دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان

چنانچه در مرغداری اگر پرریزی مرغ ها انجام می شود و علائمی چون کم اشتهایی، اسهال، پرهای کثیف یا ژولیده، التهاب یا زخم بر روی پوست، مشکلات تنفسی و … به همراه دارد به دنبال پیدا کردن علت پر ریزی مرغ باشید چون این پر ریزی طبیعی نیست حتی می تواند جزو بیمارهای قارچی، ویروسی باشد و باعث همه گیر شدن مرغداری شما و وارد آمدن خسارات اقتصادی بالا به شما گردد.

اگر به شغل مرغداری صنعتی همراه هستید به خوبی باید تغذیه مرغ زنده را فراهم کنید و همچنین با داشتن اطلاعات کافی در زمینه انواع بیماری های مرغ در صورت مشاهده علائم هر بیماری سریعا آنرا شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام کنید. یکی از نشانه های انواع بیماری انگلی در طیور می تواند ریزش پرها باشد که در صورت درمان نشدن سریع آن حتی ممکن است با سرایت بیماری به سایر مرغ های زنده و آسیب جدی به مرغداری شما گردد. پرریزی یک فرآیند عادی در هنگام رسیدن به سن بلوغ است که با ریزش پر از سر و گردن و پس از آن بال ها و بدن به اتمام می رسد اما برخی اوقات عدم تغذیه مناسب، شپش ها و حتی ابتلا به انواع بیماری های پوستی و قارچی در مرغ زنده می تواند دلیل اصلی ریزش پر مرغ باشد که باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید در غیراین صورت دچار آسیب جدید و وارد آمدن خسارات اقتصادی زیاد در مرغداری خواهید شد.

فروش مرغ و خروس برهما

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

دلایل ریزش پر مرغ ها

در صورتی که عوامل نگهداری مرغ زنده به صورت کامل رعایت شود و روند و فرآیند طبیعی ریزش مرغ زنده طی شود هیچ مشکلی نیست اما برخی اوقات ممکن است مرغ ها به خاطر ابتلا به انواع بیماری های پوستی،قارچی و حتی دما و رطوبت نامناسب و استرس و بلوغ دچار پر ریزی شوند بنابراین شما باید در ابتدا دلیل اصلی ریزش پر های مرغ را پیدا کنید و سپس نسبت به درمان آن اقدام کنید.

در این مقاله به صورت کامل دلایل ریزش پر مرغ را توضیح می دهیم و در انتها نحوه درمان ریزش پر مرغ را شرح خواهیم داد که شما می توانید با تغذیه مناسب، حفظ و رعایت نکات بهداشتی در مرغداری و حتی واکسینه کردن مرغ زنده باعث کاهش ابتلا به ریزش پر مرغ شوید.

  1. تغذیه اشتباه
  2. بیماری ویروسی
  3. بیماری قارچی
  4. شپش زدن
  5. دمای بالا یا پایین مرغداری
  6. استرس حیوان
  7. بلوغ جوجه مرغ
  8. پرریزی فصلی
  9. جفت گیری مکرر

تاثیر تغذیه نامناسب در ریزش پر مرغ

پر مرغ حاوی میزان درصد پروتئین بالایی است و در صورتی که غذای حاوی مواد پروتئین دار مصرف نکند شاهد ریزش پر مرغ خواهید بود. به صورت کلی می توان گفت متناسب نبودن اسیدهای آمینه برکیفیت پرهای مرغ تاثیر می گذارد که در این بین اسید های گوگرد آمینه، سیستئین و میتیونین، مهم ترین اسید های آمینه مورد نیاز مرغ هستند.

ابتلا به انواع بیماری های ویروسی

برخی اوقات یکی از نشانه های ابتلا به بیماری ویروسی پولیماویریده همین پر ریزی مرغ است که بهترین روش تشخیص بیماری انجام آزمایشات پزشکی است.

دقت کنید که این بیماری ویروسی کاملا واگیر دار است و امکان انتقال آن به سایر مرغ های وجود دارد بنابراین باید سریعا آنرا درمان کنید.

ابتلا به بیماری های قارچی

برخی  اوقات ممکن است به دلیل خارش پوست مرغ زنده اقدام به کندن پر خود کند که در این بین حتی خارش پوست می تواند جزو عوارض بیماری های قارچی،باکتریایی چون سودوموناس یا استافیلوکوک باشد و حتی نشانه ای از بیماری های قارچی چون آسپرژیلوس و کاندیدیاز باشد.

