در صورت ابتلای دام به بیماری تب برفکی چکار کنیم؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

در صورت ابتلای دام به بیماری تب برفکی چکار کنیم؟

پیکورنا نام ویروسی است که عضو شاخص جنس آفتوویروس است و به راحتی از طریق حیوانات آلوده، علوفه آلوده و حتی تجهیزات آلوده به ویروس وارد بدن دام می شود و به راحتی امکان انتقال بیماری به دیگر دام ها وجود دارد. چنانچه دام های مبتلا به بیماری تب برفکی به خوبی قرنطینه نشود و طول درمان را طی نکنند امکان مرگ و میر تعداد زیاد دام و به بار آوردن خسارات اقتصادی هنگفت را دارد.

تب برفکی جزو بیماری های شایع در دام هاست که با شیوع 100 درصدی آن همراه است. قطعا برای یک بار هم که شده بیماری تب برفکی را از سایتهای خبری، تلویزیون و رسانه شنیده اید و اینکه چه خسارات اقتصادی هنگفتی به دامداری ها و گاوداری ها می‌زند. بیماری تب برفکی را با نام بیماری دهان و پا می شناسند زیرا با بروز تاولهایی ریز در دهان و بین تاج سم دام همراه است که با پارگی آنها باعث ایجاد زخم دهان دام و همچنین لنگش می شود. واکسیناسیون دام در زمان معین و مایه کوبی باعث تقویت سیستم بدنی دام در برابر بیماری هایی چون تب برفکی، آگالاسی، تب مالت، آبله بزی، شاربن و طاعون می شود.

عامل اصلی بیماری تب برفکی ویروسی به نام پیکورنا است که از طریق تنفس، آلوده شدن وسایل نقلیه، البسه آلوده و حتی خوراک آلوده به ویروس وارد بدن دام ها می شود و باعث ایجاد تاولهایی در دهان و پا می شود که با پارگی آنها باعث اختلال در تغذیه و راه رفتن دام می شود.

فروش بره قوچ افشاری

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تب برفکی چیست و چه خطراتی برای دام ها دارد؟

پیکورنا نام ویروسی است که عضو شاخص جنس آفتوویروس است و به راحتی از طریق حیوانات آلوده، علوفه آلوده و حتی تجهیزات آلوده به ویروس وارد بدن دام می شود و به راحتی امکان انتقال بیماری به دیگر دام ها وجود دارد. چنانچه دام های مبتلا به بیماری تب برفکی به خوبی قرنطینه نشود و طول درمان را طی نکنند امکان مرگ و میر تعداد زیاد دام و به بار آوردن خسارات اقتصادی هنگفت را دارد.

  1. بیماری با بروز وزیکولهای حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی در دام همراه است.
  2. در صورت پارگی تاولهای دهان و پا عملا باعث ایجاد زخم دهان و لنگش دام می شود.
  3. زخم دهان دام باعث بی اشتهایی زیاد و کاهش شدید وزن دام می شود.
  4. لنگش دام عملا باعث می شود دام به خوبی نتواند به چرا برود و تغذیه مناسبی نداشته باشد.

کاهش تولید شیر، تب بالا، کاهش وزن شدید دام و حتی افسردگی از جمله عوارض بیماری است که حتی پس از درمان تب برفکی، سقط جنین،اختلال تنفسی همراه به له له زدن، رشد بی از حد پوشش بدن، کاهش تحمل به گرما و دیابت ملیتوس همراه دام پابرجاست.

میزان شدت ابتلا دام ها به تب برفکی در چه حد است؟

ویروس عامل تب برفکی در علوفه آلوده و نیز در محیط،‌بسته به اندازه دما و pH می‌توان بیش از یک ماه زنده بماند. میزان درصد شیوع بیماری تب برفکی تا 100 درصد است البته جای نگرانی نیست و تنها منجر به مرگ  2 درصد گاوهای بالغ و 20 درصد گاوهای جوان می شود.

علائم بیماری تب برفکی در دام ها

در صورتی که دام های شما به تب برفکی مبتلا شده اند اقدامات زیر را انجام دهید

  1. دام بیمار را جدا و کاملا قرنطینه کنید.
  2. هر گونه وسیله ای که دام بیمار با آن تماس داشته ضدعفونی کنید.
  3. خوراک و آب آلوده را از دام جدا کنید.
  4. حتما محل پرورش گاو، گوسفند و دیگر دام ها را ضدعفونی کنید.
  5. از داروهای ضد تب برای پایین آوردن تب بالای دام های بیمار استفاده کنید.
  6. برای افزایش اشتهای دام می توانید از داروی اشتها آور استفاده کنید.
  7. با صلاح دید دامپزشک می توانید از آنتی بیوتیک ها برای زخم عفونی ریه ها استفاده کنید.
  8. اسپری های Otc برای درمان زخم سم و مواد ضدعفونی گلیسیرین ید و میرتووت برای ضدعفونی کردن زخم دهان دام روزی دو یا سه بار استفاده کنید.
  9. مولتی ویتامین های خوراکی یا تزریقی برای زخم دهان و پای دام می تواند مفید باشد.

