مراقبت های لازم بعد از عمل عقیم سازی سگ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مراقبت های لازم بعد از عمل عقیم سازی سگ

شاید یکی از مشکلاتی که بیشتر صاحبان سگ ها از آن کلافه هستند زمانی است که سگ نر آنها روی آدم ها می پرد یا هنگام پیاده روی در پارک روی سگ های ماده می پرد قطعا این به خاطر هورمون تستسترون سگ است که با عمل عقیم سازی سگ این مشکل رفع خواهد شد و نگرانی شما برطرف می شود البته عمل عقیم سازی برای سگ ماده به منظور جلوگیری از حاملگی سگ نیز انجام می شود.

سگ یکی از حیوانات خانگی وفادار است که امروزه با توجه به افزایش تعداد نژاد و همچنین وجود انواع سگ عروسکی یا جیبی به نسبت گذشته بیشتر در خانه ها و آپارتمان ها نگهداری می شود. خیلی از افراد از سگ بعنوان یک نگهبان یا سگ گله استفاده می کنند اما برخی تنها هدفشون از خرید سگ خانگی داشتن یک همدم است بنابراین دوست ندارند سگ ماده شون حامله بشه یا سگ نر که دارند با سگی دیگر در خیابان جفت گیری کند بنابراین اقدام به عقیم سازی سگ می کنند. به فرآیند بیرون کشیدن رحم و تخمدان سگ ماده یا کشیدن بیضه سگ نر در طول جراحی توسط دامپزشک عقیم سازی سگ گفته می شود که از فواید آن می توان به عدم باروری یا جفت گیری و تغییر رفتارهایی در سگ نر چون پریدن روی آدمها و سگ های ماده باشد. دقت داشته باشید که بعد از عمل عقیم سازی سگ به منظور جلوگیری از عفونت زخم حتما باید از آنها مراقبت های لازم صورت گیرد تا طی دو سه هفته بعد کاملا سالم و سرحال شوند.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش سگ نگهبان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

عقیم سازی سگ چیست؟

سگ ماده در طول سال دو بار فحل می شود که با ترشح بویی از خود باعث میشود که به سگ های نر اجازه پریدن روی آن دهد که باعث صورت گرفتن عملیات جفت گیری و به موجب آن بارداری سگ ماده می شود. به واقع صاحبان سگ های ماده و نر به منظور اینکه سگ ماده شون باردار نشود یا سگ نر روی انسان ها و دیگر سگ های ماده نپرد اقدام به عقیم سازی آن می کنند. با عقیم سازی سگ ماده و نر عملا هیچ کدام توانایی جفت گیری را ندارد و دیگر نگرانی برای شما وجود ندارد که چرا سگ من هنگام پیاده روی روی سگ های دیگر می پرد یا هنگام آمدن مهمان متاسفانه روی آن می پرد.

فحل سازی سگ ماده چیست؟

هر سگ ماده در طول سال 2 بار فحل می شود که مدت زمان آن 7 الی 10 روز طول می کشد وعملا با ترشح بویی از خود به سگ های نر اجازه نزدیکی کردن می دهد. یک سگ ماده تنها زمانی قابلیت بارداری و حاملگی دارد که جفت گیری با سگ نر تنها درزمان فحلی آن رخ دهد.

فواید عقیم سازی سگ

برای سگ ماده

  1. مانع از حاملگی ناخواسته سگ می شود.
  2. باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه می شود که معمولا عقیم سازی سگ ماده قبل از 2.5 سالگی ده برابر کمتر از سن بالاتر سگ است.
  3. کاهش ابتلا به عفونت رحم و هزینه های زیادی که برای جراحی آن شما باید بپردازید.
  4. از بین رفتن احتمال بارداری کاذب بعد از فحل شدن سگ و مشکلات رفتاری دیگر

برای سگ نر

  1. کاهش ابتلا به سرطان پرستات
  2. کاهش مشکلات رفتاری چون فرار کردن سگ از خانه
  3. آرام شدن سگ با کاهش میزان تستسترون خون
  4. کاهش خشونت سگ نسبت به سایر سگ های نر دیگر
  5. کاهش اسپری کردن ادرار سگ به منظور نشانه گذاری

فواید عقیم سازی برای صاحبان سگ ها

  1. دیگر سگ شما روی آدم ها و سایر سگ های ماده نمی پرد.
  2. دیگر نیازی به چک کردن سلامت سگ ماده و نگرانی بابت ابتلا به سرطان سینه نیست.
  3. جلوگیری از ادرار کردن سگ ها به منظور تعیین محل قلمرو خود.

