آشنایی با انواع انواع نژاد بلدرچین

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با انواع انواع نژاد بلدرچین

اگر به دنبال خرید بلدرچین هستید بهتر است قبل از خرید خوب اطلاعات کافی در مورد انواع نژاد بلدرچین دنیا داشته باشید و بهترین نژاد بلدرچین تخمگذار یا بلدرچین گوشتی را انتخاب کنید هر چند که در ایران بیشتر پرورش بلدرچین ژاپنی و معمولی که به نام اروپایی شناخته می شود رواج دارد.

قطعا شما هم به خوبی با خواص تخم مرغ بلدرچین آشنا هستید و حتی برخی اعتقاد دارند برای اینکه کودک شما زودتر صحبت کند بهتر است تخم کبوتر یا تخم بلدرچین به آن بدهید از این رو فروش تخم بلدرچین به تعداد زیاد انجام می شود و همین باعث شده است پروش بلدرچین در ایران به تعداد زیاد انجام شود. به دلیل اینکه بلدرچین در سن 45 روز به سن بلوغ می رسد و قادر به جفت گیری و تخمگذاری است از این رو بیشترین سوددهی در بین طیور به پرورش بلدرچین تعلق دارد که به طور میانگین سالیانه 150 الی 250 عدد تخم میگذارد. انواع نژاد بلدرچین در جهان وجود دارد که جالب است بدانید به 300 نژاد می رسد که برخی تخمگذاری بهتر یا برخی تولید گوشت بیشتری دارند اما به طور کلی خیلی از آنها منقرض شده اند وتنها دو نژاد بلدرچین ژاپنی و معمولی در ایران پرورش می یابد.

نزدیک به 300 نژاد بلدرچین در جهان داریم که برخی از نظر تولید گوشت یا برخی از نظر تخمگذاری مفید هستند از این رو آشنایی با انواع نژاد بلدرچین به شما کمک می کند که بهترین خرید را انجام دهید هر چند که بهترین نژاد بلدرچین در ایران برای پرورش نژاد ژاپنی و معمولی است.

فروش پرنده مرغ عشق

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

آشنایی با انواع نژاد بلدرچین در جهان

بلدرچین اهلی

این دسته از بلدرچین ها همان بلدرچین وحشی هستند که در اوایل قرن 11 به دست ژاپنی ها و چینی ها اهلی شده اند و به آنها همان بلدرچین ژاپنی می گویند. این نژاد بلدرچین برخلاف بلدرچین وحشی تخمگذاری بالایی دارد که به طور میانگین در طول سال 150 الی 250عدد تخم تولید می کنند.

بلدرچین وحشی

این دسته از بلدرچین وزن کمتری نسبت به بلدرچین اهلی دارند و حتی میزان تخمگذاری کمتری دارند و به طور کلی بلدرچین نر وحشی قلمروطلب و پرخاشگر است.

بلدرچین تخم گذار

به دلیل اینکه خیلی از مردم به دلیل مواد مغذی تخم بلدرچین اقدام به خرید آنها می کنند همین باعث شده است که خیلی از افراد به پرورش بلدرچین تخمگذار روی بیاورند که انواع نژاد آنها موجود است و در واقع بهترین نوع آن بلدرچین ژاپنی است.

  1. بلدرچین ژاپنی
  2. نژاد سفید انگلیسی
  3. نژاد فرعون
  4. نژاد طلایی منچوری
  5. نژاد بریتانیایی
  6. نژاد تاکسیدو

بلدرچین ژاپنی

به  دلیل میزان تخمگذاری بالای این نژاد بلدرچین جزو محبوبترین بلدرچین در بین پرورش دهندگان هستند که کاملا شبیه به بلدرچین معمولی هستند با این تفاوت که پرهای قهوه ای و خاکستری بوده ولی رنگ سفید، قرمز مایل به قهوه ای و رنگ های دیگری دارند و بلدرچین نر و ماده با رسیدن به سن بلوغ کاملا ظاهری متفاوت دارند از این رو کاملا قابل تشخیص هستند.

  1. وزن بلدرچین ژاپنی بالغ تقریبا ۹۰ الی ۱۲۰ گرم
  2. طول این پرنده نیز حدودا ۲۳ سانتی متر
  3.  دوره جوجه کشی آن نیز ۱۷ الی ۱۸ روز

بلدرچین گوشتی

این دسته از بلدرچین ها دارای جثه بزرگتری است و دارای گوشت با خواص بالا است و دو دسته نژاد سینه سفید هندی، بلدرچین سفید آمریکایی (باب وایت) جزو آنها محسوب می شوند.

1- بلدرچین باب وایت

این نژاد بلدرچین را بومی کانادا، ایالات متحده آمریکا مکزیک و کارائیب می دانند که جزو شرق آمریکای شمالی است و برخی اوقات حتی آنرا به نام بلدرچین بایت وایت شمالی می شناسند که دارای وزن و جثه بسیار نسبت به سایر نژادهای بلدرچین دنیا است.

  1. به رنگ سیاه و سفید
  2. دارای طول ۲۴ الی ۲۸ سانتی متر
  3. وزن بلدرچین بایت وایت به 255 گرم می رسد.

