کله پاچه

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

کله پاچه

یکی از بهترین غذاهای اصیل و سنتی ایرانیان کله پاچه است که بهترین وعده غذایی برای مصرف آن صبحانه است و حتما باید تحرک کافی داشته باشید و تنها دو بار در ماه اقدام به خورن آن کنیدو در صورتی که چربی خون، کلسترول و اسید اوریک شما بالاست از خوردن آن جددا خودداری کنید.

کله پاچه یکی از انواع غذاهای چندش آور جهان می شمارند که برخلاف آن یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانیان به شمار می آید. برخی از غذاها در جهان رواج ندارد از این رو آنرا جزو دسته خوردنی های تابو می نامند به این معنا که خیلی از مردم به دلایل مذهبی، فرهنگی و بهداشتی از طبخ آن خودداری می کنند. کله پاچه به مانند گوشت سگ، قورباغه، گوشت انسان و... جزو خوردنی های تابو است که تنها خورن آن در کشورهای خاورمیانه، قفقاز جنوبی و البته کشور اروپایی چون نروژ رواج دارد. این غذای سنتی کاملا پرچرب است و خوردن آن برای افرادی که چربی خون بالایی دارند و کلسترول و اسید اوریک آنها بالاست و همچنین بیماران مبتلا به نقرس توصیه نمی شود. کله پاچه شامل اجزای مختلفی چون زبان، بناگوش، چشم، مغز، گوشت صورت و پاچه است که آنرا به عنوان یک وعده غذایی در صبحانه، ناهار و البته خیلی کم در شام مصرف می کنند و به منظور مصرف کله پاچه حتما باید دو وعده دیگر را سبک بخورید و فعالیت بدنی داشته باشید در غیر این صورت برای شما مشکلات ایجاد می کند.

پیشینه مصرف کله پاچه

کله پاچه را یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانیان می نامند که طبق کاوش هایی که در توط هیئت باستان شناسی ایرانی و ایتالیایی در سال 1392 هجری شمسی در محوطه باستانی چلو در استان خراسان شمالی انجام شد که طی این کاوش ها یک ظرف سفالی به شکل کاسه به قدمت 3700 سال پیش پیدا شد که تصویر سر گوسفند و چهار پاچه روئیت شد که نشان از علاقمندی ایرانیان به غذای کله پاچه بوده است و نشان می دهد که یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است.

محبوبیت کله پاچه در سایر کشورها

علاوه بر اینکه ایرانیان به خورن کله پاچه علاقمند هستند در کشورهای همسایه خاورمیانه، قفقاز جنوبی و حتی نروژ به طبخ کله پاچه و خوردن آن روی می آورند.

خوردن کله پاچه تازه را تجربه کنید

قطعا بهترین راه حل برای پیدا کردن یک کله پاچه تمیز خرید گوسفند زنده مستقیم از دامدار است که کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

نام های مختلف کله پاچه

در ایران و ترکیه آنرا کله پاچه، در کشورهای عربی آنرا "باجۀ" به معنی فارسی پاچه و در بلغارستان پاچه و در کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان و گرجستان آنرا خاش و همچنین در کشور نروژ آنرا اسمالاهووه می نامند.

در شب کریسمس مردمان نروژ معتقدند که باید کله پاچه را بخورند و ابتدا گوش و چشم های کله گوسفند، بز را بخورند.

مصرف کله پاچه در ایران

جزو بهترین غذاهای سنتی ایرانیان شمرده می شود و مغازه هایی که به فروش کله پاچه مشغول هستند را طباخی یا کله پزی می نامند که اول صبح کله گوسفند یا بز را تحویل می گیرند و تا ظهر اقدام به تمیز کردن و پاک کردن آن می کنند و از ظهر تا صبح روز بعد آنرا بار می گذارند تا خوب بپزد.

