نکات کاربردی در تغذیه اسب ها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نکات کاربردی در تغذیه اسب ها

اگر قصد نگهداری از اسب دارید باید دقت داشته باشید که تغذیه مناسب و نگهداری از اسب کاملا ضروری است و باید جیره غذایی اسب با توجه به وزن و سن اسب و میزان فعالیت بدنی روزانه آنها تعیین شود و از دادن مواد خوراکی بی کیفیت، کپک زده به آنها اجتناب کنید که باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.

اسب زنده نیز مانند تمام حیوانات باید روزانه غذا بخورد و حتما غذای اسب باید شامل مواد غذایی باشد که تمام مواد معدنی، انواع ویتامین ها، مواد پروتئینی بدن حیوان را تامین کنند. کسانی که به صورت حرفه ای سوارکاری می دانند قطعا با سوار شدن بر اسب و تاختن بر آن لذت می برند اما باید دقت کنید که حتما به صورت مرتب و منظم غذای اسب را بدهید و حتما غذای اسب عاری از هر گونه گرد و غبار، آلودگی و کپک زدگی باشد تا این حیوان  دچار مشکلات ریه و تنفسی نشود. مواد علوفه ای چون یونجه،  شبدر، اسپرس و کاه و... باید روزانه یک درصد وزن اسب را شامل شود و همچنین در صورتی که اسب شما فعالیت روزانه دارد به آن مواد کنسانتره دهید و آنرا هم به تدریج به غذای اسب اضافه کنید. بی کیفیت بودن خوارک اسب، خستگی و استرس، کپک زدگی مواد علوفه ای و... می تواند باعث لاغر شدن اسب شود از این رو رعایت یک سری نکات کاربردی در تغذیه اسب ها کاملا ضروری است و باید حتما آنها را رعایت کنید.

فروش انواع نژاد اسب اصیل تهران

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بهبود سلامت اسب با خوردن مواد غذایی با کیفیت

مقدار جیره غذایی هر اسب با توجه به میزان فعالیت بدنی آن متفاوت است و حتی با توجه به سن اسب میزان جیره غذایی که به آنها می دهید کاملا متفاوت است، به طور مثال غذای کره اسب با یک اسب سوارکاری کاملا متفاوت است و همچنین باید مراقبت های لازم بعد از سواری با اسب را انجام دهید. آنچه که مشخص است این حیوان نجیب باید به خوبی تغذیه شود و مواد غذایی آن شامل انواع ویتامین، مواد معدنی، پروتئین باشد و حتما با توجه به فعالیت روزانه اسب زنده میزان جیره غذایی آن تعیین شود.

رعایت نکات کاربردی در تغذیه اسب ها

1. تنظیم روزانه جیره غذایی اسب را با مواد علوفه ای شروع و به تدریج میزان مواد کنسانتره را به آن اضافه کنید.

مواد علوفه ای چون اسپرس، کاه، یونجه، شبدر و... جزو  مواد غذایی مورد علاقه اسب است که باید هر روزا میزان 1 درصد وزن اسب به آن داده شود. دقت داشته باشید که میزان مواد کنسانتره در جیره غذایی اسب بستگی به میزان فعالیت بدن اسب زنده دارد و همچنین مصرف زیاد علوفه های بی کیفیت و نامرغوب می تواند باعث بزرگی شکم؛ ضعف عضلابی اسب شما شود.

2. اسب ها را از لحاظ وضعیت بدنی در شرایط ایده آل قرار دهید.

قطعا اشتهای هر اسب با توجه به نژاد و نوع فعالیت بدنی و همچنین سن اسب متفاوت است و همچنین نخوردن غذای توس اسب می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

  1. بی‌کیفیت بودن خوراک
  2. خستگی و استرس اسب به دلیل مسابقه یا مسافرت بلند‌مدت
  3. بیماری اسب به عوامل عفونی یا انگل‌های داخلی
  4. تیز بودن لبه‌های بیرونی دندان‌ها‌
  5. دقت داشته باشید که خوراک‌هائی مانند ملاس و یا مکمل‌های ویتامینی شامل گروه B می‌تواند سبب تحرک اشتهای اسب شود .

3. خوراک اسب را در زمان معین و به شکل منظم به آنها دهید.

با نگهداری طولانی مدت اسب داخل اصطبل عملا این حیوان به شرایط و زمان معین عادت می کنند بنابراین باید به صورت منظم خوراک اسب را بدهید تا باعث هضم راحت خوراک ها شود. دقت داشته باشدی که هر چقدر اسب منتظر دریافت جیه غذایی خود باشد همین باعث گرسنگی و بی حوصلگی حیوان و به موجب آن سبب انجام رفتارهای نابهنجار در اصطبل می شود.

4. غذای اسب را حداکثر روزانه دوبار به آنها بدهید.

تحقیقات نشان می دهد که هر چقدر جیره غذایی اسب به اندازه کم و به نوبه خود در وعده های غذایی زیاد باشد عملا باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش اسب می شود، از این رو بیشتر اسب ها در دو وعده بامداد و عصر تغذیه می شوند. آنچه مهم است که باید یک وعده غذایی علوفه ای حجیم در هنگام شب برای اسب در نظر بگیرید و مقدار خوراک کنسانتره اسب به حال ایده آل در هر وعده غذایی حیوان 200 تا 300 گرم بیشتر نباشد

5. مواد خوراکی با کیفیت را در نظر بگیرید.

شاید شما بخواهید در هزینه غذای اسب صرفه جویی کنید اما دقت داشته باشید که دادن خوراک های گرد و غبار آلوده و حتی کپک زده می تواند باعث بروز بیماری های تنفسی در اسب و عملا صدمه به ریه اسب شود.

6. همیشه جیره را کاملا مخلوط نمائید

به منظور مصرف یکنواخت اسب همیشه جیره غذایی را به صورت کاملا مخلوط به آنها دهید و دقت داشته باشید که حتما تمام مکمل ها در غذای اسب مخلوط شده باشد و همچنین مرطوب کردن خوراک به کاهش گرد و خاک و بهم چسبیدگی اجزای کنسانتره به مواد علوفه ای اسب کمک می کند.

7. هنگام مخلوط و مرطوب کردن جیره غذایی اسب باید سریعا مواد خوراکی را به اسب بدهید.

مرطوب شدن مواد خوراکی اسب به مدت زیاد عملا باعث خرابی آن و حتی مشکلات گوارشی برای حیوان می شود از این رو باید سریعا به مصرف اسب زنده برسد.

8. مواد خوراکی خورده نشده در آخور باید قبل از ریختن خوراک جدید کاملا خارج شود .

9. جیره غذایی اسب باید با وزن کردن محاسب شود نه حجم آن

یکی از مشکلات بزرگ پرورش دهندگان اسب این است که معیار سنجش وزن مواد غذایی اسب را براساس سطل حساب می کنند در صورتی که یک کیلوگرم سبوس داخل سطل هیچ وقت جای نمی گیرد. دقت کنید که باید میزان مواد غذایی و خوراکی اسب با توجه به وزن اسب به آن داده شود و حتما با وزن کردن هر مواد غذایی روزانه به مصرف اسب برسانید.

10. تغذیه اسب باید با هدف و نگهداشتن وزن ایده آل آن انجام شود.

اگر اسب شما وزن ایده آلی دارد باید جیره غذایی اسب طوری باشد که باعث نگه داشت وزن اسب شود در غیر اینصورت اگر لاغر است باید مواد غذایی بیشتر به آنها داده شود تا چاق شود و حتی بر عکس این قضیه صدق می کند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است