بهترین مواد ضدعفونی کننده برای محل پرورش دام ها چیست؟

۱ – فرمالین ۵ %

۲ – سود سوزآور ۲ %

۳ – آهک ( مناسب برای محوطه)

تزریق واکسن تب برفکی به دام باید هر ساله انجام شود

برای افزایش و بهبود مقاومت بدن دام در برابر بیماری ها حتما باید هر ساله واکسن تب برفکی به مانند دیگر بیماری ها به دام تزریق شود.

سن تزریق واکسن تب برفکی از ۴ ماهگی به بالاست و ۴-۳ هفته پس از اولین تزریق یک واکسن یادآور زده می‌شود و حتما واکسن را نباید با دیگر واکسن های ویروسی همزمان به دام تزریق شود.

واکسیناسیون تب برفکی با رعایت نکات مهم زیر باید صورت بگیرد

  1. حتما واکسن تب برفکی از شبکه توزیع رسمی گرفته شود.
  2. به هیچ وجه واکسنی که تاریخ انقضای آن گذشته باشد تزریق نشود.
  3. واکسن طبق دستور دامپزشک باید تزریق شود.
  4. از ترزیق عضلانی واکسن به دام جلوگیری کنید.
  5. قبل از تزریق واکسن از سلامت دام مطمئن شوید.
  6. قبل از مصرف حتما بطری واکسن را خوب تکان دهید.
  7. از الکل، فرمل و یا سایر مواد گندزا برای ضدعفونی و تمیز کردن سرنگ جدا خوداری کنید.
  8. سرنگ و سوزن های تزریق غیر استریل را اتوکلاو نموده و یا حداقل به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید
  9. از تزریق همزمان واکسن تب برفکی با واکسن های میکروبی اجتناب کنید.
  10. در دامهایی که برای اولین بار واکسن تب برفکی تزیق می شود تزریق مجدد آن بعد از سه تا چهار هفته ضروریست و واکسن باید به دامهای سالم و غیر آلوده تزریق شده، هر شش ماه یکبار تجدید گردد ولی در شرایط اپیدمی هر ۴ ماه یکبار توصیه می گردد .

واکسیناسیون به موقع دام های مبتلا به تب برفکی

تغذیه دام مبتلا به بیماری تب برفکی به چه صورت انجام می شود؟

قطعا تمامی ما انسان ها هم هنگام بیمار شدن با کاهش اشتها و میل به غذا مواجه می شویم این مورد در مورد حیوانات نیز صدق می‌کند. حال گوساله های جوان با وجود اشتهای زیاد به هنگام بیماری به دلیل نداشتن مقاومت بدنی بالا تلف می‌شوند.

  1. گوساله های جوان حتما در روز چندین بار تغذیه شوند.
  2. می توانید  کنسانتره یا سبوس گندم را خیس کنید تا خوردن برای دام راحت شود؛ اگر باز هم خوردن برای دام مشکل است در این صورت بهتر است که ماده غذایی را در قسمت عقبی دهان دام قرار دهید تا بتواند راحت تر آن را ببلعد.
  3. دام هایی که مشکلات تغذیه ای آن ها بسیار شدید است در صورت مشورت با دامپزشک می توان از سرم درمانی برای آن ها استفاده نمود.
  4. برای تغذیه گاوهای بزرگ که دچار زخم دهان شده اند؛ پرس یونجه یا کلش گندم را چند ساعتی در آب بگذارید تا کاملا خیس شود و دام با خوردن آن ها احساس درد کمتری نماید.
  5. برای کاهش درد زخم ، دهان دام را با مواد ضدعفونی کننده شستشو داد تا خوردن غذا برای دام راحت تر شود.

مصرف گوشت تب برفکی کاملا بلا مانع است

بیماری هایی چون تب کریمه؛ تب مالت، تب کیو، زخم شاربن قطعا مصرف گوشت آنها اشکال دارد زیرا باعث انتقال بیماری به انسان ها می شود در صورتی که این مورد برای بیماری تب برفکی صدق نمی کند.

مصرف گوشت تب برفکی

محمد جواد 1399-06-21

امکان استفاده از شیر گاوی که تب برفکی گرفته داره؟ ممنون میشم زودتر جواب بدین