آشنایی با نژاد گاو گرنزی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد گاو گرنزی

پرورش گاوهای شیری به منظور تولید شیر انجام می شود اما خرید گاو شیری که علاوه بر تولید شیر فراوان کمتر به بیماری سخت زایی مبتلا شود یک سود مناسب برای گاودار محسوب می شود که نژاد گرنزی جزو همین نژادها محسوب می شود که شما می توانید آنرا بخرید و بدون هیچ نگرانی از شرایط آب و هوایی از آن مراقبت کنید.

یکی از بهترین نژاد گاوهای شیری جهان نژاد گرنزی است که پس از گاوهای هلشتاین، براون سوئیس و شورت هورن در رتبه چهارم جهان قرار دارد. اگر به دنبال خرید گاوهای شیری با افزایش میزان تولید شیر گاو هستید قطعا بهترین گزینه خرید نژاد گرنزی است که با وجود جثه کوچک نسبت به سایر گاوهای شیری بزرگ نزدیک 30 درصد کمتر غذا می خورد و در عین حال شیری با کیفیت تولید  می کند که این می تواند یک سود خوب برای گاوداری شیری محسوب شود. خالص بودن نژاد گرنزی و مقاومت دمایی بالای این نژاد و همچنین میزان درصد پروتئین، چربی شیر باعث شده است که امروزه پرورش گاو گرنزی در انگلستان، امریکا، کانادا، شمال افریقا، استرالیا و نیوزیلند و حتی ایران نیز انجام شود از این رو خرید و فروش گاو گرنزی را می توانید در سایت دامداری مشاهده کنید.

فروش گاو شیری سمینتال

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تاریخچه گاو گرنزی

اصالت این گاو به منطقه گرنزی از جزایر مانش کشور انگلستان بر می گردد که البته در جزایز مانش بغیر از نژاد گرنزی دو نژاد دیگر به نام های جرزی و آلدرنی پرورش داده می شدند که امروزه نزاد آلدرنی به طور کامل انقراض یافته است و تنها دو نژاد گرنزی و جرزی باقی مانده است.

نژاد گاو گرنزی در سال 1700 میلادی به صورت مستقل معرفی شد که در سال 1789 به خاطر قانون منع وارد کردن نژاد خارجی به منطقه گرنزی به صورت خالص این ژن حفظ شد تا اینکه طی جنگ جهانی دوم نژاد گاو آلدرنی وارد منطقه گرنزی شد و با این نژاد ترکیب شد.

در قرن 19 و بیستم گاو گرنزی بعنوان بهترین نژاد گاو شیری جهان در رتبه نخست قرار داشت که امروزه به خاطر افزایش جمعیت گاو شیری هلشتاین رتبه گرنزی به چهارم دنیا تنزل پیدا کرد.

سود پرورش گاوهای گرنزی

این نژاد به دلیل میزان درصد چربی و پروتئین بالا در شیر و همچنین وجود مقدار زیاد بتاکاروتن که بعنوان یک ماده ضد سرطان محسوب می شود باعث شده است که با وجود اینکه در رتبه چهارم گاوهای شیری جهان قرار دارد کماکان پرورش آن در کشورهای انگلستان، امریکا، کانادا، شمال افریقا، استرالیا و نیوزیلند و حتی ایران صورت گیرد.

خصوصیات ظاهری نژاد گرنزی

  1. رنگ زرد تا قهوه ای متمایل به قرمز با لکه های سفید
  2. ظرافت بالا در نحوه راه رفتن گاو
  3. کمر قوی و کپل گسترده
  4. پستانی قوی و پیوسته که رو به جلو است و کاریته های آن بالانس و متقارن هستند.

وزن گاو گرنزی

  1. وزن گاو ماده بین ۴۵۰ الی ۵۰۰
  2. وزن گاوهای نر آن ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم
  3. وزن گوساله ها ماده و نر بعد از گرفتن از شیر ۷۵ کیلوگرم

خصوصیات تولید مثل و رفتار نژاد گرنزی

این گاوها کاملا آرام و مطیع هستند البته گاو نر گرنزی کمی غیر قابل اعتماد است و در سن 15 ماهگی به بلوغ می رسند که گاوهای تلیسه گرنزی در 2 سالگی اولین گوساله خود را به راحتی به دنیا می آورند. راحت زایی گوساله ها و مبتلا نشدن به بیماری سخت زایی گاو از مهترین ویژگی های این نژاد شیری است که حتی قابلیت آمیزش با گاوهای گوشتی سنگین وزن را دارد و در عین حال بدون هیچ مشکل سخت زایی گوساله را به دنیا می آورد.

میزان تولید شیر گاو گرنزی

میانگین تولید شیری این نژاد گاو در کشور آمریکا نزدیک به 8000 کیلوگرم است که حاوی 3.2 درصد پروتیین و 4.5 درصد چربی می باشد و به نوعی این شیر حاوی 12 درصد پروتیین بیشتر، 30 درصد خامه ی بیشتر، 33 درصد ویتامین D بیشتر، 25 درصد ویتامین A بیشتر و 15 درصد کلسیم بیشتر از شیرهای معمولی سایر نژادها تولید می کند.

رنگ شیر به خاطر وجود رنگ دانه های قرمز-نارنجی که به آن بتاکاروتن می گویند طلایی رنگ است و به نوعی منبع اصلی ویتامین A شناخته می شوند و برای پیشگیری و درمان سرطان استفاده می شوند.

خصوصیات کلی نژاد گاو گرنزی

  1. شیردهی بالا با وجود خوردن مواد غذایی کم
  2. راحت زایی گوساله و همچنین شیردهی پس از بدنیا آمدن گوساله
  3. قابلیت آمیزش با انواع نژاد گاوهای گوشتی و سنگین وزن
  4. دارای میزان درصد پروتئین، چربی شیر بالا نسبت به سایر نژادها گاو شیری در جهان
  5. سازگاری بالا با سیستم دمایی و مقاومت در هر دمایی
  6. جزو نژادهای خوب شیری جهان شمرده می شود که شیر فراوانی تولید می کند.
  7. منشاء آن جزایر مانش انگلستان است.
  8. به رنگ های حنایی، قرمز و سفید موجود است.
  9. کاملا آرام و مقاومت بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف دارند.
  10. دارای کروتن بتا است که باعث تغییر رنگ شیر از سفید به زرد طلایی می شود.
  11. این نژاد طول عمر بالایی دارد و محصولات شیری آن کیفیت بالایی دارند.

قیمت گاو گرنزی

اگر به دنبال خرید گاو گرنزی هستید قطعا با توجه به وزن، جنسیت یعنی نر یا ماده بودن گاو و حتی سن آن قیمت این گاوها کاملا متغییراست بنابراین می توانید در سایت دامداری و در قسمت جستجو این نژاد گاو را بنویسید و پیدا کنید تا با قیمت گاو گرنزی مطلع شوید.

قیمت گوساله زنده هر روز در سایت درج و بروز رسانی می شود اما فاکتورهای دیگری چون نوع نژاد، وزن، جنسیت آن می تواند باعث متغییر شدن گاو و گوساله شود.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است