واحد کله پاچه " دست" است که شامل یک کله و چهار پاچه است و معمولا آب کله پاچه را ابتدا با نان یا آب نارنج تلیت می کنند و سپس شروع به خوردن مخلفات کله پاچه می کنند.

 فواید کله پاچه

با وجود اینکه کله پاچه، جزو غذاهای پر چرب محسوب می شود اما درصد پروتئین آن بالاست و سرشار از آهن، ویتامین ب است. این غذای سنتی باعث درمان یبوست، بهبود سیستم عصبی بدن، درمان پوکی استخوان و در عین حال افزایش دهنده شیر مادر است.

اجزای کله پاچه شامل بناگوش، چشم، زبان، مغز، گوشت صورت، پاچه است که هر کدام از آنها خواص و ویژگی های خود را دارند و البته در این بین بهترین قسمت کله پاچه را " پاچه" و بدترین قسمت کله پاچه را مغز و چشم آن می دانند.

  1. رقیق کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر
  2. استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان
  3. غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا و سرشار از ویتامین B1 و B12

مغز

میزان کلسترول مغز گاو و گوسفند و بز به اندازه 8 عدد تخم مرغ است که باعث افزایش درصد چربی خون می شود از این و تنها آنرا به همراه مصلحاتی چون دارچین، خردل و کمی سرکه آبلیمو مصرف کنید.

زبان

جزو بهترین قسمت های پر پروتئین و گوشتی کله پاچه محسوب می شود که به خاطر داشتن انواع ویتامین ب 1 و ب 12 باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و خونسازی می شود. به منظور هضم راحت تر زبان آنرا به همراه سرکه، گشنیز، زیره بخورید.

پاچه

یکی از بهترین قسمت های کله پاچه با میزان درصد چربی پایین که بیشترین مصرف آن در بین مردم است و با مصرف آن باعث درمان پوکی استخوان، یبوست و بواسیر خواهید شد.

زنان بارداری که هوس خوردن کله پاچه کرده اند می توانند کمی از آب کله پاچه یا قسمتی از پاچه را بخورند چون درصد چربی و کالری آن کم است و مشکلی ایجاد نمی کند.

خواص شیرابی و سیردان

برخلاف کله پاچه، سیرابی و شیردان پرچرب نیست و کم کالری است اما درصد پروتئین بالایی دارد و انواع ویتامین آ و ب در آن موجود است.

  1. درمان کم خونی
  2. مفید در رشد و تقویت کودکان
  3. تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم
  4. بهترین برای تقویت معده و روده
  5. کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی
  6. مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس MS
  7. درمان زخم معده و اثنی عشر
  8. تقویت و درمان ریزش مو
  9. تقویت سیستم ایمنی بدن
  10. ضد سرطان

مضرات کله پاچه

همانطور که ابتدای مقاله توضیح دادیم کله پاچه یک غذای پر چرب و کالری است که خوردن آن برای بیماران قلبی-عروقی و افرادی که چربی خون اسید اوریک بالای دارند و مبتلا به نقرس هستند توصیه نمی شود.

عوارض کله پاچه در دوران بارداری

برخی از میکروب ها و باکتری های داخل مغز گوسفند، گاو و بز می تواند  منجر به سقط جنین شود از این رو خوردن کله پاچه در سه ماه اول به هیچ وجه توصیه نمی شود و حتی در صورت هوس کردن باید کمی از آب و قسمتی از پاچه گوسفند را بخورید. البته برخی از کارشناسان می گویند که یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش ویار سیرابی و زنجبیل است.

