محاسبه وزن اسب بدون استفاده از ترازو

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

محاسبه وزن اسب بدون استفاده از ترازو

اسب چاق یا لاغر به درد هیچ یک از مسابقات ورزشی اسب سواری، اسبدوانی، چوگان نمی خورد از این رو جیره غذایی اسب باید طبقه استاندارد لازم میزان پروتئین،کالری، مواد معدنی بدن حیوان را تامین کند اما یکی از مواردی که باید همیشه در نظر بگیرید وزن کردن اسب است که مسلما بهترین راه حل استفاده از ترازو و باسکول است اما به خاطر در دسترس نبودن و افزایش هزینه خرید آن بهتر است از روش اندازه گیری با متر و محاسبات وزن اسب بدون استفاده از ترازو داشته باشید.

اسب به مانند تمام دام های زنده، حیوانات دیگر در معرض ابتلا به انواع بیماری های انگلی و باکتری قرار می گیرد که بهترین راه حل درمان آنها تزریق واکسن یا دارو است، برخی از داروها با توجه به وزن اسب تزریق می شود. علاوه بر تزریق دارو، آنتی بیوتیک حتی میزان خوراک و تغذیه اسب به میزان وزن و سن حیوان بستگی دارد بنابراین خیلی مهم است که وزن اسب زنده را به صورت دقیق بدانید. استفاده از ترازو برای وزن کردن اسب بهترین و دقیق ترین روش است اما برخی اوقات ممکن است به دلیل در دسترس نبودن ترازو، باسکول یا حتی به صرفه نبودن وزن آنها بهتر باشد از روش دیگر استفاده کنید که در این مقاله روش محاسبه وزن اسب بدون استفاده از ترازو و تنها با اندازه گیری بدن اسب را توضیح خواهیم داد.

خرید و فروش کره اسب

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بهترین روش های برای بدست آوردن وزن اسب

استفاده از ترازو یا باسکول

دقیق ترین راه برای فهمیدن وزن اسب قطعا استفاده از ترازو یا باسکول است که با توجه به در دسترس نبودن باسکول ها دو راه وجود دارد.

  1. استفاده از باسکول یا ترازوهای عمومی که این روش هم هزینه بر است و توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر این ممکن است باسکول دور باشد.
  2. خرید و استفاده از باسکول شخصی روش ایده آل است که برای باشگاه های سوارکاری تهیه می شود و البته به سرمایه زیادی نیاز دارد.

استفاده از نوار اندازه گیری(متر)

یکی از ساده ترین روش ها برای محاسبه وزن اسب استفاده از متر است که با اندازه گیری طول و قطر اسب و انجام محاسبه دقیق و یک ضرب و تقسیم به راحتی وزن اسب را می توانید به دست آورید. در این روش با دو مرحله اندازه گیری با متر و محاسبات می توانید وزن حیوان را به صورت تخمینی به دست آورید.

  1. برای بدست آوردن قطر اسب کافیه متر را از قسمت جدوگاو اسب تا پشت دستهای اسب آورده و مجددا آنرا بالا برده طوری که دور تا دور اسب را به صورت دقیق متر کنید.
  2. طول اسب نیز از قسمت جلوی بدن اسب و محل اتصال گردن به سینه و محل دقیق استخوان کتف  تا دور ترین نقطه یعنی روی کفل اسب و نزدیکی مقعده اسب گرفته می شود.

توجه داشته باشید که برای اندازه گیری طول بدن اسب حتما باید از یک نفر کمک بگیرید تا به صورت دقیق این کار انجام شود.

نحوه محاسبه وزن اسب بدون استفاده از ترازو

در این حالت طول اسب و قطر اسب به اندازه گیری اینچ محاسبه می شود که در فرمول زیر استفاده می شود که حاصل آن وزن به  کیلوگرم است.

وزن =(( طول قلب * دور قلب) + 50 / 330).

یکی دیگر از روشهای محاسبه وزن اسب به صورت فرمول زیر است که اگر طول و قطر به سانتی متر باشد عملا وزن اسب به کیلوگرم به دست می آورد و اگر طول و قطر اسب به اینچ باشد کافیه عدد بدست آمده به جای 11800 بر 330 تقسیم کنید که در نتیجه وزن به پوند به دست می آید.

قطر شکم * طول بدن / 11800.

اهمیت اطلاع از وزن اسب

  1. به دلیل محاسبه جیره غذایی اسب زنده
  2. شناسایی دقیق وزن اسب به شما کمک می کند که در صورت لاغر بودن اسب یا چاق بودن آن یک جیره غذایی مناسب تنظیم کنید تا باعث کنترل وزن اسب شوید.
  3. شناسایی هر گونه کاهش وزن اسب به صورت ناگهانی می تواند نشانه یک نوع بیماری و ایجاد مشکل سلامتی باشد.
  4. برای فعال کردن دوز و تجویز صحیح برخی از داروها نیاز به دانستن وزن اسب است.
  5. تعیین حداکثر وزنی که اسب می‌تواند در یک‌لحظه خاص تحمل کند (جلوگیری از مشکلات اسکلتی – عضلانی)

میزان مصرف و تجویز داروها بر طبق وزن اسب

در صورت بیمار شدن کره اسب و اسب مسابقه شما حتما باید دامپزشک در دسترس باشد و با مشاهده علائم و نشانه های بیماری و تجویز دارو و انواع آنتی بیوتیک نسبت به درمان بیماری اقدام کند. قطعا برخی از داروها برای تزریق به اسب و میزان دوز بکار برده دارو نیاز به اطلاع دقیق وزن اسب است. کاهش مصرف دوز می تواند باعث تقویت باکتری و کاهش اثر دارو در درمان بیماری شود و حتی افزایش میزان مصرف دوز هم می تواند باعث ایجاد مسمومیت اسب  و قولنج  اسب شود.

تاثیر وزن در میزان خوراک و تغذیه اسب

هر اسب زنده به مانند سایر دامهای زنده برای تامین میزان انرژی، پروتئین، کالری، ویتامین، مواد معدنی بدن نیاز به خوردن مواد علوفه، خوراکی دارد که در این بین اطلاع از میزان وزن دقیق اسب مهم است. البته بغیر از وزن اسب و کره اسب اطلاع از سن اسب هم برای تنظیم غذا و کنترل وزن اسب مهم است.

توجه داشته باشید که امکان محاسبه وزن اسب بدون ترازو و با اندازه گیری قطر و طول بدن اسب و همچنین تشخیص سن اسب از روی دندان آن وجود دارد.

دلایل افت وزن اسب

  1. مشکلات سلامتی (عدم تعادل بیماری یا هورمون)
  2. کهنسالی
  3. انگلی
  4. بیماری یا ناراحتی دندان
  5. کار زیاد
  6. رژیم غذایی نامتعادل
  7. خوراک ناکافی (که بعضاً به دلیل کم نظمی گله در گله ایجاد می‌شود)
  8. ژنتیک

دلایل افزایش وزن اسب

  1. مشکلات سلامتی (عدم تعادل بیماری یا هورمون)
  2. ورزش ناکافی
  3. رژیم غذایی نامتعادل
  4. بیش‌ازحد غذا دادن
  5. ژنتیک

توجه داشته باشید که کنترل وزن اسب برای برخی از مسابقات چون اسبدوانی، چوگان و حتی پرش روی مانع کاملا مهم است از این رو شما با میزان جیره غذایی که به اسب می دهید و کنترل وزن آن می توانید عملا آنرا برای مسابقات ورزشی آماده کنید.

خوراک و تغذیه اسب

نظری برای این مقاله ثبت نشده است