انواع خوراک های علوفه ای و مواد کنسانتره دام

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انواع خوراک های علوفه ای و مواد کنسانتره دام

با وجود افزایش سود در شغل گاوداری و دامداری گوسفندان شما باید با انواع مواد خوراکی دام آشنا باشید و آنها را با کیفیت خوب و با توجه به سن و نوع سیستم پرورش به آنها بدهید، بعنوان مثال جیره غذایی یک گاو شیری با گاو آبستن کاملا متفاوت است و بهتر است برای اینکار با کارشناسان تغذیه دام صحبت کنید.

اگر قصد پرورش دام دارید در این بین باید حتما به تغذیه آنها توجه داشته باشید در واقع تغذیه مناسب هر کدام از دام های زنده چون گاو، گوسفند و بز بخشی مهمی از پرورش را در بر می گیرد. زمانی گوسفند و گاو شیری شما میزان شیر زیادی تولید می کنند که حتما مواد علوفه ای مورد نیاز در اختیار آنها قرار گرفته باشد. البته اهمیت مواد کنسانتره برای دام ها به مانند علوفه بالاست چون در مواد کنسانتره ای انواع ویتامین ها، مواد معدنی مغذی وجود دارد که می تواند باعث سرعت رشد دام در دوره پرواربندی و همچنین افزایش وزن جنین گاو و گوسفند و بز در دوره آبستنی شود. در این بین باید به این نکته نیز توجه کنید که هر نوع دام با توجه به میزان شیردهی و همچنین سن و جنسیت آن و نوع پرورش دام باید یک نوع جیره غذایی داشته باشند، به عنوان مثال جیره غذایی گاوهای شیری بیشتر از گاو خشک است یا اینکه گاو آبستن در دو ماه آخر به مقدار جیره بیشتری نیاز دارد تا باعث وزن گیری بالای جنین و سلامت آن به هنگام زایمان شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: روش های تقویت آنتن تلویزیون برای رسیدن به تصویر شفاف

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

جیره غذایی را به دستور کارشناسان تغذیه دام به آنها بدهید

اگر قصد پروراربندی گاو و گوساله و گوسفند و بز دارید حتما با توجه به سن دام نوع جیره غذایی که کارشناسان تغذیه نوشته اند به آنها دهید. دقت داشته باشید که جیره ای مناسب و خوب است که کیفیت بالایی داشته باشد و به موقع به دام داده شود. کاهش یا افزایش مواد غذایی باعث بروز انواع بیماری ها چون اسیدوز و حتی آنتروتوکسمی می شود.

تغذیه مناسب دام ها

اگر می خواهید در شغل دامداری و دامپروری سود کنید بغیر از فراهم کردن جایگاه و ساختمان گوسفندان و گاو ها و خرید یک سری تجهیزات گاوداری باید سرمایه کافی برای خرید مواد خوراکی برای دام ها داشته باشید. اگر به دنبال گرفتن وام دامداری و گاوداری هستید قطعا به موفقیت نخواهید رسید تنها کسانی موفق هستند که سرمایه کافی به همراه داشته باشند چون خوراک دام ها بخش عمده ای از این صنعت را در بر می گیرد و تنها با دادن غذای با کیفیت و خوب می توانید باعث افزایش رشد بره ها، گوساله ها و حتی آبستنی موفق گاو و گوسفند و افزایش تولید مثل آنها شوید.

تمام دام ها به مانند انسان ها نیاز به انواع مواد معدنی؛ ویتامین، کالری و انرژی دارند که با مواد علوفه ای، کنسانتره و همچنین ضایعاتی چون نان خشک، سبوس برنج و... آنها تامین می شود و اینکه باید بدانید که هر کدام از مواد غذایی به چه اندازه و چه موقعی به دام ها داده شود.

فروش انواع کاه و یونجه

اگر قصد خرید انواع خوراک برای دام و طیور و انواع لوازم برای حیوانات خانگی دارید کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

معرفی انواع خوراک دام

الف – علوفه ‏ها

به هر گونه خوراک گیاهی و پرحجم چون یونجه، علوفه باغ که خوش خوراک هستند علوفه گفته می شود.

1-یونجه یابیده

یونجه یکی از بهترین علوفه های با ارزش غذایی بالا به خصوص برای گاوهای شیری محسوب می شود که پروتئین و کلسیم بالای آن باعث شده است که جزو علوفه های خوب برای دام ها محسوب گردد. در واقع زمان برداشت یونجه زمانی است که حتما یک سوم بوته های آن به گل بنشیند. جالب است که خواص یونجه زیاد است و حتی بعنوان درمان کم خونی برای انسان ها مصرف می شود. در جیره غذایی گاوهای شیری روزانه باید دو الی چهار کیلوگرم یونجه قرار گیرد.

