درمان عفونت انگلی گوسفندان با داروی ضد انگلی تری دکتین

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

درمان عفونت انگلی گوسفندان با داروی ضد انگلی تری دکتین

در صورت وجود هر گونه علائم و نشانه هایی چون ریزش پشم، کم خونی، اسهال گوسفندان و بزها احتمال ابتلا به انواع انگل های داخلی وجود دارد که به منظور درمان عفونت های انگلی گوسفندان و بزها یکی از داروهای موثر آن داروی ضد انگلی تری دکتین است.

سوددهی پرورش گوسفند زنده نسبت به تمام دام های زنده بیشتر است و در کمترین زمان ممکن دوره پرواربندی که 100 روز است قادر به افزایش وزن این گونه از دام ها هستید اما مشکل اینجاست که گوسفندان نسبت به گاو، بز بیشتر به انواع بیماری های دامی مبتلا می شوند. کرم کپلک، تنیای روده جزو بیماری های انگل داخلی و کنه و شپش جزو انگل های خارجی است که در گوسفندان به وجود می آید و می تواند باعث ریزش پشم، اسهال، کم خونی و کاهش وزن شدید دام شود. یکی از راه های انتقال انواع انگل های خارجی و داخلی به بدن گوسفند خوردن آب کثیف است بنابراین مواظب باشید که آب تمیز به این دام ها بدهید و فراموش نکنید که انواع داروهای انگلی را به گوسفندان تزریق کنید. با وجود اینکه بهترین نوع داروی ضد انگلی برای گوسفندان آیورمکتین است اما در این بین اثر بخشی داروی ضد انگلی تری دکتین نیز زیاد است و می تواند باعث درمان عفونت های انگلی در این گونه از دام ها شود.

بهترین نوع داروهای ضد انگلی در گوسفندان

به ابتلا به انواع انگل ها در انسان ها علائم و نشانه های خود را به همراه دارد از این رو در بین گوسفندان همین قضه صدق می کند و با ریزش پشم، کاهش وزن شدید، اسهال گوسفندان و حتی کم خونی احتمال ابتلا با انواع انگل های خارجی و داخل وجود دارد. بهترین حالت برای پیشگیری از ابتلا دام ها به این گونه از انگل ها انجام نکات بهداشتی و همچنین دادن علوفه و آب تمیز است. البته در این بین خوراندن داروهای ضد انگلی در گوسفندان را نباید فراموش کنید.

برنامه تزریق داروهای ضد انگل به گوسفندان

ماه هایی که باید درمان انجام شود. درمان روز اول تکرار درمان یک هفته بعد تکرار درمان ۱۵ روز بعد
اول اردیبهشت آلبندازول نیکلوزاماید آیورمکتین
پانزده خرداد شربت فنولین نیکلوزاماید آیورمکتین
اول آبان شربت فنولین مبندازول آیورمکتین

خرید گوسفندان پرواری و سالم

بهتر است هنگام خرید گوسفند زنده دقت کنید که بهترین نژاد و سالم ترین آنها را خریداری کنید که برای این کار کافیه روی عکس زیر کلیک کنید تا به قسمت آگهی ها بروید.

داروی تری دکتین (Tridectin) چیست؟

یکی از انواع داروهای ضد انگلی دامی که برای گوسفند و بز ساخته شده است داروی تری دکتین است که ترکیبی از موکسی دکتین 0.1% + تریکلابندازول 5% می باشد و به صورت محلول خوراکی و در بطری های نیم، یک و گالن های 4 لیتری به خورد دام ها داده می شود. دقت داشته باشید که این دارو از ترکیب دو داروی خوب ساخته شده است که برای درمان عفونت های انگلی در دام ها استفاده می شود.

