خواص ذرت علوفه ای در خوراک دام ها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص ذرت علوفه ای در خوراک دام ها

یکی از مواد خوراکی مقوی برای دام ها علوفه می باشد که در فصل زمستان به دلیل عدم دسترسی به آنها از نوع سیلاژ آن استفاده می شود اما در بین انواع سیلاژ علوفه بهترین نوع آنرا ذرت علوفه ای شامل می شود که خرید آن کاملا به صرفه است و هضم راحتی دارد.

فراهم کردن مواد معدنی، ویتامین، پروتئین، کالری بدن هر دام زنده اعم از گاوهای شیری، گوشتی، گوسفندان پرواری کاملا لازم و ضروری است که در این بین ذرت علوفه ای یکی از مواد خشکبی با قدرت هضم و کربوهیدرات بالا است و مقدار انرژی آن در حد یونجه است. سیلاژ ذرت علوفه یکی از مواد غذایی مورد نیاز برای گاوهای شیری، گوشتی،تلیسه ها و حتی گوسفندان پرواری است و با وجود اینکه قیمت آن ارزان تر از کاه و کلش است اما انرژی آن در حد یونجه دام می باشد. ارزش غذایی این ماده خوراکی  و همچنین دارا بودن مقادیر زیاد کربوهیدرات، خاصیت بافری پایین و هضم راحت آن باعث شده است که از انواع سیلاژ دیگر با صرفه تر و مهمتر باشد و خرید آن کاملا صرفه اقتصادی داشته باشد. با وجود خواص ذرت علوفه ای در خوراک دام ها باید دقت کنید که خرید سیلاژ بسته بندی شده بهتر از این است که خود شما اقدام به سیلو کردن علوفه ها کنید و به نوعی بی دقتی و سوء مدیریت شما باعث کپک زدن، قارچ زدگی ذرت علوفه ای خواهد شد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: دلایل خالی شدن گاز یخچال و تشخیص نشتی

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش دام زنده کرمانشاه

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تامین مواد خوراکی دام از الزامات هر دامداری و گاوداری است

این که شما با خرید بهترین نژاد گاو، گوسفندان و بزها می توانید باعث افزایش درصد باروری و تولید مثل دام زنده شوید زمانی محقق خواهد شد که با تامین مواد غذایی و خوراکی دام همراه باشد. یکی از مواد خوارکی با ارزش که تمام دام های سنگین و سبک از آن خوششان می آید و کاملا خوش خوراک است ذرت علوفه ای است که به صورت سیلاژ شده دامداران و گاوداران می توانند بخرند و در اختیار دام ها قرار دهند.

کمبود مواد معدنی،ویتامین بدن دام ها می تواند باعث بروز انواع بیماری دامی چون تب شیر، ریزش پشم، کتوزیس شود از این رو خیلی مهم است که مواد خوراکی دام ها به اندازه کافی و با توجه به جیره غذایی نوشته شده تامین گردد.

اهداف سیلو کردن علوفه

مواد علوفه ای جزو مواد غذایی پر ارزش برای دام هاست که بیشتر در فصول گرم سال وجود دارد و با توجه به کمبود آن در فصل سرد سال بهتر است از انواع مواد علوفه ای سیلو شده یا به صورت سیلاژ استفاده کنید.

  1. افزایش ارزش غذایی علوفه با افزودن املاح معدن
  2. کاهش آفت مواد غذایی در مدت زمان نگهداری علوفه ها
  3. افزایش درصد خوش خوراکی علوفه ها
  4. صرفه جویی در فضا و محل نگهداری علوفه ها که با پرس کردن و سیلاژ علوفه ها میسر می شود.
  5. امکان نگهداری علوفه مازاد در فصل رشد و مصرف آن در دیگر فصول

مزایای استفاده از سیلو ذرت علوفه:

  1. بیشترین درصد ماده خشک نسبت به گیاهان را علوفه سیلاژ شده ذرت دارد.
  2. دارای درصد پایین تر خاصیت بافری
  3. میزان سطح کربوهیدارات محلول درآب برای تخمیر و تولید اسید لاتیک کافی در آن
  4. دارای ارزش غذایی بالا به اندازه مشابه آن یعنی یونجه خوراکی دام