2-علف باغ

علف های بغلی نیز جزو دسته مواد غذیی هستند که در تغذیه گاوهای شیری و پرواری وجود دارند و به دلیل رشته های بلندی که دارند باعث می شود که نشخوار دام ها زیاد شود و از آن طرف با خوردن آنها توسط گاوهای شیری چربی شیر بیشرتر شود.

3-کاه

کاه یکی از ارزان ترین خوراک های دام است که به خاطر خشک و پر حجم بودنش ارزش غذایی زیادی ندارد و می توان گفت در بین انواع کاه حبوبات و غلات، کاه جو از کاه گندم بهتر است و کاه گندم نیز بهتر از کاه برنج است. به منظور خوش خوراک بودن و بالا رفتن کاه اقدام به غنی سازی کاه می کنند که در آن کود اوره به کار می برند.

برای استفاده بیشتر و بهتر از علوفه های خشک و قابل هضم تمام آنها را سیلو می کنند تا در فصول سرد زمستان که علوفه های تازه وجود ندارد بتوانند آنها را به خورد دام ها بدهند.

ب – خوراک‏هاى فشرده شده یا کنسانتره دامى

مواد کنسانتره یکی از مواد غذایی پر ارزش برای تمام دام هاست که از ترکیب ماده هایی مانند جو، سبوس، تفاله چغندر قند، کنجاله تخم پنبه با تکمیل‏کننده‏هاى معدنى و ویتامینى بدست می آید.

با وجود اینکه قیمت مواد کنسانتره دامی بالاست اما به منظور نیاز غذایی دام ها باید در کنار علوفه به آنها مواد کنسانتره دامی دارد که باید به گاوهای بومی و دو رگ روستایی که بیشتر از هشت کیلوگرم شیر تولید می کنند مقدار مشخصی کنسانتره داد.

در صورت خرید کنسانتره از کارخانه شما می تواید در زمان تهیه و مخلوط کردن آنها در کارخانه باشید تا کنترل کنید که به اندازه مشخصی از مواد مخلوط شود. البته اگر افزایش قیمت کنسانتره باعث افزایش هزینه های گاوداری و دامداری شده است می توانید خودتان با استفاده از دستور زیر کنسانتره تهیه کنید در واقع این کنسانتره تهیه شده برای گاوهای شیری است و به طور معمول بین 10 الی 15 کیلوگرم شیر تولید می کند.

طرز تهیه کنسانتره دامی برای گاوهای شیری

مقدار جو سى و پنج تا چهل درصد، سبوس گندم سى تا سى و پنج درصد، تفاله چغندر قند هشت تا ده درصد، کنجاله تخم پنهب پنج تا هفت درصد، نمک نیم درصد و سبوس برنج شش تا هشت درصد باید باشد. به این ماده‏ها مقدارى کربنات کلسیم یا دى‏کلسیم فسفات هم اضافه مى‏کنند.

نکته‏هاى مهم در تغذیه مخلوط علوفه و کنسانتره

  1. اگر گاوهای شیری روستایی کمتر از هفت الی هشت کیلوگرم شیر تولید می کنند نیازی نیست که به آنها کنسانتره دهید و شما می توانید با مواد علوفه ای نیازهای غذایی آنها را تامین کنید اما اگر گاوهای شما در روز بیشتر از هشت کیلوگرم شیر می دهند باید به آنها کنسانتره دهید.
  2. به ازای هر یک کیلوگرم شیر تولید شده توسط گاوها باید نیم کیلوگرم به آنها کنسانتره دامی بدهید مثلا اگر گاو شما 14 کیلوگرم شیر تولید می کند باید روزانه مقدار 7 کیلوگرم کنسانتره را در کنار علوفه تازه به آنها بدهید.
  3. از تغییر ناگهانی جیره غذایی دام خودداری کنید چون باعث ابتلا به انواع بیماری های دامی می شود و در عین حال میزان تولید شیر گاو کمتر می شود.
  4. دقت کنید که اگر در غذای دام ها انواع ضایعات چون نان خشک، سبوس برنج به کار می برید باید حتما با توجه به نوع ماده افزودنی هم مقدار کنسانتره را کم کنید.
  5. به دلیل اینکه علوفه های سبز رطوبت زیادی دارند از این جهت دو الی سه برابر علوفه های خشک باید مصرف شوند.
  6. به منظور افزایش شیر گاو و گوسفند باید تا حدودی به آنها کنسانتره دامی داد، البته مصرف زیاد کنسانتره هم می تواند باعث کم شدن چربی شیر و کاهش قیمت آن شود که در این زمان می توانید از علوفه های مرغوب با رشته های بلند و کنجاله تخم پنبه به منظور افزایش چربی شیر استفاده کنید.