خواص کله پاچه گوسفندی در بارداری

نحوه تمیز کردن کله پاچه

پس از سر بریدن کله گوسفند باید سریعا آنرا پاک کنید در غیر اینصورت بو می کند

  1. برای کندن راحت موهای کله و پاچه باید آنرا داخل یک قابلمه بزرگ پر از آب بذارید و بگذارید خوب بجوشد.
  2. تمامی پاچه ها را داخل قابلمه بذرارید و طی چند دقیقه آنرا بیرون بیاورید تا سریعا موهای آن کنده شود.
  3. مواظب باشید که زیاد کله پاچه داخل آب جوش نباشد چون می پزد و حتی باعث می شود موهای آن سفت تر شود.
  4. برای کندن موهای کله می توانید از یک چاقوی تیز یا حتی ژیلت استفاده کنید و آنرا بتراشید.
  5. سم گوسفند به مانند کفش است که می توانید چاقو را بین آن بگذارید و فشار دهید تا به راحتی سم گوسفند بیرون بیاید.
  6. آب را با فشار زیاد وارد نای گوسفند کنید تا تمام باقی مانده کثافت داخل بینی بیرون بریزد.

 

موزدایی کله پاچه گوسفندی با آتش

اگر با تمام موارد بالا بازم یک سری موهای کله باقی ماند کافیست مقداری آنرا روی آتش به صورت مایل بگذارید تا به اصطلاح کِز شود و سریعا با دست موها را بکشید.

نحوه تمیز کردن کله پاچه گوسفند

قیمت کله پاچه

قیمت کله پاچه به سن و نوع دام بستگی دارد به خصوص اینکه قیمت کله پاچه گوسفندی خیلی بیشتر از بز است و شما برا تشخیص دادن این دو کله به این نکته توجه کنید که یک فرو رفتگی زیر چشم گوسفند وجود دارد که برای بز این مورد وجود ندارد و  اینکه کله گوسفندی که بزرگ تر و کشیده تر باشد کله گوسفند نر است.

بعد از کله پاچه چی بخوریم که بهتر هضم شود؟

به منظور هضم راحت این غذای پرچرب باید انواع ادویه های گرم چون دارچین، زیره، رازیانه،زرد چوبه و نعنا استفاده کنید.

از خوردن آب سرد، انواع غذاهای سرد و حتی نوشابه و دوغ بعد از کله پاچه خودداری کنید چون باعث انجماد چربی داخل روده و کند شدن متابولیسم بدن می شود.

بعد از کله پاچه چی بخوریم تا هضم آنرا راحت تر کند؟

خوردن کله پاچه با آبلیمو و آبغور

این یک دیدگاه اشتباه است که فکر می کنید با خوردن آبلیمو و آبغور کنار کله پاچه باعث کاهش میزان چربی غذا می شوید در اصل باعث خوشمزه تر شدن غذا  کاهش سمیت غذا می شود، بنابراین کسانی که به فشار خون مبتلا هستند با این فکر که می توانم کله پاچه را با آبلیمو یا آبغور بخورم خودشان را گول نزنند.

طبع کله پاچه گرم است یا سرد؟

هر کدام از قسمت های کله پاچه و به اصطلاح مخلفات آن طبع متفاوت دارد.

  1. طبع مغز سرد و تر است.
  2. طبع زبان گرم و تر است.
  3. طبع گوشت سر، بناگوش و چشم گرم و تر است.
  4. طبع سیرابی و شیردان گاو و گوسفند سرد و تر است.

رفع بوی کله پاچه

به منظور رفع بوی کله پاچه باید هنگام گذاشتن کله داخل قابلمه پر از آب و جوشیدن آن تمام کف خاکستری رنگ جمع شده را جمع کنید و دور بریزید. حالا داخل یک تابه مقداری پیاز، چند حبه سیر بریزید و به خوبی آنرا با روغن تفت دهید و در ادامه موادی چون فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید مجددا تفت دهید و همه آنها را وارد قابلمه کنید.

رفع بوی بد کله پاچه از دست

اگر هنگام تمیز کردن کله پاچه بوی آن روی دستتان باقی مانده است به منظور رفع این بو کافیه دستان خود را داخل ظرفی پر از آبلیمو یا عصاره آبلیمو بذارید تا  از شر بوی آن راحت شوید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است