مراحل شیردهی گاو و مدیریت دوران شیردهی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مراحل شیردهی گاو  و مدیریت دوران شیردهی

به طور کلی شما با پرورش گاوهای شیری می توانید علاوه بر تولید مثل و گوساله زایی با تغذیه مناسب و نگهداری از آنها باعث افزایش تولید شیر شوید که به آن طول دوره شیردهی گاو می گویند و مسلما اگر جزو بهترین نژاد گاوهای شیری جهان باشند اوج شیردهی آنها بیشتر است در غیر این صورت کمتر است و حتی در گاوهای تلیسه با کاهش اوج شیردهی گاو و افزایش روند شیردهی گاو همراه است.

هدف اصلی پرورش گاوهای شیری افزایش میزان تولید شیر در طول مدت زمان شیردهی هر راس گاو یعنی 305 روز است که روزانه باید سه بار شیر گاو دوشیده شود. شیردهی گاو پس از زایمان با تولید شیر آغوز ادامه پیدا می کند که در هفته 6 الی 8 به اوج شیردهی گاو می رسد و به تدریج از میزان آن کاسته می شود تا جایی که پس از 305 روز شیر گاو به صورت کامل خشک می شود. در افزایش میزان تولید شیر گاو تغذیه مناسب تاثیر گذار است وهمچنین عدم ابتلا گاوها به انواع بیماری های متابولیکی چون اسیدوز که با رعایت یک سری نکات می توانید باعث کاهش ابتلا دام زنده به این بیماری ها شوید. البته به غیر از غذای گاو و نوع جیره غذایی آنها عواملی چون سن گاو نیز در میزان شیردهی گاو تاثیر گذار است به نوع گاوهای تلیسه که شکم اول هستند میزان اوج شیردهی کمتری دارند اما تداوم شیردهی بالاتری دارند و چنانچه نژاد گاوهای شیری را نگهداری کنید با میزان تولید شیر بالایی همراه هستند.

فروش گاو شیری

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

افزایش تولید شیر گاو

در صورتی هر چقدر میزان تولید شیر گاو بیشتر باشد بهتر  است که با کاهش درصد چربی، پروتئین آن همراه نباشد در غیر این صورت باید در جیره غذایی گاوهای شیری کنسانتره و انواع کنجاله اضافه کنید تا با خوردن آن باعث افزایش میزان درصد پروتئین بدن گاو شود.

نمودار شیردهی گاو

به طور کلی هر گاو در طول سال یک بار قادر به زایمان و به دنیا آوردن گوساله است بنابراین با جفت گیری گاو به صورت سنتی و تلقیح مصنوعی و آبستن شدن گاو ماده زمان زایمان گاو دوره شیردهی آن شروع می شود که با تولید شیر آغوز در همان ابتدای کار همراه است. اوج شیردهی گاو معمولا در 6 الی 8 هفته بعد از زایمان است که مطابق به نمودار زیر کاهش پیدا کرده و به نوعی در طول سال یعنی 305 روز با قطع شیر گاو همراه می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید اوج دهی شیر گاو و افزایش تولید شیر گاو زمانی ارزش دارد که حتما با کاهش درصد چربی و پروتئین شیر همراه نباشد و علاوه بر آن این را در نظر داشته باشید که اوج شیردهی در گاوهای تلیسه کمتر و روند شیردهی آن بیشتر است.

تاثیر جیره غذایی بر کاهش شیر گاو

با زایمان گاو مسلما ابتلا به انواع بیماری های متابولیکی در گاو بیشتر می شود و حتی با کاهش اشتهای گاو در روزهای ابتدا زایش همراه است که باید با دادن مواد غذایی خوب باعث افزایش میزان تولید شیر گاو شوید.

نکات کاربردی مراحل شیردهی گاو

دقت کنید که در صورت عدم یک سری نکات در زمان شیردهی گاو عملا باعث کاهش تولید شیرگاو می شوید از این رو خیلی مهم است که همه نکات زیر را رعایت کنید.