2- بلدرچین سینه سفید هندی

این دسته از بلدرچین جزو بهترین و معروف ترین نژاد بلدرچین گوشتی جهان است که پراکندگی آن بیشتر در کشور هندوستان است و رنگ های پر بلدرچین نژاد سینه سفید هندی سفید است.

  1. این بلدرچین ها تا سن ۵ هفتگی به ۱۸۲ گرم رسیده و تا ۲۴۰ گرم افزایش وزن دارند.
  2.  سن بلوغ این نژاد بلدرچین تقریبا ۴۳ روز بوده
  3. متوسط وزن تخم آنها نیز ۱۱ گرم است.
  4. بلدرچین سینه سفید بیشتر با مناطق مرکزی ایران سازگاری دارد.

بلدرچین کالیفرنیایی

یکی از نژادهای زیبای دنیا محسوب می شود که دارای تاج پر مانند است که منشاء اصلی آن جنوب غربی آمریکای شمالی است. تشخیص جنسیت بلدرچین نر و ماده نژاد کالیفرنیایی از نوع تاج و رنگ تاج آن مشخص می شود که تاج گونه های نر آن ضخیم تر و به رنگ سیاه است در صورتی که بلدرچین ماده کالیفرنیایی دارای تاج قهوه ای رنگ است.

  1. وزن این بلدرچین به 250 گرم می رسد.
  2. قابلیت تخمگذاری بین 12 الی 20 عدد تخم دارد.
  3. دوره جوجه کشی آن 23 روز است.
  4. قابلیت پرواز دارد.
  5. ظاهری زیبا دارد و قابلیت آواز خواندن دارد.

بلدرچین کالیفرنیایی

بلدرچین اروپایی

این دسته از بلدرچین ها را همان بلدرچین معمولی می نامند که در کل کشورهای دنیا پرورش داده می شود به خصوص اینکه پراکندگی این نژاد در مناطق اروپا، آفریقا و مناطق جنوب آسیا یافت می شود.

  1. سازگاری با مناطق دشتی و جلگه ای دارد.
  2. کمتر در مناطق کوهستانی پرورش داده می شود.
  3. مدت زمان جوجه کشی این نژاد 17 الی 18 روز است.
  4. بین 90 الی 110 گرم وزن آن است.
  5. طول بدن بلدرچین اروپایی حداکثر 18 سانتی متر است.
  6. بعنوان بلدرچین تخمگذار و گوشتی پرورش داده می شود.
  7. قابلیت سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی

بلدرچین اروپایی

بلدرچین چینی یا مینیاتوری king quail

این دسته از بلدرچین ها را با رنگ زیبای آن می شناسند که به نام بلدرچین آبی آسیایی نیز شناخته می شود و بیشتر علاقمند به زندگی در کنار مزارع، بوته ها و کنار رودخانه ها و دریاچه ها است و همچنین جنسیت نر این نژاد به جفت خود کاملا وابسته است.

  1. قابلیت تخمگذاری 4 الی 8 تخم در هر دوره
  2. در مدت زمان 17 الی 19 روز تخمهایش جوجه کشی می شوند.
  3. رنگ شبیه رنگ قهوه ای یا اهن زنگ زده
  4. وزن این پرنده بین ۳۰ الی ۴۰ گرم بوده
  5. طول آن نیز ۱۲ الی ۱۴ سانتی متر
  6. تفاوت زیاد بین جنسیت نر و ماده این نژاد است.

بلدرچین چینی یا مینیاتوری king quail

بلدرچین گامبل

یکی دیگر از نژادهای زیبای بلدرچین در جهان نژاد گامبل است که بسیار شبیه به بلدرچین کالیفرنیایی دارد و بیشتر به صورت وحشی یافت می شود و کمتر اهلی می شود. این دسته از بلدرچین گامبل را به صورت ده تایی می توان در اطراف رودخانه ها و بوته های کاکتوس و لابه لای درختچه ها پیدا کرد که قابلیت پرواز دارند.

  1. در زمان سن بلوغ به وزن 259 گرم می رسد.
  2. حداکثر طول این نژاد به 35 سانتی متر می رسد.

بلدرچین گامبل

بلدرچین آبی یا بلدرچین آفریقایی آبی

این نژاد بومی آفریقایی بیشتر در زمین های چمنزار و کنار جنگل های مرطوب و باتلاق ها زندگی می کند و رنگ تخم های آن به رنگ زیتونی و قهوه ای است و بیشتر گیاه خوار است و در طول دوره تخمگذاری 3 الی 9 تخم میگذارد.

بلدرچین کوهی

این دسته از بلدرچین زیبا را بیشتر در مناطق کوهستانی ایالات متحده آمریکا کلمیبا و کانادا مشاهده می کنید که ظاهر زیبایی دارند.

  1. دروه جوجه کشی ۲۱ الی ۲۵ روز
  2. این پرندگان غیر مهاچر بوده و معمولادر اواخر تابستان و پایز و زمستان به شکل گروه های ۲۰ تایی جمع میشوند.
  3. طول این نژاد بلدرچین بین ۲۶ الی ۲۸ سانتی متر است.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است