درمان سریع زخم دهان گوسفندان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

درمان سریع زخم دهان گوسفندان

با وجود افزایش قیمت گوسفند زنده و اهمیت پرورش گوسفند زنده اما یکی از مشکلات اساسی این دام های سبک حساسیت بالا به انواع بیماری ها و مقاومت بدنی کمتر نسبت به گاو و بز است که یکی از مهمترین بیماری های دامی اکتیما، تب برفکی و طاعون است که زخم دهان علائم اصلی آن است که می تواند باعث سخت شدن تغذیه دام زنده و همچنین کاهش وزن گوسفند زنده شود و بدتر اینکه احتمال همه گیر شدن بیماری در بین گله گوسفندان بالاست از این رو بهتر است سریعا نسبت به درمان زخم دهان گوسفندان اقدام کنید.

هر گوسفند زنده با تغذیه مناسب و به صورت منظم در طول دوره پرواربندی چاق می شود که علاوه بر مدیریت جیره غذایی باید مواظب سلامتی این دام های سبک باشید چون بسیار حساس هستند. گوسفندان جزو دام های زنده هستند که پرورش آنها سود زیادی دارد اما برخلاف گاو، بز در برابر بیماری های دامی بسیار حساس هستند و چنانچه به انواع بیماری تب برفکی، اکتیما یا زبان آبی مبتلا شوند عملا در خوردن مواد غذایی دچار مشکل می شوند چون علائم اصلی این بیماری ها زخم دهان است که همین کار را برای گوسفندان سخت خواهد کرد. زخم دهان می تواند با خوردن کاه و علوفه خشک بروز پیدا کند اما عامل اصلی این بیماری ویروسی به نام پاراپاکس است که باعث ایجاد زخم و تاول روی لب دام زنده می شود و حتی امکان بروز بیماری و سرایت به سایر گله های گوسفندان وجود دارد از این رو خیلی مهم است که طول درمان سریع زخم دهان گوسفندان انجام شود تا باعث ایجاد خسارات اقتصادی زیاد به شما نشود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

فروش قوچ سالم

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بررسی وضعیت سلامت گوسفندان توسط دامدار خیلی مهم است

با وجود اینکه این دام های سبک قیمت بالایی دارند و شما می توانید با پرورش و فروش گوسفند زنده سود بالایی به دست آورید اما به شدت در برابر بیماری های دامی حساس هستند از این رو خیلی مهم است که حتما روزانه وضعیت سلامت دام های خود را بررسی کنید. برخی از بیماری ها چون اکتیما یا اورف گوسفندان حتی واگیردار هستند و در صورتی که شما اطلاعات کافی در این زمینه و نحوه تشخیص بیماری نداشته باشید ممکن است به صورت ناگهانی با تلف شدن تعداد زیادی گوسفند همراه شوید.

دلایل اصلی زخم دهان گوسفندان

زخم دهان در بین گوسفندان می تواند یک عامل اصلی برای بیماری های دامی چون تب برفکی، اکتیما یا اورف و بیماری زبان آبی باشد که بغیر از زخم دهان یک سری علائم دیگر در این بیماری ها وجوددارد که به شما این امکان را می دهد که آنها را بشناسید.

خوردن کاه یا کلش و حتی علوفه های خشک می تواند دلیل اصلی برای ایجاد زخم دهان باشد، اما ایجاد زخم روی سم گوسفند زنده می تواند به خاطر چرای آن در میان گیاهان تیغ دار باشد.

نحوه تشخیص بیماری اکتیما با زبان آبی و تب برفکی

در هر سه نوع بیماری زخم دهان شایع ترین و اصلی ترین علت بیماری است اما هر کدام از بیماری های علائم و نشانه های دیگری دارند که باعث تمایز قرار گرفتن آنها از همدیگر می شود.

  1. بیماری زبان آبی با تورم سر و صورت  همراه است.
  2. در تب برفکی علاوه بر زخم دهان،جراحات کوچکی روی پستان، بیضه گوسفند وجود دارد.
  3. بیماری طاعون معمولا در سنین پایین انجام می شود اما بیماری اکتیما در سن 2 الی 4 سالگی در بین گوسفندان میش بیشتر بروز پیدا می کند.

