آشنایی با سگ جیبی نژاد مالتیز

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با سگ جیبی نژاد مالتیز

سگ های عروسکی و جیبی امروزه طرفداران زیادی دارد به خصوص اینکه در بین نژادهای سگ عروسی نژاد مالتیز موی بلندی دارد و به راحتی صاحبان آنها می توانند با اصلاح موی سگ مالتیز باعث زیباتر و دوست داشتنی تر آنها شوند، شما به راحتی می توانید سگ مالتیز را در آپارتمان های کوچک نگهداری کنید اما بد نیست قبل از خرید اطلاعات کافی در مورد نحوه نگهداری، شناخت ویژگی های و خصوصیات آنها داشته باشید تا بتوانید به درستی از آنها مراقبت کنید.

انواع نژاد مختلف سگ در دنیا وجود دارد که بهترین آنها سگ های هاسکی، دوبرمن هستند که نژآدهای مختلفی از این دو به دست آمده است البته به غیر از این نژادها یک سر نژاد سگ داریم که قد کوتاهی دارند و کاملا با نمک هستند و بعنوان بهترین حیوانات خانگی شناخته می شود که به جهت قد کوتاه آنها را سگ جیبی یا فنجانی می نامند. در واقع اگر کسی به شما درباره فروش سگ جیبی صحبت کرده است شک نکنید که این حرف صحت ندارد و تنها آن دسته از نژادهای سگ چون مالتیز، چی هوا هوا، سگ استرالیایی سیلکی تریر، سگ شیتزو مینیاتوری را به خاطر قد کوتاه سگ جیبی می نامند. یکی از بهترین نژادهای سگ جیبی در دنیا که علاوه بر قد کوتاه و با نمک بودن صورت آن می توان گفت یک همدم خانگی خوب است سگ مالتیز می باشد که شما به راحتی می توانید با کوتاه کردن موی سگ به آن شکل و شمایل خوبی بدهید.

انواع نژاد سگ جیبی در دنیا

سگ شیتزو بهترین و کوچکترین سگ جهان است که بغیر از آن نژادهای دیگر چون مالتیز، چی هوا هوا، سیلکی تریر، پاگ، یورکشایر تریر را جزو دسته سگ های جیبی و فنجانی می نامند که حتی شما می توانید آنها را در آپارتمان های کوچک نگه دارید و به عنوان یک حیوان خانگی خوب از آن مراقبت کنید.

فروش انواع نژاد سگ خارجی

برای مشاهده تمام آگهی ها سایت دامداری کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

نگهداری از سگ خانگی نژآد مالتیز

این نژاد سگ به خاطر قد کوتاه جزو دسته سگ های جیبی و فنجانی نامیده می شود که خرید و فروش آن با قیمت بالا انجام می شود. سگ مالتیز را به نام Maltese می شناسند و مهمترین خصوصیات و ویژگی های بارز این نژاد داشتن موی زیاد است که شما می توانید با اصلاح مو عملا باعث ایجاد شکل و فریم های جذبت شوید و در عین حال به خاطر نداشتن لایه زیرین مو عملا از دست ریزش موی سگ در خانه خلاص خواهید شد.

سگ های جیبی مالتیز برخلاف قد کوتاهش خیلی بازیگوش و پر جنب و جوش هستند بنابراین اگر وقت کافی برای نگهداری از این نژاد ندارید از خرید سگ مالتیز منصرف شوید. دقت کنید که این سگ برای محافظت مناسب نیست چون فقط با پارس کردن خود جلب توجه می کند و صاحب خود را صدا می زند اما به دلیل مطیع بودن، چابکی و مهارت های ردیابی در رده بالایی قرار دارد و می تواند یکی از بهترین نژاد سگ های خانگی شمرده شود که به راحتی در آپارتمان می توانید آنرا نگهداری کنید چون فضای زیادی نیاز ندارد.

تاریخچه نژاد مالتیز

سگ مالتیز جزو قدیمی ترین نژاد سگ های عروسکی و جیبی در دنیاست که بررسی ها نشان می دهد که منشاء این نژاد به جزیره ی مالتا (Malta) که در دریای مدیترانه بر می گردد از این جهت آنرا سگ مالتیز می نامند، البته در گذشته این سگ را بنام نژاد تسلی دهنده (Comforter) می شناختند و دلیل گذاشتن این اسم روی سگ این بود که مردمن اروپا  و مصر معتقد بودن این نژاد سگ توانایی درمان بیماری را دارند.

در قرن پانزدهم میلادی یکی از بهترین نژاد سگ های جهان و حیوانات خانگی سگ مالتیز بود که در بین طبقه های اشرافی اروپایی اهمیت زیادی داشت و با گذشت زمان به حدی معروف شد که حتی خیلی از پرورش دهندگان برای با ارزش تر کردن و کوچکتر کردن این سگ به اصلاح نژاد آن پرداختند که همین باعث شد که سگ مالتیز در خطر انقراض قرار گیرد و برخی از پرورش دهندگان به منظور نجات سگ آنرا با سگ های مینیاتوری آسیای شرقی و اسپانیا مخلوط کردند که خوشبختانه موفقیت آمیز بود اما باعث شد که نژادهای زیادی از مالتیزها به وجود آید.

