درمان بیماری ذات الریه در دام ها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

درمان بیماری ذات الریه در دام ها

افزایش تولید مثل گاو و گوسفند زنده باعث می‌شود هر دامدار با تغذیه مناسب بره و گوساله ها را بزرگ کند و در زمان از شیرگیری بفروشد تا سود بالایی به دست آورد از این رو ابتلا به بیماری ذات الریه بیشترین خسارت اقتصادی را به هر دامداری و گاوداری به همراه دارد که با حفظ نکات بهداشتی و ضدعفونی جایگاه و ساختمان دام ها و البته تغذیه مناسب می‌توانید باعث کاهش ابتلا دام ها به این بیماری شوید.

هر دامداری که قصد پرورش انواع نژاد گوسفند زنده را دارد باید به خوبی از آنها مراقبت کند و اصول بهداشتی را در ساختمان گوسفندان رعایت کنند چون احتمال ابتلا به بیماری ذات الریه در گوسفندان به خصوص در سنین پایین برای بره ها وجود دارد. ذات الریه را شایع ترین نوع بیماری گوسفندان می‌شناسند که با علائمی چون نفس نفس، افزایش تنفس و البته بی اشتهایی دام همراه است و مهمترین عامل اصلی برای بروز این بیماری تغذیه نامناسب و خوردن شیر آغوز ترش توسط بره ها است. دقت کنید که این بیمای بیشتر در بین بره ها و نیز گوساله های 2 تا 3 ماهه رایج است که به نوعی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن دام زنده و به طبع افزایش درصد تلفات و کاهش رشد دام های شما می‌شود.

بیماری ذات الریه یا پنومونی چیست؟

بیماری ذات‌الریه (Pulmonary disease) جزو شایع ترین نوع بیماری های دامی است که راه انتقال بیماری از طریق باکتری‌های پاستورلا همولیتکا و گاهی اوقات مایکوپلاسما است که به نوعی باعث نفس نفس زدن و یا به اصطلاح دامداران باعث دل دل زدن بره و گوساله می‌شود. چنانچه این بیماری سریعا درمان نشود باعث تلف شدن بره و گوساله و در عین حال کاهش رشد بدنی آنها می‌شود.

بیشترین سن ابتلا دام ها به بیماری در بین گوساله های 2 الی 3 ماهه اتفاق می‌افتد که تغذیه نامناسب و البته خوردن شیر آغوز ترش شده دو عامل اساسی برای این بیماری محسوب می‌شوند که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن گوساله در برابر انواع بیماری های عفونی به خصوص بیماری ذات الریه می‌شود.

فروش انواع دام زنده

گاو،گوسفند، گوساله، بره و... را می توانید در قسمت آگهی های فروش دام زنده سایت دامداری مشاهده کنید کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

علائم و نشانه های بیماری ذات‌الریه در دام

بیماری ذات الریه به مانند تمامی بیماری های دامی و گاوی نشانه ها و علائم خاص خود را دارد که هر دامدار و گاوداری به خوبی با دیدن این علائم می‌تواند احتمال ابتلا دام به بیماری را بدهد و سریعا باید آنرا از سایر دام های سالم جدا و سپس نسبت به تزریق آنتی بیوتیک ها به دام های بیمار اقدام کند تا روند درمان بیماری ذات الریه سریعا انجام شود و باعث کاهش درصد تلفات و رشد بیماری شود.

  1. تب زیاد
  2. افزایش تعداد تنفس
  3. ناتوانی در مکیدن شیر
  4. افزایش تنفس
  5. دشواری تنفس و بی‌اشتهایی
  6. ریزش آب چشم
  7. سرفه و ضعف
  8. بی‌حالی دام

بالا رفتن درصد ابتلا گوسفندان به بیماری ذات الریه

بیشترین سن ابتلا به بیماری برای گوسفندان همان سن بره دو الی سه ماهه است که بیشتر به خاطر نگهداری گوسفندان در جایگاه این بیماری رخی می‌دهد که بخاطر تهویه نامناسب و همچنین تراکم بیش از حد دام ها در جایگاه و آغل این بیماری تشدید می‌یابد و به نسبت ابتلا بیماری در دام هایی که در مرتع پرورش می‌یابند بیشتر است.

