مدیریت تغذیه در پرورش بز و بزغاله

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مدیریت تغذیه در پرورش بز و بزغاله

با وجود اینکه هزینه پرورش بز خیلی کمتر از گوسفند است اما باید تغذیه خوبی به بز و بزغاله دهید و با مدیریت درست باعث جلوگیری از بیمار شدن بز و بزغاله و نیز افزایش تولید مثل بز شوید که بتوانید با فروش شیر بز یا بزغاله شیری سود خوبی به دست آورید.

بز زنده یکی از حیوانات اهلی است که اهلی سازی آن به ده هزار سال قبل از میلاد مسیح به گنج دره کرمانشاه ایران بر می گردد، این دام زنده به مانند گوسفند دارای نژادهای مختلفی است و تقربیا به 300 نژاد می رسد که به سه دسته گوشتی، شیری و کرکی تقسیم می شود. ظاهر و همچنین میزان خورد و خوراک دو تفاوت اساسی بین گوسفند و بز است که در این بین نباید فراموش کنید که گوشت گوسفند بهترین گوشت در دنیا شمرده می شود که ارزش غذایی بالایی دارد اما اگر به دنبال یک گوشت قرمز با درصد چربی کم می گردید قطعا بهترین نوع آن گوشت بز است. با توجه به خواص شیر و گوشت بز خیلی از دامداران علاوه بر پرورش گوسفند زنده به پرورش بز می پردازند به خصوص اینکه هزینه خوراک آن پایین تر است اما باید به خوبی تغذیه بزهای شیری، گوشتی را تغذیه کنید تا بتوانید سود خوبی از شغل دامداری بدست آورید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: علت صدا دادن چای ساز و تولید سر و صدای زیاد دستگاه

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

خواص گوشت بز

وجود درصد پایین چربی گوشت بز باعث شده است که آنرا بهترین نوع گوشت قرمز بنامند که خوردن آن خطر التهاب در رگ های خونی را کاهش می دهد و تثبیت ضربان قلب شما و در عین حال درمان کم خونی شما می شود. یکی از خواص ویژه گوشت بز کاهش درصد چربی آن است که با خوردن این گوشت به راحتی می توانید باعث سوزاندن چربی بدن خود و به موجب آن باعث کاهش وزن و تناسب اندام خود شوید.

  1. کاهش خطر التهاب در رگ های خونی
  2. تثبیت ضربان قلب
  3. درمان کم خونی
  4. به خاطر وجود میزان هموگلوبین زیاد در گوشت بز باعث رشد جنین در دوران بارداری می شود.
  5. رفع استرس و جلوگیری از افسردگی
  6. افزایش توان جنسی مردان
  7. جلوگیری از پیری زودرس
  8. تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل قند خون

یکی از مهمترین فواید گوشت بز وجود ویتامین ب است که باعث کاهش چاقی و کنترل قند خون می شود از این رو حتی بیماران دیابتی مشکلی در خوردن گوشت بز نخواهند داشت و با خیال راحت می توانند به خوردن این گوشت روی بیاورند.

خواص شیر بز

شبیه ترین شیر خوراکی به شیر مادر را شیر بز می نامند که به خاطر میزان قند شیر و همان لاکتوز بهترین جایگزین شیر گاو محسوب می شود. در شیر بز خواص بیشماری وجود دارد از این رو پرورش بزهای شیری به خصوص بز آلپاین و سانن در بین دامداران بیشتر شده است.

فروش بز

برای خرید هر نوع نژاد بز ایرانی و سانن، آلپاین، مورسیا کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

تفاوت گوسفند و بز

برخی به اشتباه گوسفند و بز را یکی می دانند در صورتی که هم از لحاظ ظاهری با هم تفاوت دارند و هم اینکه خواص گوشت و شیر گوسفند بیشتر از بز است و به موجب آن قیمت گوسفند زنده بیشتر از قیمت بز زنده است و همین باعث شده است خیلی از دامداران به پرورش گوسفند روی بیاورند. البته به خاطر کاهش هزینه های نگهداری بز برخی از دامداران پرورش بز را ترجیع می دهند به خصوص اینکه با پرورش بز سانن یا آلپاین قادر هستند به مقدار زیادی شیر بز تولید کنند.

نحوه پرورش بز

بز جزو حیوانات اهلی است که قدمت آن به سالیان دراز می رسد و تقریبا ده هزار سال پیش اهلی سازی این حیوان انجام شد که از گوشت، شیر و همچنین کرک آن استفاده می شود از این رو به سه دسته بز گوشتی، شیری و کرکی تقسیم می شوند.

  1. بزهای شیری چون نژد سانن و آلپاین که بهترین نژادهای بز شیری جهان هستند.
  2. بز گوشتی بوئر
  3. بز کرکی آنقورا یا همان آنگورا که کیفیت کرک آن بالاست و به آن پشم موهر می گویند که برای ساخت انواع لباس لوکس استفاده می شود و در ایران بز مرخز کردستان جزو بزهایی کرکی خوب دنیا است پشم موهر دارد.

