آشنایی با انواع بیماری های چشمی در سگ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با انواع بیماری های چشمی در سگ

یکی از مشکلات صاحبان سگ این است که برخی اوقات یک سری علائم و نشانه ها چون قرمزی و متورم شدن سگ را می بینند و نگران می شوند در واقع شما به هنگام خرید سگ نگهبان و هر نژادی باید اطلاعات کافی در مورد انواع بیماری های حیوان و به خصوص بیماری های چشمی سگ داشته باشید تا با مشاهده علائم و نشانه های آن سریعا آنرا پیش دامپزشک ببرید و باعث درمان سریع بیماری شوید.

یکی از حیوانات خانگی خوب و عالی که بغیر از سرگرم کردن صاحبان خود می تواند نقش نگهبان را اجرا کند سگ است، در واقع سگ ها به صورت نگهبان، گله و حتی پلیس وجود دارند که بهترین نژاد سگ های جهان را نژاد هاسکی و ژرمن شپرد در بر می گرد. نگهداری و مراقبت از سگ نگهبان، انواع سگ عروسکی و جیبی و دادن غذای مناسب به سگ باعث می شود که به انواع بیماری ها مبتلا نشوند اما در این بین برخی اوقات ممکن است در ناحیه چشم دچار درد، سوزش و آبریش شوند که این سه مورد می تواند نشانه ها و علائم انواع بیماری های چشمی در سگ باشد. چشم یک عضو حساس برای سگ به شمار می آید که در صورت درد در آن ممکن است برای رفع درد پنجه پا یا دست خود را روی چشم بمالد که همین باعث بدتر شدن آن و حتی برخی اوقات کور شدن سگ می شود از این رو شما باید آشنایی کامل با این گونه بیماری ها داشته باشید و در اسرع وقت نسبت ب درمان بیماری چشمی سگ آنرا پیش دامپزشک ببرید.

عوارض بیماری های چشمی در سگ

درد، آبریزش و سوزش سه نشانه مهم از بیماری در ناحیه چشم سگ است که در صورت معالجه نشدن به موقع آن می تواند باعث بی اشتهایی، بی حالی، ناله کردن و در بدترین حالت باعث کور شدن سگ شود. بنابراین اگر به سلامت سگ های خود اهمیت می دهید حتما این علائم و نشانه ها را به خوبی فرا گیرد و در صورت مشاهده هر کدام از آنها سریعا سگ بیمار را پیش دامپزشک ببرید.

آبریزش از چشم سگ (Watery Eyes)

ریزش شدید اشک در چشم سگ بیشتر در نژادهای کوچکتر رخ می دهد که باعث مرطوب شدن اطراف چشم و به خصوص قسمت های پایین چهر می شو که از عوارض آن می توان به التهاب موضعی و یا عفونت پوست اشاره کرد. ممکن است با آبریزش از چشم سگ ترشحاتی به رنگ قهوه ای اطراف موهای دور چشم دیده شود که بیشتر این علائم در نژادهایی از سگ با موی سفید و روشن دیده می شود. دلایل زیادی برای ریزش اشک از چشم سگ وجود دارد که مهمترین آن سوزش چشم سگ است که باید نسبت به زدودن موهای اطراف چشم و همچنین درمان کردن عفونت چشم با انواع آنتی بیوتیک اقدام کنید.

آگهی فروش سگ

برای خرید هر نوع نژادی چون نگهبان، گله، عروسکی، فنجانی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

بیماری‌های پلک و مژه سگ (Entropion and Ectropion)

برگشتگی پلک به سمت داخل یا خارج جزو بیماری های پلکی می باشد که حتی در انواع دام زنده چون گوسفند و بز این بیماری وجود دارد. در واقع اگر پلک های چشم سگ به خصوص پلک پایین به سمت داخل برود به آن آنتروپیون و اگر پلک پایین به سمت خارج برود به آن بیماری اکتروپیون گفته می شود.

  1. در حالت آنتروپیون مژه ها با سطح قرنیه تماس پیدا می کند که باعث سوزش شدید این عضو می شود.
  2. در حالت اکتروپیون نیز پلک ها به سمت بیرون می آید که بیشتر در بین نژادهایی با چین و چروک زیاد این بیماری رخ میدهد.

به منظور درمان این بیماری برخی اوقات باید جراحی پلک توسط دامپزشک انجام شود.

