ساخت کلاه از گوسفند قره قل

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

ساخت کلاه از گوسفند قره قل

کلاه کرزای ریس جمهور افغانستان از نوع کلاه قره قل ساخته شده بود که به دلیل کیفیت بالای پوست قره قل علاوه بر کلاه افغانی، کلاه های آستراخانی، تقری، قرغیزی، شپو قره قل، نیم دایره از پوست نژاد گوسفندان قره قل ساخته می‌شود.

انواع نژاد گوسفندان به سه دسته گوشتی، شیری ،  پوستی و پشمی تقسیم می‌شوند که در این بین حتی پس از ذبح گوسفند زنده می‌توان پوست گوسفند را بفروشید. حال شاید فکر کنید که پوست گوسفند به چه دردی می‌خورد یک سری پوشاک، کت، کیف زنانه از چرم ساخته می شود که برخی از تولید کننده گان با استفاده از پوست گوسفند این محصولات را می‌سازند. در کنار تمامی نژاد گوسفندانی یکی از بهترین نژاد گوسفندان پوستی را گوسفند قره قل می‌نامند که با پوست بره تازه بدنیا آمده این نژاد عملا کلاه قره قل را می‌سازند. پیچش و ناحلقه‌های مو یا پشم پرگل نازک محکم حلقوی و چسبیده با پوست یکی از مواردی است که در کیفیت پوست گوسفند قره قل تاثیر گذار است و باعث شده است که بهترین پوست گوسفندی برای ساخت انواع کلاه افغانی محسوب شود.

کلاه کرزای ریس جمهور افغانستان از نوع کلاه قره قل ساخته شده بود که به دلیل کیفیت بالای پوست قره قل علاوه بر کلاه افغانی، کلاه های آستراخانی، تقری، قرغیزی، شپو قره قل، نیم دایره از پوست نژاد گوسفندان قره قل ساخته می‌شود.

فروش بره شیری شیراز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

کلاه کرزی از جنس قره قل

آشنایی با نژآد گوسفندان قره قل

گوسفند قره قل یک نژاد گوسفند ازبکستانی است که امروزه در سایر کشورهای آسیای مرکزی چون افغانستان، ایران و حتی کشور آفریقایی نامیبیا پرورش داده می‌شود. این گونه از نژاد گوسفند به دلیل مقاومت بالای بدنی در برابر آب و هوای خشک و دمای بالای چهل درجه و منفی سی درجه در بیابان های سرخس ایران یافت می‌شود.

گوسفندان قره قل علاوه بر اینکه پوست مرغوبی دارند دارای گوشت گوسفندی عالی هستند که باعث شده است خیلی از کشور ها به پرورش این نژاد بپردازند.

گوسفند قره قل

ساخت کلاه و بالاپوش از پوست قره قل سود کلانی برای کشور افغانستان دارد

یکی از بزرگترین منبع صادرات کشور افغانستان همین پوست قره قل است که توانسته است  درحدود۵۰–۱۶ میلیون دلار ارز از این روش عواید بدست آورد.

از پوست قره قل چه کلاه هایی ساخته می‌شود

پوست قره قل به دلیل کیفیت بالایی دارد برای ساخت انواع کلاه آستراخانی، تقری، قرغیزی، شپو قره قل، نیم دایره مورد استفاده قرار می‌گیرد و جالب است بدانید که بیشترین خریداران این کلاه های ساخته شده کشور انگلیس، دانمارک، فنلاند و چین است.

هر کلاهی که از پوست قره قل ساخته می شود نشانه فرهنگ یک ملت است

  1. آستراخانی: این کلاه به شکل مدور و بلند در روسیه آذربایجان ایران ترکیه ساخته می‌شود؛ که قات نمی‌شود. ازین کلاه قطعات نظامی نیز استفاده می‌نمود. روس‌ها این کلاه را «کره‌کل پهپاخ» می‌نامند.
  2. کلاه تقری: این نوع کلاه که به کلاه بزکشی معروف است بیشتر در شمال افغانستان و تمام کشورهای اًسیای میانه در بین ملیت ترکمن ازبک و تاجیک معمول است.
  3. کلاه قره‌قل: بیشتر این کلاه در افغانستان مروج است که سال‌ها قبلاً کارکنان دولت کلاه قره قلی و عوام لنگی می‌پوشیدن. فعلاً صرف در میان عوام وجود دارد. درمرکز شهر کابل بازار است مملو از چندین دکان که صرف دوختن کلاه و بالاپوش قره قل را مینایند. این نوع کلاه را فعلاً حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان استفاده می‌نماید.
  4. قرغیزی
  5. نیم دایره: این کلاه معمولا در میان مردم روس استفاده دارد و مانند کلاه برژنف. این کلاه قات می‌شود.
  6. شپو قره‌قل: در اروپا به‌شکل کلاً شپو زنانه ساخته می‌شود.

ساخت کلاه قره قل به چه صورت انجام می شود؟

  1. ابتدا  بره تازه متولد شده از مادر را می کشند و پوست آنرا جدا می کنند.
  2. هر پوست بره قره قل  را یک روز نمک و شوره می زنند تا تارهای پشم خوب بخوابد.
  3. روز بعد پوست ها را کاملا در معرض آفتاب می گذارند تا خوب خشک شود.
  4. برای نرم شدن پوست آنرا به مدت ۱۸ تا ۲۰ روز نمک و آب جو زده در میان پوست گاو می‌پوشانند.
  5. دلیل خواباندن پوست قره قل در آبجو و نگهداری در محیط مرطوب این است که پوست کاملا نرم شود.
  6. پس از بیرون کشیدن پوست قره قل از میان پوست گاو نوبت تراشکاری و شستن و خشک کردن پوست است.
  7. پس از آن با چوب خوب پوست را می تکانند و قسمت های نازک قیچی می شود.
  8. پس از قیچی کردن قسمت های نازک نوبت سورت بندی کلاه است.

قیمت پوست قره قل با توجه به رنگ آن

پوست گوسفند قره قل که به رنگ سیاه و کبود است نسبتا قیمت بالاتری نسبت به پوست گوسفندان خاکستری و شتری رنگ دارد.

قیمت پوست قره قل

کشتار میش آبستن به خاطر پوست بره قره قل

به خاطر کیفیت بالای پوست بره قره قل معمولا حتی برخی از مردم اقدام به کشتار میش آبستن میکنند زیرا معتقدند که بره ای که داخل بطن مادر است بهترین پوست را برای ساخت کلاه قره قل دارند.

کشتن بره قره قل

 

گلناز 1399-07-04

چطور دلشون میاد آخه برای ساخت کلاه میش آبستن رو بکشن