چرا تهیه و مصرف سیلاژ ذرت علوفه بسته بندی شده با صرفه و مطمئن است؟

  1. سیلاژ ذرت را بعنون بهترین و ارزان ترین خوراک دامی می دانند که تمام دام ها با میل و اشتها آنرا می خورند و بهترین خوراک برای دام ها در فصل زمستان محسوب می شود.
  2. سیلو ذرت علوفه ای به صورت بسته بندی شده کاملا بهداشت است.
  3. ذرت علوفه ای پس از برداشت توسط دستگاه سریعا پرس و بسته بندی می شوند از این رو نیازی به کوبیدن آن و پرس کردن با ماشین آلات سنگین نیست و همین باعث کاهش آلودگی محیط با ماشین های سنگین است.
  4. پرس کردن کامل بسته بندی ذرت علوفه ای باعث کاهش درصد سیلو ذرت علوفه ای می شود و عملا باعث عدم فاسد شدن آن می گردد.
  5. افت تناژ و مقدار سیلاژ ذره علوفه ای برای خوراک دام وجود نخواهد داشت.
  6. وجود پلاستیک در بسته بندی سیلاژ علوفه ای به نوعی مانع از عبور نور خورشید از وکیوم سیلو خواهد شد که همین مانع از خارج شدن شیرابه ذرت علوفه ای می شود.
  7. در سییلاژ ذرت علوفه ای به صورت کاملا بسته بندی عملا شیرابه حاوی عصاره، مواد مغذی خواهد بود ه همین باعث افزایش ارزش تغذیه آن برای دام ها می شود.
  8. کاهش فضای نگهداری سیلاژ ذرت علوفه ای
  9. در سیلاژ ذرت نگرانی بابت کپک زدگی، سوختگی نخواهید داشت.
  10. وجود کیسه های کوچک 30 کیلویی عملا باعث می شود که نیاز روزانه روستاییان برای تامین مواد علوفه ای در فصل سرد سال کم شود.
  11. قیمت ارزان تر ذرت علوفه ای بسته بندی شده نسبت به کاه و کلش و همچنین ارزش غذایی آن مشابه به یونجه از مزایا این ماده غذایی است.
  12. آماده شده برای دامداری های كوچك روستايی كه نياز روزانه كمتری به سيلو دارند، بسيار مناسب است. یعنی این بسته بندی ها به دلیل دارا بودن سایزهای مختلف برای انواع خوراک دام مناسب است.
  13. ذرت علوفه بسته بندی شده از کاه و کلش ارزانتر است و این در حالی است که از ارزش غذایی تقریبا مشابه با یونجه برخوردار است.
  14. ذرت علوفه ای یکی از مواد علوفه ای مهم است که بیش از 50 درصد جیره غذایی گاوهای شیری و 25 درصد ماده خشک گاوهای خشک و تلیسه ها را در بر می گیرد.
  15. سیلاژ حاوی انواع اسیدهایی است که  باعث تقویت اسیدهای معده می گردد و باکتری های آن باعث هضم راحت آن می شود و تا حدودی باعث افزایش تولید شیر دام خواهد شد.
  16. در سیلوهای زمینی و سنتی عملا به دلیل ضعف مدیریت نزدیک به 30 درصد سیلاژ افت خواهد داشت و از بین می رود که همین باعث خسارت اقتصادی بالا برای دامدار است.
  17. وجود کپک زدگی، فاسد بودن سیلاژ و همچنین وجود آمونیاک، اسید بوتریک و حتی اسید استیک، سبب آشفتگی دستگاه گوارش، افت تولید، سقط جنین، کاهش بروز علائم فحلی و نهایتا، سیلاژ را بد بو و بد مزه می کند و گاوها چنین سیلاژی را به اندازه نیازشان نمی خورند.
  18. هدف از سیلاژ بعنوان ماده خوراکی دام استفاده سالم از آنها و ارزان قیمت و خوش خوراکی آنها برای تولید شیر و گوشت زیاد دام است.
  19. به خوبی کوبیدن و همچنین خروج سریع هوا از لابلای ذرت علوفه ای چاپر شده یکی از مزایا این گونه از مواد سیلاژ شدهاست.
  20. سیلاژ ذرت نزدیک به 25 درصد از انرژی مشابه یونجه را به همراه دارد.
  21. ذرت علوفه ای حاوی ویتامین E و سلنیوم فراوان است که باعث تامین ایمنی، سلامت، باروری و تولید مثل دام ها می شود.
  22. قدرت هضم بالایی دارد به طوری که  قابلیت هضم کاه گندم 42%، قابلیت هضم سیلاژ خصوصا سیلاژ ذرت علوفه 71% ، قابلیت هضم علوفه خشک با کیفیت 61% و قابلیت هضم دانه ذرت 90% است.

معایب ذرت علوفه ای که بسته بندی نشده و ذخیره شده در سیلوهای زمینی

  1. باعث افت 30 درصدی سیلاژ خواهد شد.
  2. به دلیل استفاده از ماشین های سنگین چون لودر، انواع تراکتور برای پرس کردن و خارج کردن هوای سیلو عملا میزان درصد آلودگی بالایی ایجاد می شود که باعث آلودگی خوراک دام می شود.
  3. عدم بدست آمدن یک سیلوی ذرت علوفه ای یکنواخت
  4. عدم رعایت بهداشت در مراحل راه اندازی و بهره برداری از سیلو
  5. هزینه های بالای احداث و راه اندازی سیلوی ذرت علوفه ای
  6. مشکلات نگهداری و بهره برداری از سیلوی ذرت علوفه ای
  7. در زمان برداشت سیلوی ذرت علوفه ای به دلیل عدم تفکیک قسمت های کپک و قارچ زده عملا جان و سلامت دام به خطر می افتد.
  8. باعث از دست رفتن شیرابه، عصاره و مواد مغذری ذرت علوفه ای می گردد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: دلایل خالی شدن گاز یخچال و تشخیص نشتی

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

حجت محمدی 1400-09-07

ذرت سیلوی