آشنایی با نژاد اسب ترکمن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد اسب ترکمن

اسب های ترکمن چون آخال تکه،یموت و چناران جزو بهترین اسب های جهان شمرده می شوند چون قدرت بدنی بالایی دارند و همچنین گردن دراز و باریک، شکم لاغر، اندام کشیده و دم باریک از مهترین خصوصیات این نژاد است که در بین مردم ترکمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسب جزو حیواناتی است که اهلی سازی آن به 3 الی 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح در آسیا مرکزی می رسد که اولین بار انسان ها از شیر و گوشت اسب تغذیه می کردند و به مرور زمان از این حیوان نجیب برای باربری و سوارکاری استفاده شد. در دنیا انواع نژاد اسب وجود دارد که نژاد های عرب، ترکمن، تروبرد می باشند که البته خود انواع اسب ترکمن شامل نژادهای اسب آخال تکه، یموت و چناران داریم. در واقع اصالت اسب های ترکمن به کشور ترکمنستان بر می گردد و جزو دسته اسب های زیبا با استقامت بدنی بالا هستند که در ایران، روسیه و ترکمنستان پرورش داده می شود که در ایران گنبد کاووس مرکز پرورش این نژاد است. اگر شما ترکمن باشید یا با مردم ترکمن زندگی کرده باشید به خوبی متوجه خواهید شد که مردم ترکمن با اسب خود زندگی می کنند و معتقدند که اسب خیر و برکت می آورد و هر کسی که اسب سواری کند هرگز پیر نمی شود.

تاریخچه پیدایش اسب ترکمن

این نژاد اسب خوب که در ایران، روسیه و ترکمنستان پرورش داده می شود و حتی جزو نمادهای کشور ترکمنستان است که آثار این نژاد خوب ترکمن اولین بار در گورهای سکایی در پازیریک واقع در کوه های آلتای  و نزدیک به 400 سال پیش از میلاد مسیح یافت شده است که حالت قرار دادن گردن، استخوان ها و حالت های این اسب را نشان می داد.

خرید و فروش اسب ترکمن

برای مشاهده آگهی های این نژاد اسب در سایت دامداری کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

اهمیت استفاده از اسب ترکمن در تاریخ

به دلیل قدرت بالای بدن اسب ترکمن و انجام حرکات ورزشی از این رو از اسب ترکمن به عنوان سواره نظام در دوره سکاها، هخامنشیان و پیش از آنها در دوره اشکانیان از این اسب استفاه می شود و البته در دوره صفویان و سلوجیان تمام پادشاهان از این اسب برای گسترش مملکت استفاده می کردند که حتی تمبرهایی از دوره قاجار با نقش اسب ترکمن وجود داشت که البته نقاشی‌های صفوی و قاجار هنوز هم نقش و نگار اسب‌های ترکمن را در جنگ و شکار شاهان و شاهزاده‌ها نشان می‌دهد.

خصوصیات ظاهری اسب ترکمن

بدن کشیده و باریک با شکم لاغر و همچنین گردن باریک و زیبا از خصوصیات بارز این نژاد محسوب می شود که البته تفاوت هایی در خصوصیات ظاهری انواع نژاد اسب ترکمن چون آخال تکه، یموت و چناران دیده می شود. رنگ غالب اسب ترکمن خاکستری است که البته رنگ های دیگری چون کهر، نیله (طوسی)، سمند، کرنگ، قره کهر، ابرش، سیاه، و سفید در بین این نژادها وجود دارند.

  1. قد: اغلب ۱۵۰_۱۶۰ سانتیمتر
  2. سر: صورت کشیده، خشک، استخوانی و ظریف، چشم‌ها براق و حدقه برجسته، گوش‌ها بلند و نازک و خوش فرم و کاکل کم پشت.
  3. گردن: در آخال تکه بلند، باریک، اتصال به سر ظریف و با زاویه عمودی نسبت به بدن ولی در یموت کوتاه تر، عضلانی و قویتر، زاویه عمودی کمتر.
  4. اندام‌های حرکتی: پاها بلند، خشک و نازک با تاندون‌ها و مفاصل قوی و متناسب. قلم‌ها بلند، گام‌ها نرم و سبک و حرکات باشکوه، سم در یموت قوی ولی در اسب آخال تکه غیر مستحکم، عدم وجود موهای پشت بخلق.
  5. بدن: اسکلت قوی، اندام‌ها بلند و کشیده و لاغر اما بسیار نیرومند، جدوگاه برجسته، شانه بلند، شیب کمر به طرف جلو و فاقد برجستگی، شکم تازی و در قسمت نزدیک به کپل جمع شده، کپل در طول بدن کشیده.
  6. پوست و مو: پوست فوق العاده نازک ولی سفت، موهای سطح بدن کوتاه، نازک، ابریشمی با درخشندگی خاص، یال بسیار کم پشت و کوتاه، اتصال دم اندکی بالاتر از سایر نژادها، دم در حین حرکت آزاد و پایین.
  7. رنگ: بیشتر رنگ‌ها در این نژاد دیده می‌شود که با درخشندگی خاصی همراه است.

اهمیت پرورش اسب ترکمن در ایران

در ایران گنبد کاووس یکی از مهمترین شهرستان های پرورش اسب ترکمن است که البته شما می توانید خالص ترین نژاد اسب ترکمن را در منطقه راز و جرگان از توابع استان خراسان شمالی پیدا کنید، همچنین پرورش اسب ترکمن در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و همدان به صورت خیلی کم انجام می شود و در شهرستان سبزوار در خراسان رضوی سرمایه قابل توجهی از پرورش اسب ترکمن وجود دارد.

انواع نژاد اسب ترکمن

آخال تکه، یموت و نژاد چناران ( مخلوطی از اسب ترکمن و اسب عرب) جزو بهترین نژاد اسب های ترکمن هستند که در ایران یافت می شوند.

ژنتیک اسب ترکمن

ویژگی های بارز اسب ترکمن چون اندام کشیده، دم باریک، سر و گردن زیبا باعث شده بود که ذخیره ژنتیک اسب های ترکمن در جهان اهمیت بالایی داشته باشد که البته در سال های اخیر لطمه زیادی در ذخیره ژنتیک این است وارد شده است و تعداد اسب های ترکمن خالص خیلی کم شده است.

قیمت اسب ترکمن

با توجه به اینکه اسب های ترکمن جزو بهترین اسب های جهان شمرده می شوند از این رو قیمت آنها بالاست و سن، قد، وزن اسب و البته اصیل بودن اسب جزو فاکتورهای مهم برای تعیین قیمت اسب ترکمن است که شما می توانید در قسمت فروش اسب انواع آگهی های فروش اسب ترکمن را مشاهده کنید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است