آموزش دوقلوزایی گوسفندان با جیره فلاشینگ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آموزش دوقلوزایی گوسفندان با جیره فلاشینگ

قطعا یکی از مهمترین عوامل افزایش درصد آبستنی و چند قلوزایی گوسفندان بالا بردن وضعیت بدنی دام است، حتی اگر شما گوسفند رومانوف بخرید و شرایط بدنی لازم و تغذیه مناسب نداشته باشد نه تنها شاهده چند قلوزایی نخواهید بود حتی امکان آبستن شدن گوسفند رومانوف هم پایین خواهد آمد. اما به واقع جیره فلاشینگ یک روش کاملا عملی است که باعث افزایش ناگهانی قند خون و به موجب آن وارد آمدن شوک متابولیک روی هیپوتالاموس مغز خواهد شد که همین منجر به افزایش فعالیت تولید مثل گوسفندان خواهد شد.

یکی از راههای افزایش سوددهی پرورش گوسفندان بالا بردن تولید مثل گوسفند زنده است، به دنیا آمدن بره به معنای افزایش گله گوسفندان خواهد بود که با پرورش بره شیری و بزرگ کردن آن می‌توانید از فروش آن سود خوبی بدست آورید. با این تفاسیر کاملا طبیعی است که برخی از دامداران به دنبال خرید گوسفندان چند قلوزا چون رومانوف، مهربان، کردی، قشقایی و به خصوص افشاری باشند چرا که درصد دو قلوزایی و چند قلوزایی در آنها بالاست. هر چند خرید گوسفندان چند قلوزا کاملا به صرفه است اما ممکن است سازگار با شرایط آب و هوایی شما نداشته باشند از این رو می‌توانید درصد دوقلوزایی گوسفندان را با جیره فلاشینگ افزایش دهید. فلاشینگ یک نوع جیره غذایی است که به طور ناگهانی با افزایش درصد غلات به میش قبل از بارداری و دو هفته پس از جفت گیری داده می‌شود تا علاوه بر افزایش درصد آبستنی میش باعث بالا بردن درصد دوقلوزایی گوسفندان شود.

تغذیه گوسفندان نر و ماده قبل از فصل جفت گیری مهم است چرا که یک میش لاغر یا بیش از حد چاق توانایی آبستنی ندارد و عملا قوچ مولد هم با تغذیه خوب باعث تقویت اسپرم و جفت گیری موفق خواهد شد.

فروش گوسفند چند قلوزا رومانوف تهران

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

فلاشینگ چیست؟

به یک دوره جیره غذایی که تنها یک الی دو هفته قبل از جفت گیری گوسفندان و دو الی سه هفته پس از جفت گیری انجام می‌شود و باعث تقویت میش ها و قوچ خواهد شد جیره فلاشینگ گفته می‌شود.

در جیره فلاشینگ گوسفندان شاهده تغییر ناگهانی تغذیه دام و عملا افزایش 250 الی 300 گرم دانه غلات در طی دو هفته قبل از جفت گیری و دو الی سه هفته پس از جفت گیری گوسفندان هستیم.

جیره فلاشینگ واقعا باعث افزایش درصد دوقلوزایی گوسفندان خواهد بود؟

قطعا یکی از مهمترین عوامل افزایش درصد آبستنی و چند قلوزایی گوسفندان بالا بردن وضعیت بدنی دام است، حتی اگر شما گوسفند رومانوف بخرید و شرایط بدنی لازم و تغذیه مناسب نداشته باشد نه تنها شاهده چند قلوزایی نخواهید بود حتی امکان آبستن شدن گوسفند رومانوف هم پایین خواهد آمد. اما به واقع جیره فلاشینگ یک روش کاملا عملی است که باعث افزایش ناگهانی قند خون و به موجب آن وارد آمدن شوک متابولیک روی هیپوتالاموس مغز خواهد شد که همین منجر به افزایش فعالیت تولید مثل گوسفندان خواهد شد.

قبل از دوره فلاشینگ داورهای ضد انگلی به گوسفندان بدهید

متاسفانه گوسفندان در معرض انواع بیماری های انگلی و آنتروتوکسمی هستند بنابراین حتما قبل از شروع مراحل فلاشینگ نسبت به تزریق واکسن های تب برفکی، آنتروتوکسمی، آگالاکسی، بروسلوز، آبله و شاربن دام اقدام کنید.

