علت ریزش موی گربه و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

علت ریزش موی گربه و نحوه درمان آن

اگر گربه شما ریزش موی دارد نگران نباشید کاملا طبیعی است تنها در صورتی باید به فکر راه حل باشید که میزان ریزش موی گربه بیش از حد باشد و با علائمی چون بی حالی، خارش بدن، جویدن پوست، شوره، قرمزی و التهاب یا کچلی پوست همراه باشد در این صورت باید سریعا آنرا دامپزشک ببرید تا درمان شوند.

گربه ها نیز به مانند انسان ریزش مو دارند که دلیل اصلی آن جایگزین شدن موی مرده با موی جدید است که کاملا طبیعی است اما اگر گربه شما به هر دلیلی بیش از اندازه استاندارد ریزش مو داشته باشد ممکن است به انواع بیماری های پوستی و قارچی مبتلا شده باشد. به طور کلی ریزش موی گربه درمان ندارد اما با پیدا کردن علت و دلیل آن می تواند نسبت به کنترل بیماری اقدام کرد. اگر اقدام به خرید گربه خانگی کرده اید و حالا ریزش موی گربه شما را کلافه کرده است و به دنبال راه حلی برای کاهش ریزش موی گربه هستید این مقاله را تا آخر بخوانید. به طور کلی نمی تواند گفت که گربه ای وجود دارد که ریزش مو نداشته باشد چون ریزی موی گربه یک فرآیند عادی و طبیعی است و حتی در نژاد گربه پرشین که یکی از بهترین نژاد گربه های ایران و جهان است بیشترین ریزش مو نسبت به سایر نژادها دارد و اگر از حد استاندارد خود بگذرد ممکن است دلیل آن ابتلا به انواع بیماری های قارچ و پوستی باشد که باید آنرا درمان کنید.

فروش بچه گربه خانگی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

از کجا بفهمیم که ریزش موی گربه غیر طبیعی است؟

خب همانطور که گفتیم ریزش موی گربه کاملا طبیعی است و حتی در گربه های خیابانی ریزش مو در فصل بهار و پاییز انجام می شود و در فصل زمستان برای گرم نگه داشتن گربه از سرما متوقف می شود اما در بین گربه های خانگی ریزش مو در کل فصول سال انجام می شود. در صورت مشاهده یک سری علائم و نشانه های زیر در گربه خود ابتلا به بیماری پوستی را تشخیص خواهید داد.

  1. خاراندن مداوم بدن توسط گربه (خارش در گربه)
  2. لیس زدن زیاد بدن توسط گربه
  3. جویدن پوست
  4. شوره
  5. قرمزی و التهاب
  6. مو ریختگی موضعی یا کچل شدن قسمتی از بدن
  7. تغییر رنگ در پوست
  8. جوش و دلمه پوستی
  9. بیحالی و بی اشتهایی در گربه

در صورتی که هیچ یک از علائم بالا در گربه شما مشاهده نشد ریزش مو کاملا طبیعی است.

ریزش موی موضعی گربه

ریزش موی شدید گربه به خصوص در یک سری از قسمت های بدن یا کچل شدن آن می تواند نشانه بیماری پوستی و اختلال پاتولوژیک باشد. در بین نژاد گربه های ایرانی گربه پرشین بیشترین مقدار ریزش مو را دارد که ریزش بیش از حد می تواند نشانه مشکل در گربه و بروز قارچ پوستی درماتوفیت یا رینگ ورم باشد.

دلایل اصلی ریزش موی گربه

وارد آوردن استرس به گربه به خاطر تغذیه نامناسب یا تغییر محیط زندگی آنها و حتی ابتلا به انواع بیماری ها می تواند باعث ریزش موی گربه شود.