درمان زخم دهان در بره ها

به دلیل اینکه بره های از شیر گرفته سرعت رشد و وزن گیری بالایی نسبت به گوسفندان بالغ دارند از این رو فروش بره پرواری بیشتر است بنابراین در صورت بروز بیماری زخم دهان در بین بره ها باید سریعا آنها را از سایر گله گوسفندان جدا کنید و نسبت به درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت امکان همه گیر شدن بیماری و حتی تلف شدن بره ها در اثر این بیماری وجود دارد.

زخم دهان تاثیر مستقیم در تغذیه گوسفندان دارد

یکی از مشکلاتی که این بیماری دارد ایجاد زخم و تاول در ناحیه لب و دهان گوسفند زنده است که می تواند غذا خوردن را برای این دام زنده سخت کنید از این رو باید نسبت به درمان آن سریعا اقدام کنید.

نحوه درمان زخم دهان گوسفندان با داروی گیاهی آفتوفین

آفتوفین یک داروی گیاهای و صد درصد طبیعی است که می تواند بعنوان داروی درمان کننده تاول ها،زخم های عفونی پوست،لب و دهان استفاده شود.

در مرحله اول با خوراندن این دارو به گوسفندان باعث تسکین درد بیماری و کاهش دمای محل التهاب و عفونت می شوید که خود آن عاملی بر بی قراری و استرس دام است و در مرحله بعد باعث برگشت اشتهای دام و تقویت حیوان به علت تغذیه مناسب است.

برخی اوقات ممکن است زخم دهان گوسفندان به خاطر بیماری ویروسی اکتیما یا اورف باشد که با خوراندن داروی آفتوفین باعث کاهش بار ویرویسی بیماری خواهید شد و  به موجب آن مواد گیاهی دارو باعث تولید کلاژن و الاستین داخل محل زخم دهان و ترمیم زخم دهان گوسفندان خواهد شد.

ترکیبات دارو

مایکوتوکسفین دام یک محصول دانش بنیان با فرمولاسیون اختصاصی است که در واقع به منظور استفاده در تغذیه دام استفاده می شود و از جمله مواد موثر گیاهی آن شامل  آویشن و نعناع فلفلی و… برپایه مواد جاذب تشکیل شده است.

موارد مصرف:

این داروی گیاهی به عنوان التیام دهنده ودرمان کننده تاولها، بثورات و زخمهای عفونی پوست، لب، دهان و مخاطات ناشی ازویروسها( تب برفکی)،باکتریها،قارچهاوعفونتهای ثانویه،  درمان زخم سم، اکتیمای واگیر در گوسفندان ( به عنوان درمان علامتی) استفاده می شود.

نحوه ومقدارمصرف:

پس از خرید داروی آفتوفین  باید ظرف آنرا چند بار تکان دهید و سپس از فاصله مناسب روی زخم و محل عفونت اسپری کنید و حتما این عمل را روزانه دو نوبت تا زمان بهبودی زخم گوسفندان انجام دهید.

تست های بالینی:

اثر روی زخم دهان:
  1. داروی آفتوفین را می توانید به منظور درمان زخم های دهانی با منشاء ویروسی در دام ها استفاده کنید.
  2. با مصرف این دارو توسط دام عملا اثرات ضد دردی دارو در مراحل اولیه مشاهده می شود.
  3. سرعت التیام زخم در مقایسه با داروهای مشابه عالی است.
  4. به منظور اثر دهی بهتر دارو بهتر است ابتدا ترشحات اضافی زخم دهان برداشته شود و تعداد دفعات اسپری را تا دو بار در روز افزایش دهید.
اثر روی زخم سم:

داروی آفتوفین علاوه بر درمان زخم دهان گوسفندان به منظور درمان زخم سم دام نیز استفاده می شود که رعایت نکات زیر مهم است.

  1. قبل از استفاده باید سم کاملا  شستشو داده شود.
  2. برای استفاده دارو در زخم های مزمن باید لایه نکروزه رویی زخم برداشته شود .
  3. در صورت استفاده همزمان از آنتی بیوتیک موضعی ابتدا داروی آفتوفین اسپری و سپس پماد به موضع مالیده شود.
  4. خواص ضدباکتریایی (میکروارگانیسم های گرم مثبت و منفی)، ضدقارچی و ضدالتهابی مواد تشکیل دهنده آفتوفین حتی در غلظت های پایین دربسیاری ازمطالعات گزارش شده است .

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

محمد دهقان 1401-02-18

سلام