خصوصیات شخصیتی مالتیزها

سگ های مالتینز جزو آن دسته از سگ های دوست داشتنی، زیبا و البته بازیگوش و وفادار هستند که به خوبی به صاحبان خود وابسته می شوند البته این نژاد سگ جیبی هوش بالایی دارند از این جهت به راحتی می توانید به آنها آموزش دهید و از استراتژی تشویق استفاده کنید.

دقت داشته باشید که این سگ های کوتاه قد خیلی به صاحبان خود وابسته هستند و اجتماعی هستند بنابراین اگر وقت کافی برای نگهداری از سگ مالتیز ندارید از خرید آن منصرف شوید چون تنهایی برای سگ مالتیز خیلی سخت است و می تواند آنها را از لحاظ احساسی دچار مشکل کند.

به هنگام خرید سگ مالتیز حتما اندازه ای مناسب بخرید( نه خیلی کوچک نه خیلی بزرگ باشد) و البته سگی را انتخاب کنید که خیلی فعالت نباشند و نسبت به حیوانات دیگر خشن و زورگو نباشند.

چگونه از مالتیزها مراقبت کنیم

سگ های مالتیز جزو دسته سگ هایی هستند که از سلامتی بیشتری برخودارند و همین باعث می شود که شما هنگام بیمار شدن سگتان خیلی نگران بناشد چون نسبت به همه ی بیماری های مصون هستند. و این نکته فراموش نشود که خرید سگ را از پرورش دهنده ای مطمئن انجام دهید که مستندتی به شما نشان دهد که والدین سگ سالم باشند در غیر اینصورت برای خرید سگ مالتیز به جایی دیگر مراجعه کنید.

چند مورد از معمول ترین مشکلات سلامتی که صاحبان مالتیز ها باید به آن ها توجه کنند:

  1. liver shunt (نرسیدن خون به کبد)
  2. Progressive Retinal Atrophy (کاهش بینایی)
  3. Patellar luxation (جابجایی کاسه زانو)
  4. Hypoglycemia (پایین افتادن قند خون)
  5. Reverse sneezing  (عطسه ی برعکس)
  6. Collapsed trachea (ایجاد مشکل در نای و اختلال در تنفس)
  7. White Dog Shaker Syndrome (لرزش کل بدن حیوان)
  8. Tear staining underneath the eyes (اشک آلود شدن چشم)

با وجود اینکه نداشتن موی زیر لایه باعث شده است که از شر ریزش موی زیاد سگ خلاص شوید اما همین مرود خود یک مشکل اساسی است چون در صورت زیاد ماندن سگ در نور خورشید عملا دچار آفتاب سوختگی می شند و همچنین احتمال سرماخوردگی آنها در هوای سرد نسبت به سایر نژادهای سگ بیشتر است.

احتیاج به اصلاح مو و ورزش کردن در مالتیز ها

برای برخی از صاحبان سگ مالتییز اصلاح موی سگ یک کار هیچان انگیز و در عین حال برای برخی یک کار سخت می باشد بهر حال شما باید نسبت به اصلاح موی سگ مالتیز اقدام کنید و چنانچه می خواهید موی سگ بلند باشد به منظور جلوگیری از  شکستگی موی سگ و صاف بودن آن می توانید موی سگ را با کش ببندید. دقت داشته باشید به غیر از اصلاح موی سر سگ مالتیز حتما نسبت به تمیز کردن روزانه، حمام بردن هفتگی و البته اصلاح سر ماهیانه آن اقدام کنید.

به منظور جلوگیری از مشکلات چشمی در سگ جیبی مالتیز حتما هر روز چشم های آن ها را با آب گرم شستشو دهید و با مسواک زدن می توانید بهداشت و سلامت هر چه بیشتر سگ کمک کنید و فراموش نکنید که این نژاد سگ کاملا بازیگوش و فعال هستند از این انتظار گوشه نشینی و آرام بودن از این نژاد سگ های آپارتمانی را نداشته باشید.

تعامل مالتیزها با انسان و حیوانات خانگی دیگر

سگ های مالتیز اجتماعی هستند و به شدت به صاحبان خود وابسته هستند اما به خاطر کوچک بودن جثه آنها بهتر است خانواده هایی که فرزند کوچک دارند از نگهداری این نژاد صرف نظر کنند چون ممک است فرزندان شما به محکمی سگ را در هنگام بغل کردن فشار دهند یا آنرا از بالا به پایین بیاندازند.

در واقع سگ مالتیز با تمام حیوانات دیگر در تعامل است و کمتر با مشکل مواجه می شود اما به دلیل اینکه از قد خود بی خبر هستند و ممکن است به دنبال ایجاد سلطه و برتری باشند از این رو امکان درگیری با سگ های بزرگتر و آسیب دیدنشان وجود دارد بنابراین سعی کنید سگ مالتیز در کنار حیوانات خانگی دیگر نگهداری نکنید.

در پایان می توان نتیجه گرفت که باید به مالتیز ها توجه زیادی شود، نباید برای مدت طولانی تنها گذاشته شوند، باید به آن ها آموزش و تمرین داده شود و هنگامی که در اطراف کودکان کم سن و سال هستند به رفتار آن‌ها دقت شود. اگر رعایت مواردی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد برای شما امکان پذیر است، پس این نژاد زیبا و باشکوه می تواند همراهی بسیار عالی برای شما و عضوی جدید و زیبا از خانواده باشد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است