خرافات قربانی کردن عقیقه و روز عید قربان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خرافات قربانی کردن عقیقه و روز عید قربان

با وجود اینکه سالیان دراز از دین اسلام می گذرد اما خیلی از مردم کماکان با تاسف یک سری خرافات انجام می دهند که در این بین خرافات قربانی چون مالیدن خون بر سر نوزاد، مالیدن بر درب و دیوار و ماشین؛ کشتن قربانی جلوی مسافر و جلوی پای عروس داماد و... کاملا اشتباه است و حتی در برخی موارد آنرا نامشروع می دانند.

مستحب است که در روز عید قربان، روز هفتم تولد فرزند، روز حج (قربانی کردن در این روز واجب است)، گوسفند، گاو، شتر و یا بز قربانی کنیم که در این بین شاهد انجام یک سری خرافات از سوی مسلمانان چون گذاشتن خون بر سر نوزاد، روی ماشین و در دیوار خانه هستیم. آیت الله بهجت می فرمایند که قربانی کردن گوسفند، گاو و هر حیوان دیگری یکی از سنت های اسلامی است که باید به دور از انجام خرافات صورت گیری و از آن طرف به منظور هر کاری نباید قربانی کرد. اینکه برخی از افراد جلوی عروس و داماد قربانی می کنند یا اقدام  به هنگام خرید ماشین و خانه، جلوی پای مسافر، دامی را قربانی می کنند نه تنها سنت اسلامی نیست بلکه در برخی موارد می تواند نامشروع باشد. آیه 37 سوره مبارکه حج به این نکته اشاره دارد که خون قربانی نجس است و هرگز این خون به سمت خدا نمی رود بنابراین بهتر است از انجام خرافات قربانی دست برداریم.

قربانی کردن گوسفند، گاو و سایر دام ها

قربانی کردن حیوانات اهلی جزو سنت های اسلامی است که در برخی از موارد چون حج واجب و در برخی موارد چون عقیقه فرزند و روز عید قربان جزو مستحبات به شمار می آید که متاسفانه بای یک سری خرافات و رسم رسوم غلط آمیخته شده است که شامل موارد زیر است.

  1. کشتن قربانی جلوی پای دیگران و باقی گذاشتن خون آن در خیابان و به‌ویژه جلوی مساجد،
  2. مالیدن خون قربانی به خودرو یا ساختمان
  3. رد شدن از روی خون قربانی یا عبور از بین سر و بدن قربانی پس از ذبح

انحرافات و خرافات قربانی کردن

به دلیل اینکه خون قربانی نجس از این ریختن آنها در خیابان و جلوی پای افراد و همچنین مساجد و هیئت ها کاملا اشتباه است و شرعا اشکال دارد و حتی باعث آزار و اذیت می شود. در واقع شرعا هر چیزی که نجس است از جمله خون قربانی باید از آن دوری کنیم نه اینکه به آن تبرک بجوییم.

بهتر است که ذبح و قربانی کردن گوسفند و سایر دام ها در جایی دور از محل رفت آمد انجام شود تا زمین آلوده به خون نشود.

فروش دام زنده

به منظور عقیقه فرزندان خود می توانید انواع دام زنده را در سایت دامداری ببینید و یا روی عکس های زیر کلیک کنید.

آیا خون قربانی اثر دارد؟

به هیچ وجه حتی در آیه ای از سوره مبارکه فقر گفته شده است که این یک اعتقاد شرک آلوده است.

لَن یَنَالَ اللهَ لحُومُهَا وَ لا دِمَاؤُهَا وَ لکِن یَنَالُهُ التَّقْوَی‏ مِنکُمْ... (آیه 37 سوره مبارکه حج)

(هرگز گوشت‏ها و خون‏های آنها به خداوند نمی‏رسد، بلکه تقوای شما به او می‏رسد.)

در تفسیر نمونه، ذیل این آیه‌ی شریفه آمده است:

در واقع این آیه به رسم و رسوم و خرافات زمان اعراب جاهلی اشاره دارد که در آن زمان هنگام قربانی کردن گوسفند یا هر حیوان دیگری سریعا خون قربانی را بر سر بت ها و حتی بر در و دیوار کعبه می پاشیدن و امروزه خیلی از مردم از این خرافات تبعیت می کنند و حتی دیده می شود به خاطر ساختن خانه و خرید خانه قربانی می کنند و بر در و دیوار خانه خون می پاشند که این کاملا اشتباه است.

مسئله‌ی شرعی (تمام مراجع)

خونی که هنگام ذبح و سر بریدن قربانی بیرون می آید کاملا نجس است از این رو بعد از خروج کامل خون قربانی باید حتما محل آلوده شده را تطهیر کنید و سپس خون های باقیمانده در بدن قربانی نیز پاک گردد.

قربانیِ نامشروع

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کنیم این است که قرار نیست به منظور هر کاری سریعا قربانی کنید. با وجود اینکه قربانی عملی برای تقرب خداست اما به هیچ وجه توصیه نمی شود که در هنگام خرید ماشین و منزل، جلوی پای مسافر و حتی جلوی پای عروس و داماد و... قربانی کنید چون هیچ کدام از آنها سنت اسلامی نیست و تنها خرافات و رسم و رسوم اشتباه است که می تواند در مواردی حتی نامشروع باشد.

خرافات قربانی از دید شهید مطهری می‌فرمایند:

به طور معمول ما به هنگام عوض کردن خانه و رفتن به خانه جدید گوسفند قربانی می کنیم.

وسائل، جلد دوم، صفحه 198 از معانی الاخبار صدوق نقل می‏کند که پیغمبر اکرم نَهی‏ عَنْ ذَبائِحِ الْجِنِّ پیغمبر از ذبایح جن نهی کرد. معلوم می‏شود اسم اینها در قدیم ذبیحةالجن بوده است. بعد فرمود: وَ هُوَ أنْ یَشْتَرِیَ الرَّجُلُ الدّارَ أَوْ یَسْتَخْرِجَ الْعَیْنَ وَ ما اشْبَهَ ذلِکَ : به معنای این است که کسی که خانه ای می خرید یا چشمه ای استخراج می کرد به منظور اینکه جن ها به او آسیب نزنند گوسفندی قربانی می کردند ( که در حال حاضر آنرا چشم زخم می نامند) در صورتی که اینها تها خرافات است.

فَابْطَلَ ذلِکَ النَّبِیُّ وَ نَهی‏ عَنْهُ پیغمبر اکرم این سنت رایج جاهلیت را- که دومرتبه در میان ما رایج شده است- باطل کرد. این کتاب وسائل از کتب معتبر حدیث ما، این هم مدرکش که عرض کردم.‏» مجموعه‌آثاراستادشهیدمطهری، ج‏25، ص 408

نظری برای این مقاله ثبت نشده است