  1. چنانچه گاو شما به اوج شیر نرسید حتما میزان درصد پروتئین جیره غذایی آنرا کنترل کنید و مواد چون کنجاله تخم پنبه، سبوس و یونجه به غذای گاوهای شیری اضافه کنید.
  2. چنانچه گاو شما قادر به حفظ اوج تولید شیر نیست به جیره غذایی گاو مقداری کنسانتره اضافه کنید.
  3. یک  گاو با پتانسیل بالا همیشه دارای اوج و تداوم شیردهی است.
  4. عواملی چون تغیر ناگهانی جیره، شاخ سوزی، سم چینی و حتی استرس گرمایی و... می تواند باعث کاهش تولید شیر گاو گردد.
  5. چاقی بیش از حد  گاو نیز باعث کاهش مصرف انرژی بدن گاو و کوتاهی دوره شیردهی گاو می شود.
  6. حفظ  میزان چربی و پروتئین بیش از ۳/۳ و ۳/۴ در طول شیردهی
  7. چنانچه میزان تولید شیر گاو کم و با افزایش درصد چربی شیر گاوهمراه باشد نشان از ضعف گاو و یا کاهش خوراک مصرفی آن است.
  8. پایین بودن درصد چربی شیر گاو نیز خوب نیست و نشان از ضعف عملکرد شکمبه گاو یا ابتلا به بیماری اسیدوز دارد.

مراحل شیردهی گاو

به طور کلی مراحل شیردهی گاو به سه دوره اوایل، اواسط و همچنین اواخر شیردهی تقسیم می شود که در زیر تمام این مراحل را به صورت دقیق شرح می دهیم.

اوایل شیردهی گاو

به صد روز اول پس از بدنیا آمدن گوساله یا همان زایمان گاو که باعث کاهش اشتهای گاو، ایجاد تغییراتی در سطح خون گاو می شود اوایل شیردهی می گویند و در این دوره به خاطر خطر ابتلا به انواع بیماری های متابولیکی چون اسیدوز باید حتما گاو را تحریک کرده تا خوراک بیشتری مصرف کند.

  1. عواملی چون سم چینی، شاخ سوزی، واکسیناسیون، حمام ضد کنه و سایر عوامل استرس زا می تواند اوج شیردهی را کم کند.
  2. با استفاده از مکمل نیاسین می توانید باعث افزایش اشتهای گاو و مصرف بیشتر غذا و جلوگیری از ابتلا گاو به بیماری کتوز گاوی شوید.
  3. از انوئاع بافرهای شیمیایی چون بی کربنات سدیم(جوش شیرین) در جیره غذایی گاو باعث کاهش ابتلا و پیشگیری گاو از ناراحتی گوارشی خواهید شد.
  4. در گاوهای تلیسه های دو ساله نژآد هلشتاین روزانه در طی سه هفته اول پس از زایمان بین ۱۴ الی ۱۶٫۵ کیلوگرم ماده خشک استفاده کنند.
  5. حتما گاوهای بزرگتر در طی سه هفته اول پس از زایمان بین ۱۵٫۵ الی ۲۰٫۵ کیلوگرم ماده خشک مصرف کنند.

اواسط شیردهی گاو

به صد روز الی دویست روز پس از زایمان گاو و به دنیا آمدن گوساله را اوسط شیردهی می گویند که اشتهای گاو برگشته و با اوج خوراک مصرفی گاو همراه است.

  1. اشتهای حیوان زیاد شده و خوردن زیاد آن باعث افزایش تولید شیر می شود.
  2. خوراندن علوفه با کیفیت عالی
  3. کاهش احتیاجات پروتئینی نسبت به اوایل شیردهی
  4. نباید میزان کنسانتره از ۲٫۳ درصد از وزن گاو بیشتر باشد.

اواخر شیردهی گاو

به دوره ای ک شامل 200 الی 305 روز پس از زایمان گاو باشد را اواخر شیردهی گاو می گویند که با خشک شدن شیر به اتمام می رسد.

  1. کاهش شیر و خوراک مصرفی گاو
  2. افزایش وزن گاو زنده نسبت به دو دوره قبلی
  3. با کاهش و از دست دادن ذخیره چربی نسبت به اوایل شیردهی همراه است.
  4. به نسبت در اواخر شیردهی گاو باید از جیره های ارزان قیمت استفاده کرد.
  5. با توجه به کم بودن مواد مغذی، باید نسبت علوفه حجیم به کنسانتره افزایش و همچنین با  استفاده از ترکیبات ازت دار غیر پروتئینی چون اوره باعث کاهش هزینه های نگهداری گاوهای شیری شوید.
Nima 1400-12-25

شیر گاو برای گوساله اوست و نه برای انسان . لطفا به قوانین طبیعت احترام بگذاریم و از حیوانات زبان بسته و بی آزار سوء استفاده نکنیم. از شیرهای گیاهی استفاه نماییم و از مصرف گوشت خودداری نماییم. حیوان نیز مانند انسان حق زندگی دارد و برای خورده شدن توسط ما انسان ها بوجود نیامده. با اندکی جست جو درطبیعت به غذای گیاهی کافی دست می یابیم و نیازی نیست حیوانات و فرآورده های آن را بخوریم. در یک واژه آدم باشیم.