چشم گیلاسی در سگ (Cherry Eye)

یک غده کوچک اشکی در سطح داخلی پلک سوم سگ قرار دارد که غشای آن به صورت صورتی رنگ در موقع خواب از گوشه چشم بیرون می زند. برخی اوقات این غدد اشکی قرمز رنگ، متورم شده و از گوشه چشم بیرون می زند. با اینکه این بیماری برای سگ ها مشکل زا نیست اما برخی اوقات با استفاده از جراحی این غدد اشکی را بر می دارند.

التهاب چشم سگ (Conjunctivitis)

به التهاب غشای مخاطی سطح داخلی پلک ها و قسمت هایی از چشم سگ گفته می شود که قرمزی و ملتهب شدن بافت اطراف چشم کاملا مشهود است و باعث می شود که ترشحات آبکی و غلیظ از چشم سگ جاری شود. برخی اوقات التهاب چشم سگ ممکن است بخاطر انواع باکتری ها و ویروس ها یا حساسیت سگ و برخورد با اجسام خارجی با چشم رخ دهد.

نگران نباشید این بیماری به راحتی درمان می شود و در صورت پیدا کردن عامل ایجاد التهاب چشم سگ به سرعت مسیر درمان طی خواهد شد.

زخم قرنیه در سگ (Corneal Ulcer)

همانطور که انسان ها با گذاشتن لنز داخل چشم ممکن است باعث پارگی و شکاف قرنیه شوند و این عاملی دردناک برای چشم انسان خواهد بود ممکن است پارگی قرنیه برای سگ نیز رخ دهد. در صورت زخم قرنیه چشم سگ به شدت چشمهایش را می بندد و ترشحاتی از چشم ظاهر می شود. در این مواقع باید سریعا بیماری درمان شود در غیر اینصورت امکان نابینایی سگ وجود خواهد داشت.

گلوکوم در سگ (Glaucoma)

گلوکوم را بیماری چشمی می نامند که به خاطر افزایش فشار داخلی به کره چشم در حیوان ایجاد می شود و می تواند باعث تخریب بافت های چشم شود که در نهایت به کوری یا کاهش دید حیوان منجر شود. تمام سگهای مبتلا به این بیماری به حالت نیمه باز نگاه می کنند و مشخص ترین علائم این بیماری بزرگتر شدن چشم است.

خشکی چشم در سگ (Dry Eye)

در بعضی از سگ‌ها ترشح اشک کافی نبوده و نمی‌تواند سطح چشم را مرطوب و لغزنده نگه دارد. بدین ترتیب چشم فاقد هرگونه حفاظی می‌شود که پیامد آن خشکی چشم می‌باشد. در این حالت ممکن است قرنیه صدمه ببیند. تشخیص این عارضه به راحتی توسط کاغذهای جاذب کوچکی انجام می‌گیرد. این حالت به کمک اشک مصنوعی (Artificial tear) مرتفع می‌شود. بدین منظور باید روزانه چندین مرتبه این دارو در چشم چکانده شود. روش جراحی تخصصی نیز با استفاده از مرتبط نمودن یکی از مجاری غدد بزاقی به چشم صورت می‌گیرد.

کاتاراکت در سگ (Cataracts)

کاتاراکت بیماری چشمی است که بیشتر در بین سگ های پیر رایج است و عملا با کدر شدن عدسی چشم حیوان همراه است که باعث می شود عدسی به داخل چشم فرو رود. برخی اوقات این بیماری  ارثی است و در هر سنی می تواند مشاهده شود. از خطرات این بیماری کاهش دید و بینایی سگ در دراز مدت است که در صورت بروز نابینایی با عمل جراحی امکان بازگشت بینایی حیوان وجود دارد.

آتروفی پیشرونده شبکیه سگ (Progressive Retinal Atrophy)

آتروفی یک بیماری ژنتیکی است که می تواند باعث کاهش دید و بینایی حیوان شود و به نوعی می توان گفت که برخی از نژادهای سگ در دنیا مستعد این بیمار هستند و اولین نشانه بروز این بیماری کاهش دید در شب است که برای سگ های نگهبان می تواند یک بیمار خطرناک باشد. متاسفانه باید بگوییم که این بیماری چشمی هیچ راه درمانی ندارد.

 

وحید پیری 1400-09-07

سلام سگمون دو ماه پیش چشمش ضربه شدیدی دید که بردیم پیش دکتر بعد معاینه نسخه ای واسش نوشت الان یه لایه سفید رنگ روی چشش اومده نمیدونم باید چیکار کنم

Mehdi bi parva 1401-01-14

چشماش ابریزی داره وقی زیاد جمع میشه میتونم باچایی چشماشو بشورم؟

Mehdi bi parva 1401-01-14

چشماش ابریزی داره وقی زیاد جمع میشه میتونم باچایی چشماشو بشورم؟