بهترین راه تشخیص بیماری های قارچی تراشیدن پوست مرغ بیماری و کشت آن در محیط آزمایشگاهی است.

شپش زدن مرغ ها

پر مرغ حاوی کراتین است از این رو برخی اوقات در صورت تمیز نبودن مرغداری عملا شپش ها وارد می شوند و با تغذیه خود از کراتین پر مرغ باعث تضعیف آنها و عملا جدا شدن پرها از بدن مرغ می شوند.

دمای بالا و پایین مرغداری

همیشه کسی که داخل مرغداری کار می کند باید به خوبی تهویه مناسب برای مرغداری ایجاد کند و حتما میزان دمای آن استاندارد باشد چون دمای کم و زیاد یعنی  گرما و سرما باعث ریزش پر مرغ ها خواهد شد.

استرس وارد آمده به مرغ ها

شاید خنده دار و جالب باشد که بدانید مرغ ها هم دچار استرس می شوند و همانند انسان ها که ممکن است بر اثر اضطراب و استرس کچل و تاس شوند در صورتی که بر مرغها استرس وارد شود باعث ریزش پرهای مرغ می شود.

رسیدن به بلوغ در بین جوجه مرغ ها

خب پر ریزی یکی از فرآیند طبیعی رسیدن سن جوجه مرغ به سن بلوغ است که با تغییر رنگ آن و جدا شدن پرهای جوجه مرغ و در آوردن پرهای جدید همراه است.

پرریزی فصلی

برخی اوقات ممکن است در فصل زمستان پر ریزی مرغ ها شروع شود که این یک امر طبیعی است و شما نباید نگران باشید.

پرریزی به خاطر جفت گیری مرغ

برخی اوقات حتی جفت گیری مرغ و خروس می تواند دلیل بر ریزش پر مرغ ها باشد که با کندن و ریزش قسمت سر و گردن همراه است که مدتی بعد پر ها در می آید.

نحوه تشخیص پر ریزی مرغ ها

خب چنانچه پر ریزی مرغ با علائمی همچون کم اشتهایی، اسهال، پرهای کثیف یا ژولیده، التهاب یا زخم بر روی پوست، مشکلات تنفسی و … باشد این نشانه ابتلا به انواع بیماری های انگلی است و به نوعی  پر ریزی مرغ طبیعی نیست.

پرریزی طبیعی مرغ کی شروع می شود؟

برخی اوقات دلایلی چون رسیدن به سن  بلوغ، تغییر فصل، تخم گذاری یا لانه سازی می تواند باعث پر ریزی طبیعی شود که از سن 8 تا 9 ماهگی این کار اتفاق می افتد.

نحوه درمان پر ریزی مرغ ها

همانطور که گفتیم در ابتدای مقاله باید ابتدا دلیل پر ریزی مرغ را پیدا کنید و سپس نسبت به رفع و درمان پرریزی مرغ اقدام کنید چون مرغ ها حساس هستند و می تواند و باعث واگیر دار شدن آنها و بیماری شدن مرغ شود.

بهبود تغذیه مرغ

شاید یکی از اشتباهات رایج مرغداری ها برای درمان پر ریزی مرغ اضافه کردن بیش از حد غلات در غذای مرغ باشد که با  افزودن متیونین یا متیونین صنعتی ( دی ال متیونین) به خوراک مرغ می توانید باعث تقویت روند تغذیه مرغ و همچنین کاهش پر ریزی مرغ شوید.

نحوه از بین بردن شپش ها

بغیر از تغذیه نامناسب مرغ قطعا مهمترین آن رعایت نکردن نظافت مرغداری و ورود شپش ها روی بدن مرغ است که با استفاده از محلول های آفت  کش می توانید باعث از بین بردن شپش های مرغداری شوید. شما می توانید این محلول های آفت کش را از بازار خریداری کرده و  آفت کش ها را پس از گذشت ۲ تا ۳ هفته، مجدد اسپری کنید. به این ترتیب تمام شپش ها، انگل ها و قارچ های مرغ از بین می روند.

واکسینه کردن مرغ ها

برخی اوقات ممکن است علت ریزش پر مرغ ابتلا به انواع بیماری قارچی، ویروسی باشد که بهترین راه پیشگیری از بیماری واکسینه کردن مرغ است.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است