و عملا باعث خراب شدن روغن حیوانی شود، در گذشته بهترین روش برای نگهداری روغن حیوانی یا زرد را ریختن آن داخل هیزه یا خیک می دانستند که با ریختن گیاه چویر یا چنور داخل آن عطر و بوی خوش به روغن حیوانی می دادند.

روغن حیوانی یکی از روغن های طبیعی برگرفته از تبخیر کره حیوانی است که در طی فرآیندی عملا با حرارت ملایم به کره حیوانی همچنین گرفتن کف روی روغن به دست می آید که بو و طعم خوبی دارد. از خواص روغن حیوانی که به آن روغن زرد هم گفته می شود وجود اسیدهای چرب داخل آن است که برای سلامت بدن مفید است و همچنین با مالیدن روی پوست صورت و بدن باعث شفافیت و سلامت پوست خواهد شد. امروزه به خاطر اینکه در مناطق غرب کشور یعنی کرمانشاه تنوع گیاهان بالاست که گوسفندان با خوردن آن کره حیوانی خوشبو تولید می کنند عملا به یک برند به نام روغن حیوانی کرمانشاهی تبدیل شده است که یکی از روش های نگهداری آن ریختن داخل هیزه یا خیک است. روغن حیوانی به خاطر اینکه هیچ آب و دوغی داخل خود ندارد مدت زمان ماندگاری بالایی بیرون از یخچال دارد که در گذشته برای نگهداری آنرا داخل خیک یا هیزه قرار می دادند که البته امروزه خیلی کم این روش استفاده می شود.

گرم کردن دمای بدن، افزایش انرژی بدن، یک آبرسان خوب برای پوست و بهترین وسیله برای سلامت پوست تنها بخشی از خواص روغن حیوانی است که تاریخ انقضا ندارد و تنها در صورت وجود بوی تند، کپک زدن عمر آن به اتمام رسیده و به نوعی فاسد شده است، البته هنوز هم بهترین روش برای نگهداری روغن حیوانی ریختن آن داخل هیزه یا خیک است که با ریختن گیاه چویر داخل آن بوی دو چندان به خود می گیرد.

فروش قوچ قره قزل

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

هیزه یا خیک چیست؟

هیزه در واقع یک کلمه زاگرسی به معنای بادوام، مطمئن و بادوام است که به مانند مشک که برای نگهداری آب قرار داده می شود عملا از طریق پوست بزغاله، بره،گوسفند و بز درست می شود و محل مناسب برای نگهداری روغن حیوانی شناخته می شود.

  1. هیزه وسیله ای شبیه مشک آب است که برای خنک نگهداشتن آب در سفرهای نصفه روزه مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. وسیله ای برای درست کردن دوغ یا جدا کرده کره از دوغ است.
  3. بهترین وسیله برای نگهداری روغن حیوانی و همچنین عسل است.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نحوه درست کردن هیزه یا خیک

  1. پوست بزغاله،بره یا گوسفند و بز بالغ پس از ذبح باید به دقت جدا شود طوری که هیچ گونه آسیبی به پوست دام وراد نشود.
  2. باقی مانده چربی ها و تکه گوشت های چسبیده به قسمت داخلی پوست را با تیغ یا ناخن جدا می کنیم.
  3. پس از جدا سازی چربی و گوشت حالا باید به مدت 24 ساعت یعنی یک شبانه روز آنرا در نمک خوابانده تا به خوبی نمک سود شود.
  4. منافذ باز پوست دام یعنی قسمت پاهای آنرا با استفاده از نخ پنبه به صورت کامل مسدود می کنیم.
  5. از قسمت سوراخ گردن پوست را باد می کنیم و با دقت لازم موهای آنرا جدا می کنیم.
  6. شیره خرمای رقیق شده بهترین ماده برای سفت کردن هیزه است که به آن دوشاب می گویند و به مدت یک هفته باید آنرا داخل پوست بریزید و درب پوست را از ناحیه گردن محکم ببندید.
  7. طی فرآیند شیمیایی و بعد از ریختن دوشاب داخل پوست، عملا هیزه باد می کند که به مدت یک هفته هر روز باید باد آنرا خارج کنید و سپس دوباره درب پوست را ببنید.
  8. توجه داشته باشید که باد کردن هیزه نشانه رسیدن به مرحله دباغی است.
  9. بعد از یک هفته دوشاب را از هیزه خالی کرده و دوشاب جدید را که غلظت کمتری دارد داخل هیزه می ریزیم.
  10. بار سوم که دوشاب را داخل هیزه بریزد و آنرا خالی کنید به طور کامل هیزه آماده است.

در گذشته حتی برای محکم شدن هیزه عملا به جای دوشاب یا شیره خرمای تازه، یک سال تمام عسل داخل هیزه می ریختند و سپس روغن حیوانی را داخل آن قرار می دادند.

اضافه کردن گیاه چویر داخل هیزه به منظور خوشبو کردن روغن حیوانی

چویر یک گیاه کوهی است که در مناطق غرب کرمانشاه، ایلام آنرا چویر و چویل و در قسمت های مرکزی و شرق ایران به آن چنور می گویند که یک گیاه خودرو است که در فصل بهار می روید و با اضافه کردن آن به داخل هیزه و روغن حیوانی عملا باعث خوش عطر شدن روغن می شود.

تعبیر دیدن هیزه یا خیک در خواب

تعبیر خواب خیک به روایت منوچهر مطیعی تهرانی

خیک در خواب به معنای مردی است که کاملا بی مغز و نادان است و فردی بی اثر نامیده می شود که در صورت باد کردن خیک یا هیزه عملا چیزی بیهوده وجود دارد.

ابن سیرین می گوید

اگر خیک پر از شیر یا ماست باشد و دیدن آن در خواب نشانه این است که مردی بر دستش مال حلال هزینه کنند و به شغل های نیک چون خادم مسجد مشغول شود.

تعبیر خیک داشتن در خواب

منوچهر تهرانی می گوید

  1. اگر در خواب ببینید که خیک یا هیزه باد کرده به همراه دارید که مال شماست یعنی کاری بیهوده انجام خواهید داد که هیچ چیز برایتان باقی نمی ماند و عملا چیزی دستتان را نمی گیرد.
  2. اگر در خواب خیک پر از عسل دیدید یعنی با مردی اندیشمند یا زن  خردمند یا مدیر و مدبر آشنا خواهید شد.
  3. دیدن خیک دوغ یا ماست در خواب نیز به معنای آن است که بر سر راه شما کسی می آید که بد اخلاق است اما کاملا خیر خواه است و به شما سود می رساند.

تعبیر خواب خیک به روایت محمد بن سیرین

در صورتی که درخواب دیدی که خیک دارید یا می خرید یا کسی به شما خیک یا هیزه می دهد یعنی با مردی همکلام می شوید که از او به شما نیکی و منفعت به شما می رسد.

تعبیر پاره شدن خیک در خواب

ابن سیرین می گوید: پاره شدن خیک یا هیزه در خواب و خراب شدن آن به معنای این است که او را از صحبت وی جدایی افتد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

مریم حجتی 1400-02-11

من ۵روزه یه هیزه تازه درست شده خریدم که بوی دوشاب ترشیده میده الان برا رفع این بو چیکارکنم

fafa 1400-03-13

عالی بود ممنون