بیماری آنتروتوکسمی باعث کاهش درصد باروری گوسفندان خواهد بود

بیماری آنتروتوکسمی با ورود سموم به داخل خون باعث بی حالی، بی اشتهایی و بی قراری گوسفندان خواهد شد و جالب است بدانید که میش های مبتلا به آنتروتوکسمی ، درصد پایینی آبستن خواهند شد و در صورت آبستنی بره های ضعیف و معلول به دنیا خواهند آورد از این رو در ده روز ابتدای دوره فلاشینگ حتما باید تا جای ممکن به گوسفندان واکسن آنتروتوکسمی تزریق کنید.

به موجب تقویت میش ها حتما در ده روز اول جیره فلاشینگ به گوسفندان واکسن آنتروتوکسمی تزریق کنید و از دادن گیاهان استروژنی چون شبدر قرمز، یونجه و تره فرنگی واقعا اجتناب کنید زیرا تمامی این گیاهان باعث اختلال در باروری میش ها خواهد شد.

مراحل دو قلوزایی و چند قلوزایی گوسفندان با جیره فلاشینگ

  1. در مرحله اول ده روز تمام گوسفندان را به مراتع فقیر برای چرا ببرید و به دام علوفه های کم ارزش بدهید و تا جای ممکن نسبت به تزریق واکسن آنتروتوکسمی به دام اقدام کنید.
  2. در مرحله دوم که پانزده روز طول می‌کشد حتما به گوسفندان  یونجه های تازه و مواد دانه چون جو ، تریتیکاله و حتی ترکیبی از این دو مواد به صورت پلکانی بدهید. در سیزدهمین روز این مرحله به مدت سه روز قوچ ها را به داخل میش ها قرار دهید البته به هیچ وجه تماسی با همدیگه نداشته باشند.
  3. پس از اینکه سه روز قرار دادن میش ها و قوچ ها در کنار همدیگه در روز شانزدهم به یکباره قوچ ها را به میان میش ها قرار دهید تا عملیات جفت گیری گوسفندان انجام شود.
  4. پس از جفت گیری گوسفندان به مدت ده روز تغذیه دام با مواد دانه ای انجام شود و سپس تغذیه به حالت عادی برگردد.

قوچ اندازی

جیره فلاشینگ به روش مدرن

 در این روش عملا از کنسانتره فلاشینگ که حاوی  مواد مغذی است قبل و بعد از قوچ اندازی انجام می‌شود. یعنی دو نوع کنسانتره فلاشینگ داریم که یکی فلاشینگ آغازین و دیگر فلاشینگ پایانی نامیده می شود.

انجام چند نکته مهم در جیره فلاشینگ

  1. حتما جیره فلاشینگ باید به صورت ناگهانی باشد که باعث وارد آمدن شوک به گوسفندان شود. بنابراین از اضافه کردن تدریجی غلات به گوسفندان بپرهیزید.
  2. جیره فلاشینگ هم برای میش های لاغر و چاق انجام می‌شود چونکه هدف از فلاشینگ چاق کردن گوسفندان نیست بلکه افزایش درصد دو قلوزایی است.
  3. حتما فلاشینگ دو هفته قبل از قوچ اندازی( در صورت همزمان سازی فحلی ، یک هفته قبل) انجام شود و دو هفته پس از قوچ اندازی جیره ادامه داشته باشد.
  4. به هیچ وجه اوره و کود مرغی در دوره فلاشینگ استفاده نکنید چونکه باعث اسیدی شدن محیط رحم میش خواهد شد.
  5. از تفاله ها و بقایای کارخانجات به خصوص تفاله گوجه فرنگی، مرکبات در جیره فلاشینگ بپرهیزید.

خرید بهترین گوسفندان چند قلوزا

جیره فلاشینگ عملا باعث افزایش درصد چند قلوزایی در هر نژاد گوسفندی می‌شود در صورتی که توانایی پرورش گوسفندان چند قلوزا دارید بهتر است نسبت به خرید گوسفندان رومانوف، مهربان، افشاری، قشقایی و گوسفندان کردی اقدام کنید.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است