دستور تهیه کسانتره براى گوساله‏ هاى پروارى

اگر قصد پرواربندی گوساله های دارید ابتدا نژاد گاوهای گوشتی انتخاب کنید و با توجه به اینکه در دوره پرواربندی باید مقدار زیادی کنسانتره دامی خریداری کنید به همین منظور برای کاهش هزینه گاوداری و نگهداری گوساله های پرواری خودتان دست به کار شوید و کنسانتره را تهیه کنید.

مقدار چهل تا چهل و پنج درصد جو، سى تا سى و پنج درصد سبوس، ده تا دوازده درصد تفاله چغندر، سه تا پنج درصد کنجاله تخم پنبه، هشت تا ده درصد سبوس برنج را با مقدارى کربنات کلسیم مخلوط کنید. سپس در اختیار دام‏ها بگذارید.

فراهم‏ کردن خوراک لازم براى دام‏هاى مختلف

دقت داشته باشید که همه دام ها برای تولید انرژی بالا و پروتئین کافی نیاز به مصرف خوراکی دارند اما میزان خوراک دهی هر دام متفاوت است.

الف – گاوهاى شیرده

این دسته از گاوها به خاطر تولید شیر، قطعا به مواد غذایی با پروتئین بالا نیاز دارند که مخلوط علوفه هایی چون یونجه خشک با کنسانتره دامی می توانید انرژی کافی بدن گاوهای شیری را تامین کند.

مقدار خوراک دام برای گاوهای شیری با توجه به میزان شیر تولید شده متفاوت است مقدار ماده غذایى خشک براى گاوى که دوازه کیلوگرم در روز شیر مى‏دهد و پانصد کیلوگرم وزن دارد، ده کیلوگرم است. دو کیلوگرم از این مقدار باید کنسانتره باشد.

چنانچه گاو شما در ابتدای دوره شیردهی است و به خاطر اینکه پس از زایمان وزن زیادی از دست دارده است و اشتهای آن کم شده است باید از علوفه های مرغوب و کنسانتره خوب به آنها دهید و از دادن علوفه هایی چون کاه ، سبوس برنج به آنها خودداری کنید.

ب – گاوهاى خشک آبستن

سه ماه قبل از زایمان گاو کم کم به مقدار کنسانتره دامی و علوفه های مرغوب آنرا کم کنید و در عوض به آنها خوراک های کم ارزش تر دهید. دادن مقدار مواد علوفه ای و کنسانتره زیاد در سه ماه آخر گاو آبستن باعث چاقی آنها و بیماری سخت زایی می شود که نتیجه آن هزینه های بالای برای هر گاوداری است.

دو هفته قبل از زایمان شروع به اضافه کردن کم کم مواد کنسانتره و البته مواد علوفه ای مرغوب چون یونجه کنید.

ج – گوساله ‏هاى پروارى

سه ماهه اول دوره پرواری گوساله

به دلیل افزایش رشد اندام ها و استخوان های گوساله در سه ماه آول شما باید خوراک هایی با میزان پروتئین زیاد به آنها بدهید. علوفه هایی چون یونجه، علف باغی مواد خوراکی خوبی هستند که به غیر از آنها می توانید کنجاله تخم پنبه را با کنسانتره مخلوط کنید به آنها بدهید.

فراموش نکنید که در سه ماه اول حتما به غیر از مواد علوفه و کنسانتره به گوساله ها انواع کربنات کلسیم، پودر آهک و خوراک های کلسیم دار دهید و این را در نظر بگیرید که اضافه وزن در این دوره با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام می شود و همین باعث می شود که پرواربندی گوساله های جوان از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد.

سه ماهه دوم پرواری گوساله

در سه ماه دوم به واقع رشد استخوان ها و اندام های گوساله کمتر از سه ماه اول می شود و شما برای چاق کردن گوساله ها باید از انواع خوارک های پر انرژی و علوفه هایی که تا حدودی مرغوب هستند استفاده کنید.

آرد جو، تفاله چغندر قند، ملاس، علف باغ و مقدارى یونجه و کاه جزو مواد غذایی خوب برای این دوره هستند. البته پرواربندی گوساله ها در سه ماه دوم واقعا نیاز به هزینه بیشتری دارد و صرفه اقتصادی ندارد.