بهترین زمان عقیم سازی سگ ماده و نر

هر سگ در طول سن 6 الی یکسالگی به سن بلوغ می رسد که معمولا در سگ های ماده سن بلوغ آنها شش هفتگی است از این رو توصیه می شود که در سن شش ماهگی  عقیم سازی سگ انجام شود. البته این را فراموش نکنید که بلوغ هر نژاد سگ متفاوت است و بسته به جثه آن و وزن آن متفاوت است و معمولا سگ های بزرگتر دیرتر به بلوغ می رسند از این رو باید دامپزشک سگ شما را ببیند و بهترین زمان را برای عمل جراحی در نظر بگیرد.

قبل از عقیم سازی سگ چکار کنیم؟

خب در طول جراحی و عمل عقیم سازی سگ به آن داروی بیهوشی میزنند از این رو همین اثرات آن می تواند باعث حالت تهوع پس از عمل شود بنابراین بهتر است 8 ساعت قبل از عمل به سگ خود غذا ندهید اما در مورد آب دادن هیچ مشکلی ندارد و حتی بعد از عمل عقیم سازی منعی در دادن آب به سگ شما وجود ندارد.

مراقبت های لازم بعد از عقیم سازی سگ

بگذارید خوب استراحت کند

بعد از عقیم سازی سگ یک جای خوب در خانه برای آن تهیه کنید و بگذارید خوب استراحت کند و ساعتی یک بار به آن سر بزنید. برای اینکه سگ شما بعد از عمل خوب استراحت کند حتما بچه ها و سایر حیوانات خانگی را از آن دور نگه دارید.

غذا دادن به سگ پس از خارج شدن اثر بیهوشی

بعد از عمل می توانید به سگ خود آب دهید اما چند ساعت صبر کنید تا اثر بیهووشی آن بگذرد و سپس به آن نیم وعده غذایی بدهید. دقت کنید که چنانچه 48 ساعت بعد از عمل جراحی سگ شما دچار بی اشتهایی است و غذا نمی خورد به دامپزشک تماس بگیرید.

نشانه های خطرناک بعد از عمل

در صورت دیدن علائمی چون اسهال، بی حالی شدید، کم اشتهایی پس از 24 ساعت از عمل با دامپزشک تماس بگیرید. البته توجه کنید که سرفه کردن سگ بعد از عمل عقیم سازی سگ کاملا طبیعی است و دلیل آن می تواند حساسیت سگ به گذاشت تیوپی هنگام جراحی باشد.

استفاده از قلاده مخصوص بعد از عمل

برای عدم جلوگیری از لیسیدن سگ به محل بخیه خود باید قلاده مخصوص که به نام های الیزابت، قلاده لامپی یا مخروطی مشهور است برای آن بخرید تا مانع از این کار شوید.

توجه کنید که حتما به منظور پرت کردن حواس سگ پس از عمل به آن اسباب بازی بدهید.

چک کردن روزانه بخیه

بخیه سگ به دو صورت جذب شونده یا غیر جذب است چنانچه از بخیه جذب شونده استفاده شده است نیازی به بردن سگ عقیم شده پیش دامپزشک برای کشیدن بخیه نیست اما باید روزی دو بار محل بخیه سگ را معاینه کنید و در صورت کثیف بودن آنرا تمیز کنید.

محدود کردن فعالیت سگ تا یک هفته

سگ دوست دارد بپرد و بازی کند به منظور جلوگیری از عفونت و زخم محل بخیه بهتر است تا یک هفته هیچ کدام از این کارها توسط سگ انجام نشود.

اجازه دویدن و پریدن به سگ ندهید

تا دو هفته سگ شما اجازه پریدن و دویدن ندارد تا به خوبی محل بخیه جوش بخورد به حالت اولیه خود برگردد در واقع بعد از دو هفته سگ شما می تواند هر کاری انجام دهد.

از حمام دادن سگ بپرهیزید

سگ بعد از عقیم سازی به مدت ده روز نباید حمام کند چون برای آن ضرر دارد و به هیچ وجه تا ده روز نباید محل بخیه خیس شود.

رفتن پیش دامپزشک برای کشیدن بخیه

در صورتی که از نخ بخیه جذب شونده استفاده شده است نیازی به بردن سگ به پیش دامپزشک نیست.

 

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نظری برای این مقاله ثبت نشده است