انواع سالن شیردوشی در گاوداری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انواع سالن شیردوشی در گاوداری

یکی از اهداف پرورش گاو زنده تولید شیر است که به همین منظور گاوداری شیری تاسیس می گردد و با خرید بهترین نژاد گاوهای شیری و همچنین مجهز کردن به انواع قسمت های مختلف و به خصوص سالن شیردوشی قابلیت تولید روزانه شیر گاو وجود دارد.

شیر خوراکی جزو مواد غذایی پر ارزش است که از انواع دام های سبک و سنگین بدست می آید که در بین آنها شیر گاو بیشترین مصرف سرانه جهان را در بر دارد و به 85 درصد شیر خوراکی جهان را شامل می شود از این رو پرورش گاوهای شیری به وفور انجام می شود. قطعا هدف از پرورش گاوهای شیری تولید شیر تازه و با کیفیت است که هر چقدر درصد میکروبی آن کمتر باشد کیفیت بالاتری دارد. تغذیه مناسب و نگهداری از گاوهای شیری و همچنین انتخاب بهترین نژاد گاوهای شیری در افزایش تولید شیر گاو تاثیر گذار است به نوعی که می توان گفت یک گاو شیری هلشتاین بیشترین میزان تولید شیر گاو را در جهان تولید می کند. در صورتی که شرایط تاسیس گاوداری دارید در ابتدای کار باید بهترین نژاد گاوهای شیری را خریداری کنید و با مراقبت ویژه و همچنین تغذیه مناسب باعث افزایش شیردهی آنها شوید.

فروش گاو شیری اصفهان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تاثیر مستقیم تغذیه گاوهای شیری بر میزان تولید شیر

قطعا حتی اگر گاو شما جزو بهترین نژاد گاوهای شیری جهان باشد باید به خوبی مواد خوراکی و غذایی را برای آنها فراهم کنید در غیر این صورت شیردهی کمی خواهند داشت.

تاسیس گاوداری با تجهیزات کامل

کسی که به شغل گاوداری ورود می کند حتما با توجه به نوع پرورش گاوها باید تجهیزات مورد نیاز را تامین کند. برخلاف گوسفندان که نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارد برای تاسیس گاوداری حتما باید سرمایه کافی داشته باشید در غیر این صورت موفق نخواهید شد و فراهم کردن تجهیزات لازم و پیشرفته از الزمات این شغل است، مثلا یک گاوداری شیر حتما باید سالن شیردوشی داشته باشد.

سالن شیردوشی گاوداری چیست؟

گاوهای شیری روزانه سه بار دوشیده می شوند تا شیر تازه آنها را جمع آوری کرده و بفروشید. برای اینکه بتوانید به صورت همزمان گاوهای خود را بدوشید نیاز به درست کردن سالن شیردوشی دارید که در انواع مختلف وجود دارند. مجهز بودن گاوداری شیری به سالن شیردوشی این اطمینان را به شما می دهد که نگران دوشیدن شیر گاو نباشید و به صورت کاملا اتوماتیک چرخنگ ها روی سر پستانک گاو قرار دهید تا شیر دوشیده شود.

اهمیت رعایت نظافت پستان قبل از شیردوشی

قطعا شیر گاوی که دوشیده می شود هر چقدر بار میکروبی کمتری داشته باشد قیمت بالاتری دارد از این رو رعایت نظافت جایگاه گاوداری و همچنین ضدعفونی کردن سرپستانک های گاو و خشک کردن آنها کاملا ضروری و الزامی است. تحقیقات نشان می دهد که هر چقدر سر پستانک تمیز باشد بار میکروبی شیر دوشیده شده کمتر است و قیمت بالاتری دارد.