ترکیب دارو

هر میلی‌لیتر از محلول خوراکی تری دکتین® | ®Tridectin دارای یک میلی‌گرم موکسی دکتین و 50 میلی‌گرم تریکلابندازول می‌باشد. ‌

مکانیسم اثر:

موکسی دکتین یک بخش از دارو است که از گروه ماکروسایکلیک لاکتون نسل دوم است که روی طیف وسیعی از انواع انگل های گرد داخلی و انگلی های خارجی موثر است و از آن طرف ترکیب دوم دارو شامل دیگری تریکلابندازول از گروه بنزیمیدازول‌ها  است.

  1. تریکلابندازول بعنوان یک کشنده فلوک کبدی محسوب می شود که به راحتی باعث از بین بردن انگل های داخل می شود.
  2. موکسی دکتین نیز در بین تمام بافت های بدن پخش می شود اما به خاطر حلالیت بهتر آن در چربی بیشترین غلظت را در قسمت های بافت چربی بدن دام شامل می شود.

به صورت کلی با خوراندن این داروی ضد انگلی به دام ها باعث از بین رفتن انگل های داخلی بدن گوسفند و بز می شود که از طریق مدفوع خارج می شود.

موارد مصرف:

این نوع داروی ترکیبی بهترین راه درمان برای عفونت های انگلی در گوسفند و بز محسوب می شود.

مقدار و نحوه مصرف:

تک دوز

کافیه که مقدار یک میلی لیتر به ازای هر 5 کیلوگرم وزن بدن (معادل 0.2 میلی گرم موکسی دکتین و 10 میلی‌گرم تریکلابندازول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) از طریق درنچر به گوسفند و یا بز بدهید.

عوارض مسمومیت با مصرف 3 تا 5 برابر دوز توصیه شده مشاهده نشده است.‌

موارد منع مصرف: ‌

در صورتی که دام ها نسبت به خوردن این دارو حساسیت داشتند نباید به آنها دارو خورانده شود.

عوارض جانبی:

در حال حاضر هیچ گونه گزارشاتی برای عوارض این دارو ذکر نشده است اما در صورت مسمومیت گوسفند و بز می بتواند باعث ریزش بزاق گذرا، افسردگی، گیجی، عدم تعادل و کاهش خوراک بین 8 تا 12 ساعت شود که جایی هیچ گونه نگرانی نیست و در عرض 1 تا 5 روز تمام این عوارض از بین خواهد رفت

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت و احشاء: 31 روز‌

شیر: نوشیدن و مصرف کردن شیر دام های که تحت درمان هستند کاملا ممنوع است.

توصیه‌های دارویی:‌

  1. مصرف تری دکتین® | ®Tridectin در بارداری و شیردهی جهت بره‌ها مشکلی ندارد.
  2. مواظب باشید که دارو با پوست و چشم شما تماس مستقیم نداشته باشد.
  3. در زمان خوراندن محلول به گوسفند و بز از کشیدن سیگار، خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  4. حتما در زمان تجویز مستقیم دارو دستکش های غیر قابل نفوذ استفاده کنید.
  5. پس از اتمام کار حتما دست های خود را کاملا شستشو دهید.
  6. دقت داشته باشید که این دارو در عفونت ها به تنهایی استفاده نمی شود و باید بغیر از آن سایر داروهای را به گوسفندان و بزها بدهید تا طول درمان سریعتر انجام شد.
  7. مصرف دارو اززمان باز شدن درب محصول تنها تا 28 روز دیگر امکان پذیر است.
  8. دور از دسترس کودکان نگهداری شود.‌
  9. داروی موکسی دکتین برای آبزیان حکم سم دارد از این جهت تا سه روز نباید این دارو در هیچ گونه منبع آبی که داخل آن آبزیان وجود دارد ریخته شود.
  10. با سایر داروهای دامپزشکی مخلوط نشود.‌

شرایط نگهداری:

دارو را در دمای زیر 25 درجه سلسیوس و به صورت کامل دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید و از یخ زدگی آن جلوگیری شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است