هزینه نگهداری هر راس گوسفند پرواری در طول سال

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

هزینه نگهداری هر راس گوسفند پرواری در طول سال

گوسفند زنده به منظور تولید گوشت، پشم، شیر پرورش داده می شود که در این بین به دلیل خاصیت گوشت گوسفندی و همچنین تقاضای بالای خرید گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله و بز بیشتر دامداران به پرورش این دام زنده روی می آورند که در صورت داشتن سرمایه، دانش کافی می توانند به سوددهی بالا برسند به خصوص اینکه قابلیت نقد کردن سرمایه و بازگشت آن در هر فصل از سال وجود دارد.

شغل گوسفند داری یکی از مشاغل پر سود است به خصوص اینکه نیاز به کمترین میزان سرمایه گذاری نسبت به پرورش دام های سنگین چون گاو دارد و همچنین قابلیت نقدینگی و بازگشت سرمایه شما در هر موقع و هر فصل از سال وجود دارد. پرورش گوسفند به دو روش پرواربندی و داشتی انجام می شود که در روش پرواربندی به منظور افزایش تولید گوشت  گوسفندان نگهداری می شوند و در روش داشت هم به دلیل افزایش تولید مثل گوسفند زنده و بالا بردن درصد بره زایی این کار انجام می شود. تنها کسی می تواند در پرواربندی گوسفند سود کند که حتما دانش کافی در این زمینه داشته باشد و به صورت کامل به شرایط بازار آشنا باشد و با خرید علوفه و خوراک مقوی در طول دوره پرواربندی باعث افزایش وزن گوسفند زنده شود.

شغل گوسفند داری به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی می کند و در سیستم پرورش گوسفندان پرواری علاوه بر تامین گوشت قرمز و مواد غذایی حاصل مردم امکان اشتغالزایی افراد از سمت دباغی پوست، تبدیل پشم به نخ ریسندگی و حتی کار در کارخانه روده پاک کنی وجود دارد.

فروش گوسفند پرواری شال

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

شرایط پرورش گوسفندان پرواری

اگر قصد ورود به این شغل را دارید علاوه بر داشتن سرمایه کافی و همچنین تاسیس آغل یا سوله گوسفندان باید بتوانید به خوبی تخصص کافی در این زمینه داشته باشید. با وجود اینکه قیمت گوسفند زنده بیشتر از سایر دام های زنده چون گاو و بز است اما به شدت در برابر بیماری های دامی حساس هستند و اگر شما اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید باعث همه گیر شدن گوسفندان وحتی مرگ آنها می شود.

  1. آشنایی با بیماری های گوسفندان
  2. تامین میزان مواد خوراکی و علوفه ای گوسفندان
  3. خرید گوسفندان پرواری که جوان و کاملا قبراق باشند.
  4. ساخت سوله دامداری گوسفندان
  5. دسترسی به دامپزشک و همچنین تزریق واکسن های گوسفندان

شرایط اصلی برای خرید و تشکیل گله گوسفندان پرواری

دامداران عزیز پس از اینکه مجوز ساخت ساختمان گوسفندان را گرفتید و مجوز بهره برداری را در دست داشتید حالا باید بتوانید با توجه به مساحت سوله دامداری تعداد گوسفندان اصیل و پروار را خریداری کنید. دقت کنید که حتما هنگام خرید گوسفندان پرواری باید بهترین نژادها را خریداری کنید که سرعت رشد بالا و افزایش وزن روزانه بیشترین نسبت به سایر نژادهای گوسفندان داشته باشند.

  1. خرید بره های پرواری و گوسفندان جوان
  2. خرید بهترین نژاد گوسفندان پرواری چون نژاد شال، افشاری، مغانی، قزل، سنجابی
  3. خرید دام هایی که با شرایط منطقه و آب و هوایی شما سازگار باشند.
  4. در صورتی که می خواهید به تعداد گوسفندان گله خود اضافه کنید بهترین زمان خرید گوسفندان فصل بهار است چون در این زمان فروش بره زنده به تعداد زیاد و قیمت پایین انجام می شود.

برای دوره پرواربندی گوسفندان چه نژادی خوب است؟

قطعا شما باید بتوانید با داشتن اطلاعات کافی و همچنین آشنایی با انواع نژاد گوسفندان ایرانی بهترین نژاد گوسفند پرواری را که با شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگار است را انتخاب و خریداری کنید. قطعا هر چقدر سن گوسفند پایین تر باشد برای دوره پرورابندی مناسب تر است چون سرعت رشد بالاتری دارد از این رو اکثر دامداران اقدام به خرید بره های سه ماه به بالا و از شیر گرفته می شوند.

بهترین نژاد گوسفندان پرواری را نژاد افشاری، شال، مغانی، قزل افشار و سنجابی تشکیل می دهد که در این بین بره های این نژادها درصد رشد بالا و همچنین افزایش وزن بالاتری نسبت به سایر انواع نژاد گوسفندان ایرانی دارند.

  1. سرعت رشد گوسفندان : گوسفندی که بیشترین میزان رشد را در دوره پرواربندی داشته باشد مناسب تر است. دقت کنید که  در بین ویژگی های گوسفندان نژادی که افزایش وزن روزانه در دوره پرواربندی آن بیشتر است برای تشکیل گوسفندان پرواری مناسب تر است.
  2. ضریب تبدیل غذایی : گوسفندانی که در قبال کمترین ماده غذایی بیشترین افزایش وزن را دارند دارای ضریب تبدیل غذایی هستند که همین باعث کاهش هزینه های نگهداری و خوراک دهی گوسفندان می شود.
  3. خصوصیات لاشه گوسفندان پرواری: اگر به دنبال خرید بهترین نژاد گوسفندان پرواری هستید حتما باید به وزن، سن و میزان لاشه گوسفند دقت کنید. لاشه گوسفندان مهمترین معیار اقتصادی برای هر دامداری است که هر چقدر میزان درصد لاشه گوسفند بیشتر باشد بهتر است.

مدیریت واحد پرواربندی گوسفندان

در صورتی که می خواهید تعداد زیادی گوسفندان پرواری را پرورش دهید حتما باید ابتدا نقشه ساخت سوله دامداری گوسفندان را در دست داشته باشید و اقدام به ساخت آن کنید، البته زمانی که مجوز ساخت را داشته باشید و بغیر از آن بتوانید تجهیزات لازم چون آبخور، آخور را درست کرده و از لحاظ نوع ماده غذایی و همچنین میزان مواد خوراکی مصرفی برای گوسفندان پرواری دانش لازم را داشته باشید.

مدیریت واحد پرواربندی گوسفندان به دو عامل درونی و بیرونی بستگی دارد که شما می توانید با مدیریت درست گوسفندان باعث افزایش وزن آنها درطول دوره پرواربندی یعنی 100 روز و فروش آنها شوید.

  1. عوامل بیرونی: شامل حمایت دولت از واحدهای پرواربندی گوسفندان و دامداران است که با دادن وام باعث رونق گرفتن آنها خواهد شد.
  2. عوامل درونی: به طور کلی هر دامدارای باید به اندازه کافی در زمینه انواع بیماری های گوسفندان، نوع تغذیه گوسفندان و همچنین عواملی چون زمان واکسیناسیون، پشم چینی و سم چینی آنها داشته باشد. دامداری که اطلاعات کافی در زمینه انواع بیماری های گوسفندان نداشته باشد قطعا با شکست مواجه می شود و توانایی مدیریت واحد پرواربندی را ندارد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است