غذای بز چیست؟

بز با اینکه همه چیز می خورد و هزینه های نگهداری آن کمتر از گوسفند زنده است اما برای تشکیل گله و پرورش بز شما باید حتما مواد غذایی آنها را تامین کنید که هزینه غذای بز به 70 الی 75 درصد می رسد که در این بین به دلیل علاقه بز به چرا در مرتع طبیعی شما باید همیشه یک چراگاه خوب برای بز در نظر بگیرید.

تغذیه بزهای شیرده و شیری

اگر قصد پرورش بزهای شیری چون سانن، آلپاین، نجدی دارید باید حتما روزانه 5 درصد وزن بدن دام را خوراک و مواد غذایی در نظر بگیرید که به عنوان مثال اگر بز سانن 60 کیلوگرم باشد شما باید روزانه 3 کیلوگرم خوراک و علوفه با کیفیت برای آنها در نظر بگیرید.

دقت داشته باشید که بهترین غذا برای بزهای شیرده و شیری علوفه است که باید 60 درصد از ماده خشکی یک بز شیرده را علوفه و تنها 40 درصدش را کنسانتره در نظر بگیرید. شما با رعایت این درصد تغذیه بز شیری عملا مانع از بروز کاهش چربی شیر و بیماری اسیدوز می شوید.

بهترین علوفه برای بز شیری

علوفه های سیلوویی چون سیلوی ذرت بهترین نوع علوفه برای بزهای شیری هستند که البته می توانید گیاهان صیفی و سبزیجات را به آنها بدهید هر چند باید بعد از دوشیدن شیر بز به آن این دسته گیاهان بدهید در غیر اینصورت باعث بد بو شدن شیر بز می شود.

مواد کنسانتره برای تغذیه بز

تقریبا 40 درصد خوراک بز را کنسانتره تشکیل می دهد که شامل انواع پالت حبه شده و بهداشتی هستند که کمتر به قارچ آلوده هستند و به نوعی قابلیت استفاده از آنها در زمستان را نیز دارید.

تغذیه بز ماده شیری خشک

بزهای شیرده به مانند گاوهای شیری در یک مدت زمان کوتاه یعنی شصت روز شیرشان خشک می شود که باید در این زمان به آنها غذای خوب و کیفیت بدهید تا بتوانند با جفت گیری خوب با بز های نر آبستن شده و با طی کردن یک دوره پنج ماه حاملگی با بدنیا آمدن بزغاله های سالم همراه شود.

دقت داشته باشید که غذای یک بز شیری خشک لاغز با بزهای چاق کاملا متفاوت است و البته بیش از دو سوم رشد جنین بز به دو ماه آخر آبستنی بر می گردد که باید حتما در این زمان به خوبی به بز آبستن برسید.

  1. بهترین غذا برای بز شیری خشک شامل 450 الی 900 گرم کنسانتره است که باید در مواد کنسانتره حدودا 16 درصد پروتئین وجود داشته باشد.
  2. پیش از زایمان بز باید حتما آنها را به خوبی تغذیه کرد تا مانع از مسمومیت خونی پیش از زایش و حتی مشکلاتی چون کمبود کلسیم در طول زایمان بز شود.

تغذیه بزغاله ها

شیر آغوز اولین شیری است که باید به بزغاله تازه متولد شده بدهید و تا دو روز به میزان 500 الی 750 گرم در سه الی چهار وعده غذایی باید به بزغاله شیر آغوز دهید. در واقع شیر آغوز باعث ایمنی کردن بدن بزغاله در برابر انواع بیماری ها می شود.

یک بزغاله تا زمانی می تواند از شیر بز مادر تغذیه کند که وزن آن دو برابر وزن تولدش باشد و روزانه باید 240 گرم افزایش وزن داشته باشد و پس از آن از شیرگیری بز انجام شود و به آنها غذا و علوفه داده شود.

آب آشامیدنی بز

هر بز شیری سانن تقریبا روزانه یک لیتر شیر می دهد که به ازای این مقدار شیر باید حدود 4 الی 6 لیتر آب بنوشد از این رو اگر شما یک بز سانن یا آلپاین دارید که روزانه سه لیتر شیر می دهد باید به میزان 12 الی 18 لیتر به آنها آب بدهید.

حتما آب آشامیدنی که به بز می دهد تمیز و سالم باشد و روزانه شستشوی آبشخوری را انجام دهید در غیر اینصورت امکان بیماری بزهای شما وجود دارد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: علت صدا دادن چای ساز و تولید سر و صدای زیاد دستگاه

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

عبدالرضا انصاری 1400-06-13

جیره غذایی بز سانن