تحریک پستان قبل از دوشیدن

پستان گاو ها دو دقیقه قبل از اینکه خرچنگی ها روی آن قرار گیرد باید لمس شود و به نوعی باعث تحریک پستان شود. در صورت مالیدن پستانک و رگ زنی آرام آن عملا باعث آزاد سازی اکسی توسین از غده هیپوفیز می شود که همین 10 ثانیه مالیدن پستان باعث می شود که شیر گاو به خوبی بیرون بیاید و باعث جمع آوری شیر آلوئل می گردد.

آلوئل ها تقریبا 80 درصد شیر پستان را تشکیل می دهند که در صورت مالیدن و تحریک پستان به مدت 10 ثانیه باعث تولید 6.8 کیلوگرم شیر گاو در دو دقیقه اول می شود.

شاخص های اصلی و کلیدی در سالن شیردوشی گاو

به صورت کلی انواع سالن شیردوشی وجود دارد که براساس تعداد گاوهای شما متفاوت است اما می توان گفت که سه شاخص اصلی و کلیدی در این سالن ها وجود دارد.

  1. میزان تولید شیر در دو دقیقه اول: میزان تولید شیر جمع آوری شده در 2 دقیقه اول شیردوشی
  2. شیردوشی به موقع: زمان آغاز تا انتهای شیردوشی
  3. مدت زمان سرعت پائین شیر: مدت زمانی که میزان جریان شیر گاو کمتر از یک لیتر در دقیقه می باشد.

استاندارد ساخت سالن شیردوشی گاوداری

هر گاوداری با توجه به تعداد راس گاوهای شیری که دارد باید از انواع سالن شیردوشی استفاده کند که شامل موارد زیر است.

  1. گاوداری هایی با ۲۵-۵۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۴ واحدی یکطرفه
  2. گاوداری هایی با ۱۰۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۴ واحدی دو طرفه
  3. گاوداری هایی با ۲۰۰-۳۰۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۴۶ واحدی یکطرفه
  4. گاوداری هایی با ۵۰۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۱۲ واحدی

آشنایی با انواع سالن شیردوشی گاوداری

سالن شیردوشی Abreast Parlours

به نوعی می توان گفت که ساده ترین نوع سالن شیردوشی است که تنها برای گاوداری های کوچک مناسب است.

 سالن شیردوشی Tandem Parlours

این گونه از سالن ها به نام تاندوم یا سیستم درب کناری معروف هستند که گاوها در هر جایگاه قرار می گیرند و پس از دوشیدن از یک درب دیگر خارج می شوند. یکی از مزیت های این نوع سالن شیردوشی این است که حتی اگر دوشیدن شیر یک گاو طول بکشد مشکلی در روند سایر گاوها ایجاد نمی کند چون هر جایگاه مختص یک گاو است.

 سالن شیردوشی Herringbone Parlours

به این نوع از سالن های شیردوشی سیستم هرینگ بون گفته می شود که یک سیستم رایج دراکثر گاوداری هاست که گاوها به صورت مورب و پشت سرهم قرار میگیرند و شیردوشی انجام می شود وهر بخش درب ورودی و خروجی اختصاصی دارد.

سالن شیردوشی Trigon Parlours

سالن های سه ضلعی یا تری گون نامیده می شوند که برای گاوداری های بزرگ با تعداد حداقل 400 راس گاو استفاده می شود در غیر این صورت خرید آنها مقرون به صرفه نیست.

سالن شیردوشی Side-By-Side Parlours

در این نوع سالن عملا گاوها پشت به پشت بوده و گاوها هم ردیف وارد شده و پس از انجام عملیات شیردوشی درب خروجی باز و تمام گاوها خارج می شوند.

سالن شیردوشی چرخان   Rotary

این نوع از سالن ها خود به صورت مدرن به سه نوع زیر وجوددارد که در فضایی کم قابل ساخت و تاسیس هستند البته با وجود اینکه ساخت آنها هزینه بر است اما خیلی کارآمد هستند.

  1. Rotary Abreast
  2. Rotary Tandem
  3. Rotary Herringbone
نظری برای این مقاله ثبت نشده است