  1. وارد آمدن استرس به گربه بخاطر واکسینه کردن گربه
  2. اضطراب به خاطر تغییر محیط زندگی گربه یا دیدن افراد غریبه
  3. استرس گربه به خاطر عقیم سازی، چکاپ گربه در کلینیک دامپزشکی
  4. آلرژی
  5. درماتوفیت یا قارچ پوستی گربه
  6. عفونت های باکتریایی پوست
  7. کک یا انگل های پوستی
  8. مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید
  9. تغذیه بد و کمبودهای تغذیه ای
  10. برخی داروها
  11. بارداری و شیردهی
  12. آفتاب سوختگی

نحوه کاهش ریزش موی گربه با روش های زیر

اگر گربه مو بلند چون  گربه پرشین و گربه هیمالین دارید و ریزش موی آن شما را عاصی کرده است به صورت حتم راه درمان ندارد اما شما می توانید با انجام یک سری نکات و روش ها باعث جلوگیری و کاهش ریزش موی گربه ها شوید.

غذای مناسب گربه

به منظور مراقبت از پوست و موی گربه باید غذای بالانس شده یا براش غذای خشک به گربه دهید و این غذاها باید دارای انواع ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری برای رشد مو باشند.

شما می توانید به جای غذای خشک به گربه انواع مکمل های غذایی پوست و موی از برندهای معتبر را تهیه کنید.

برس کشیدن روزانه گربه

در واقع برس کشیدن موی گربه باعث کاهش موی بدن گربه نمی شود اما می تواند باعث افتادن موهای مرده بدن و گیر کرده لای برس شود که با جمع آوری آن عملا موی کمتری از گربه داخل خانه می ریزد. دقت کنید که برس کردن موی گربه حتی باعث احساس نزدیکی گربه به شما خواهد شد.

طریقه صحیح برس زدن گربه

  1. ابتدا با شانه گره باز کن باید گره های بزرگ را باز کنید و همچنین ته شانه باید با پوست گربه برخورد کند ولی مراقب باشید که موها کشیده نشوند.
  2. حالا برس مخصوص موها را باز هم از ریشه تا نوک در جهت موهای گربه بکشید و چندین بار این کار را انجام دید.

کوتاه کردن موی گربه

موی گربه رشد می کند و با وجود این باز هم کوتاه کردن موی گربه بهترین راه حل برای کاهش ریزش موی گربه است لااقل تا سه ماه از دست موهای بلند گربه خلاص خواهید شد. دقت کنید که به هیچ وجه برای کوتاه کردن موی گربه از قیچی استفاده نکنید چون پوست گربه برخلاف ما انسان ها کش می آید از این جهت امکان قیچی کردن اشتباهی پوست گربه به جای موی آن وجود دارد.

جارو برقی کشیدن خانه و استفاده از رولی برای جمع کردن موی گربه

پخش شدن موی گربه در خانه ممکن است حتی باعث افتادن داخل غذای شما و بهم زدن حال شما شود از این جهت هر روز جاروبرقی را روشن کنید و فرش ها و زمین را حسابی جارو بزنید.

برای جمع کردن موها از روی مبل، لباس ها، پرده و کلا جاهایی که موها خیلی بهشون چسبیده، از رولی استفاده کنین.

امیر حسینی 1400-10-19

سلام. من گربه ی پرشین دختر ۷ ماهه دارم. که یک ماه از فحل اولش گذشته. فقط غذای خشک میخوره. رویال کنین. و رویال پرشین. جدیدا هم برند هیلز گرفتم واسش که بخوره. روزانه □ ۲تا بستنی طعم پنیر بستنی □ تشویقی □ مالت ویتامینه □ کرم ویتامینه جیم کت □ قرص ویتامینه و .. هر روز بهش میدم. تو دوران فحلش هم □ کرم ضد استرس بهش میدادم البته تمامی کرمها رو با سرنگ بهش میدم. ولیکن. □ اشتهاش خوبه □ عطسه میکنه □ شکمش زیاد لیس میزنه □ تمام موهای شکمش کرک مانند شده. و به کل قیچی میکنم □ ریزش موی وحشتناک ولیکن ریزش موی وحشتناکی داره. به شکلی که من ۲۴ ساعته فقط دارم بسته رولی تموم میکنم. و هربار بقل میکنم. تمام بدنم پر از مو میشه. به طوری که تو هوای اتاق مو در جریانه. دلیل چیست ؟ (توضیحات کلی به دلیل اینکه تو وبسایتا چیزی ننوشته بود. و ناچارا متن طولانی شد( راهنمایی کنید .ممنون