آیا حیوانات هم پریود می شوند؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آیا حیوانات هم پریود می شوند؟

شاید فکر کنید که حیوانات به مانند انسان ها پریود نمی شوند اما اشتباه می کنید تمام حیوانات پریود می شوند با این تفاوت که در یک دوره کوتاه امکان جفت گیری وجود دارده که به آن دوره فحلی یا استروس می گویند که حیوان ماده با انجام یک سری رفتارها و حرکات به جنسیت نر حیوان می فهماند که وقت جفت گیری و تولید مثل است در صورتی که جفت گیری انجام نشود تخمک تولید شده از بدن حیوان دفع می شود.

تمام زن ها پس از رسیدن به سن بلوغ در یک سیکل ماهیانه دچار خونریزی قاعدگی می شوند، در واقع در هر ماه تخمدان، یک تخمک رها می کنند که در صورت جفت گیری در این زمان و بارور شدن حامله می شوند اما در صورت عدم باروری تخمک همراه با خونریزی دیواره رحم از بدن زن خارج می شود. در واقع با وجود خونریزی قاعدگی در زنان در تمام روزهای سال امکان نزدیکی در زن و مرد وجود دارد اما در بین حیوانات این قضیه کاملا فرق می کند. بغیر از نوعی از میمون به نام شامپانزده که تخمک گذاری آن به مانند انسان ها تمام حیوانات دارای دوره فحلی هستند که در این فصل تنها جفت گیری رخ می دهد. در واقع در دوره فحلی حیوانات که به آن استروس نیز می گویند دستگاه تناسلی حیوان متورم و پر خون می شود و با انتشار بویی که به آن فرومون گفته می شود و انجام یک سری رفتارها به حیوان نر می گویند که آماده نزدیکی و جفت گیری هستیم تا زاد آوری انجام شود.

کدام حیوان مانند انسان به صورت ماهیانه پریود می‌شود؟

تنها حیوانی که به دوره قاعدگی و پریودی آن به مانند زنان اتفاق می افتد نوعی میمون از نژاد شامپانزده است. این میمون دقیقا به مانند انسان ها پریود می شوند و دوره قاعدگی دارند و قادر به جفت گیری در تمام فصول سال هستند. در سایر حیوانات تنها یک دوره مشخص که به آن دوره فحلی یا استروس گفته می شوند حیوانات نر و ماده قادر به جفت گیری و زادآوری و همچنین تولید مثل هستند.

خرید انواع دام زنده

به منظور خرید انواع گاو، گوسفند، گوساله و بره کافیه به روی عکس زیر کلیک کنید.

دوره فحلی در خرگوش چه تفاوت‌هایی با سایر حیوانات دارد؟

در بین خرگوش ها دوره فحلی خیلی منظم نیست تنها زمانی که خرگوش ماده در مجاورت خرگوش نر قرار گیرد ماده تخمک را برای باروری تولید می کند که حتی در صورتی که تخمک بارور نشود از بدن خرگوش خارج نمی شود و مجددا جذب بدن می شود.

 زمان پریودی خرگوش

در بین تمام جانواران یک دوره فحلی وجود دارد که به آن نوعی گرمی جنسی گفته می شود که حیوان ماده با انجام یک سری رفتارهای خاص چون بلند کردن دم، پریدن روی همدیگر و اصلی ترین رفتار یعنی ترشح نوی بوی فرمون به جنسیت نر می فهماند که وقت تولید مثل و جفت گیری است.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

تغییرات رفتاری در زمان دوره فحلی یا قاعدگی حیوانات

تمام حیوانات بغیر از شامپانزده تنها در بخشی از سال که به آن دوره فحلی یا استروس گفته می شود جفت گیر می کنند و در صورت فحل شدن حیوان اگر جفت گیری انجام نشود تخمک از بدن خارج می شود.

به بررسی یک سری از رفتارها از سوی دام ها و حیوانات ماده خواهیم پرداخت که با انجام این رفتارها به جنسیت نر خود می فهمانند که وقت تولید مثل و جفت گیری است.