بیماری ذات الریه در گاو

عامل اصلی بیماری ذات الریه در بین گاوها باکتری مایکوپلاسما میکوئیدس است که در شکل حاد باعث تشدید درجه بدن دام، کاهش اشتها، درد و سختی تنفس که به اصطلاح به آن دل دل زدن می‌گویند. دقت داشته باشید که این بیماری به راحتی در بین تمام گله های گاو زنده قابل شیوع است، از این رو شما در صورت مشاهده علائم بیماری ذات الریه در گاو باید سریعا دام مبتلا به بیماری را از سایر دام های سالم جدا کرده و به آنها آنتی بیوتیک های موثر چون مایکوپلاسماها و همچنین ضد التهاب های غیر استروئیدی همچون فلونیکسین مگلومین تزریق کنید.

درمان ذات‌الریه دام

این بیماری شایع به راحتی با تزریق آنتی بیوتیک هایی چون پنی‌سیلین، تتراسایکلین‌ها، تایلومکس و... قابل درمان هستند؛ البته چنانچه درمان همراه با مایعات انجام شود باعث تسریع در روند بیماری می‌شود.

آنتی بیوتیک تایلومکس

تایلومکس 20 جزو دسته داروهای دامی است که آنرا آنتی بیوتیک می‌نامند و به راحتی برای درمان انواع بیماری های دامی در بین گاو، گوساله، گوسفند و البته بز استفاده می‌شود.

  1. گاو و گوساله: ذات الریه، پنوموآنتریت، دیفتری گوساله ها، پلوروپنومونی واگیر، آرتریت، گندیدگی سم، عفونت رحم و ورم پستان ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی.‌
  2. گوسفند: آگالاکسی مسری و حاد ناشی از مایکوپلاسما آگالاکتیه، ذات الریه و ورم پستان
  3. بز: پلوروپنومونی واگیر بزان ناشی از مایکوپلاسما میکوییدس واریته کاپری.‌

عوامل تاثیر گذار در تشدید بیماری ذات الریه

  1. تغذیه بیش از حد بره و گوساله با شیر
  2. تراکم بیش از حد گوسفندان و گاوها در جایگاه
  3. عدم تهویه مناسب در جایگاه و آلودگی هوای آن
  4. عدم تغذیه بره و گوساله با آغوز تازه
  5. خیس و مرطوب بودن جایگاه نگهداری دام‌ها
  6. کمبود ویتامین‌های ،D  و E که موجب کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری می‌شوند.
  7. عدم رعایت بهداشت جایگاه و ضدعفونی نکردن به موقع آن
  8. بی‌توجهی به مساله بهداشت در سالن گوساله ها
  9. سرمای بیش از حد در محل نگهداری دام

نحوه پیشگیری از بیماری ذات‌الریه در دام ها

اگر می‌خواهید کمترین خسارت اقتصادی در باب دامداری و گاوداری متحمل شوید حتما تغذیه مناسب را در دستور کار خود قرار دهید و دقت کنید که با حفظ نکات بهداشتی باعث کاهش ابتلا دام ها به بیماری ذات الریه شوید.

  1. راه اندازی تهویه مناسب در دامداری و گاوداری که باعث ایجاد هوای پاک و تمیز برای تنفس دام ها شود.
  2. انجام نکات مهم و بهداشتی برای جایگاه و ساختمان گاوداری و گوسفندان
  3. دور نگه داشتن دام‌ها از سرمای بیش از حد و رطوبت و خیس بودن
  4. تغذیه مناسب و کامل بره‌ها و گوساله‌ها
  5. درمان به موقع و کامل عفونت‌های ساده در دام
  6. انجام به موقع واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلای دام به بیماری‌های عفونی
  7. درمان بیماری‌های مختلف دام با مراجعه به دامپزشک
نظری برای این مقاله ثبت نشده است