استفاده از ضایعات در تغذیه دام

نان خشک، سبوس برنج دو تا از ضایعات پر کاربرد در خوراک دام ها هستند که باید به همان مقدار که به دام های شیری و پرواری از این گونه ضایعات می دهید باید مقدار کنسانتره را کم کنید و از دادن نان خشک و کپک زده به آنها خودداری کنید.

1-نان خشک

یک خوراک غذایی تشکیل شده از آرد گندم که برای گاوهای شیری و پرورای مناسب است فقط باید مواظب باشید که نان خشک کپک زده نباشد چون باعث مسمومیت دام می شود و در درزا مدت در گاوهای شیری باعث ناراحتی ها و بیماری های متابولیکی می شود.

دقت داشته باشید که وجود تیغ، سوزن، پلاستیک داخل نان خشک باعث ناراحتی هایی برای دام می شود که شما می توانید با آهنربا هر جسم فلزی را بیرون بیارید.

2-سبوس برنج

سبوس برنج از دانه های برنج حاصل می شود که به آن خوراک آردی می گویند. نوع سبوس هایی که زبره زیاد دارند برای خوراک دام مفید نیست و اینکه شما می توانید از این ماده در کنار مخلوط کردن با کنسانتره به میزان شش درصد برای گاوهای شیری و برای گاوهای پرواری 9 درصد اضافه کنید.

3-ملاس

ملاس یک ماده انرژی زا و ملین است که تا 10 درصد هم می توان در جیره غذایی روزانه دام قرار گیرد. ملاس هارا جایگزین های خوبی برای غلاتی چون جو و ذرت می دانند که باید کم کم به جیره غذایی دام ها اضافه شود.

بغیر از مواد بالا از ضایعاتی چون چغندر خوراکى، خربزه، هندوانه و صیفى‏جات دیگر که حاصل ضایعات کارخانه جات هستند در جیره غذایی دام استفاده می شود که باید کم کم به آنها داده شود چون مصرف بیش از حد حتی باعث ناراحتی هایی در دام می شود.

روش غنی ى‏سازى کاه

مقدار ماده‏هاى لازم براى غنى‏سازى کاه

  1. لاس ۴ تا ۱۰ کیلوگرم
  2. کاه ۱۰۰ کیلوگرم
  3. آب ۵۰ تا ۸۰ لیتر
  4. اوره ۴کیلوگرم

کاه یک مواد غذایی ارزان قیمت با ارزش غذایی کم است که به منظور خوشمزه شدن آنرا با آب، مقدار مشخصی اوره مخلوط کرده و در صورت داشتن ملاس آنرا هم اضفاه می کنند.

پس از حل شدن اوره، ملاس و آب با هم آنرا روی توده زیادی از کاه می پاشند و خوب به هم می زنند و آب کاه را داخل سیلوی سیمانی می ریزند و فشرده می کنند تا با این کار هوای داخل سیلو خارج شود و روی آنرا پلاستیک می پوشانند و به مدتت 25 روز به همین صورت نگه می دارند و سپس آنرا به دام ها می دهند.

فایده‏ هاى غنی ى‏سازى کاه :

  1. پانزده درصد به ارزش غذایى کاه اضافه مى‏شود.
  2. پروتئین کاه بیشتر مى‏شود.
  3. کاه خوش خوراک مى‏شود.
  4. اگر در غنى ‏سازى کاه از ملاس هم استفاده شود، انرژى آن بیشتر مى‏شود.

نکته‏ هاى مهم در تغذیه دام :

  1. توجه کنید که به منظور پیشگیری از نفخ دام حتما کاه غنی شده را به همراه علوفه های خشک دیگر به آنها بدهید.
  2. برای هر گوسفند 200 گرم و برای گاوها روزانه 300 گرم کاه غنی شده به آنها دهید و کم کم آنرا اضافه کنید.
  3. سبوس به تنها جزو خوراک های کنسانتره به شمار نمی آید و از دادن مقدار زیاد آن به دام های خود خودداری کنید چون باعث کم شدن میزان چربی شیر دام می شود.
  4. دقت کنید آرد گندم برای نشخوار کنندگان خوب نیست و به دلیل درصد پروتئین بالای آن باعث ایجاد نفخ گاو می شود و همین باعث کاهش حرکت شکمبه گاو و ایجاد ناراحتی های گوارشی در دام می شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: روش های تقویت آنتن تلویزیون برای رسیدن به تصویر شفاف

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

حسین 1401-04-15

سپاس‌گزارم