۱. بز ماده

  1. پریدن بز در اطراف بدون هیچ هدف خاصی
  2. حرکت دادن دم به صورت موجی و سریع
  3. خوردن غذای کمتر در این دوران

۲. گربه ماده

  1. در آوردن صدا‌های خاص و ناله مانند از خود
  2. کم شدن اشتهای حیوان ماده
  3. غلتیدن بر روی زمین
  4. خارش بدن خود به وسیله چنگال‌ها
  5. نزدیک کردن بدن خود به بدن گربه نر
  6. لیس زدن دستگاه تناسلی خود
  7. خم شدن در مقابل گربه نر

۳. گاو ماده

  1. اجازه دادن به گاو‌های دیگر برای پریدن به پشت خود
  2. بالا بردن دم بیش از حالت معمول
  3. تحرک، بی قراری و فعالیت بیش از حد گاو
  4. حرکت دادن زبان و لیس زدن به گاو‌های دیگر
  5. تولید صدای بیش از حد معمول
  6. گاو فحل بر روی گاوهای دیگر گله سوار می شود

در بین گاوها زمان فحلی تنها 12 تا 24 ساعت انجام می شود از این رو باید گاو نر مولد را در بین گله گاوهای ماده بفرستید و یا با خرید بهترین نوع اسپرم گاو با استفاده از روش تلقیح مصنوعی جفت گیری گاو انجام شود.

۴. اسب ماده

  1. بلند کردن و تکان دادن دم خود
  2. ادرار کردن در دفعاتی بیشتر از حد نرمال
  3. بالا بردن سم‌های عقبی از روی زمین
  4. باز کردن مکرر واژن خود

۵. گوسفند ماده

  1. تکان دادن دم خود به صورت لرزش
  2. مالیدن بدن خود به بدن قوچ
  3. قرار گرفتن ۲۴ ساعته در کناره کوچ

دوره فحلی اسب به چه صورت است؟

برخلاف گاوها که در دوره فحلی بر روی هم می پرند تا نشان دهند مایل به جفت گیری هستند اسب های ماده تنها به صورت مکررا ادرار می کنند هر چند که در این دوره ادرار قوام کمی دارد اما با برافراشته کردن دم خود و باز کردن مکرر واژن،کلیتوریس به نمایش می گذارند تا اسب نر را به سمت خود بکشانند و جفت گیرید کنند. در اسب ها مدت زمان فحلی 4 الی 6 روز است و چنانچه در این زمان جفت گیری اسب انجام شود اسب ماده آبستن می شود.

دوره فحلی گربه

در این زمان گربه های ماده خود از خود رفتارهایی انجام می دهند که گربه نر را ترقیب به جفت گیری کنند. نزدیک کردن خود به گربه نر، خم شدن جلوی گربه ها و حتی نالیدن با صدای بلند و لیسیدن دستگاه تناسلی از جمله کارهایی که گربه های ماده در دوره فحلی انجام می دهند.

دوره فحلی سگ

بغیر از شامپانزده در بین تمام حیوانات تنها سگ های ماده دوره فحلی بیشتری دارند که به 18 الی 21 روز می رسد و تنها زمانی سگ ماده باردار می شود که در روزهای اول فحلی جفت گیری انجام شود.

اولین نشانه های فحل شدن سگ ماده متورم شدن لبه مهبل است در صورت عدم جفت گیری سگ ماده و نر به زودی خونریزیی یا همان پریودی سگ شروع می شود.

در زمان هایی که سگ ماده خونریزی دارد به واقع سگ نر خیلی زیاد جذب آن می شود اما سگ ماده به هیچ وجه اجازه جفت گیری را نمی دهد تا زمانی که خونریزی کم یا قطع شود.

هر سگ خانگی دو بار در سال فحل می شود که بغیر از نژاد سگ باسنجی تمام سگ های وحشی، گرگ ها و حتی روباها فقط یک بار در سال جفت گیری میکنند که در این بین سگ های ماده تنها در فصل بهار و پاییز فحل می شوند.

 

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نظری برای این مقاله ثبت نشده است