فواید خوردن میگو در بارداری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

فواید خوردن میگو در بارداری

اگر در دوران بارداری به سر می برید و از خوردن یک سری مواد غذایی ممنوعه چون سویا،تخم مرغ خام یا نیم پز، گوشت خام و... صرف نظر می کنید و هوس خوردن میگو کرده اید نگران نباشید دو الی سه وعده در هفته می توانید آنرا مصرف کنید چون میگو و ماهی قزل آلا و کنسرو تن شده دارای جیوه پایین هستند و به سیستم عصبی جنین آسیب نمی زنند و حتی باعث افزایش هوش بچه شما می شود.

میگو جزو محبوب ترین غذاهای دریایی به شما می آید که در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف این غذا در بین انسان ها به پیش از تاریخ بر می گردد و با توجه به خواص زیاد میگو برای سلامتی بدن از سال 1970 کشور چین روی به صنعت پرورش میگو آورد تا جایی که امروزه میگوهای پرورشی بیشتر از میگو صید شده است. ارزش غذایی بالای میگو، پروتیئن بالا، غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم، ید باعث شده است که خیلی از کشورها به فکر پرورش میگو باشند و جزو غذاهای پر مصرف برای انسان ها است که حتی در دوران بارداری منعی برای مصرف آن وجود ندارد. سالیان سال مادران باردار از خوردن غذاهای دریایی جلوگیری می کردند تا اینکه تحقیقات نشان داد که خوردن غذاهایی دریایی چون ماهی قزل آلا، میگو، تن کنسرو شده به دلیل داشتن جیوه پایین نه تنها منع مصرفی ندارد بلکه با خوردن آن باعث رشد مغز و چشم جنین و همچنین دستگاه عصبی آن خواهید شد.

ارزش غذایی میگو

برخی از انواع غذاهای دریایی چون اره ماهی، کوسه؛ شاه ماهی با وجود اینکه اسید امگا 3 دارند اما مقدار جیوه آن بالاست که با خوردن آن می تواند به سیستم عصبی انسان آسیب بزند اما در این بین برخی از انواع ماهی قزل آلا، تن کنسرو شده و حتی میگو دارای درصد جیوه پایین هستند، طوری که مصرف آنها خطری برای سیستم عصبی انسان ها ندارد.

میگو جزو محبوب ترین غذاهای دریایی است که ارزش غذایی بالایی دارد. پروتئین بالا، حاوی ویتامین B، D و غنی شده از انواع مواد معدنی چون آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم و کلسترول خوب بدن است. شما با خوردن میگو می توانید مقدار زیادی از ویتامین های، مواد معدنی و پروتئین بالایی را دریافت کنید به خصوص اینکه حاوی اسیدهای امگا 3 است.

اهمیت پرورش میگو

مصرف میگو به سال های قبل از تاریخ بر می گردد و به دلیل اهمیت زیاد آن و خواص بیشمار خوردن میگو در سال 1970 کشور چین به صنعت پرورش میگو روی آورد و امروزه کشورهای دیگری چون تایلند، اندونزی، ویتنام، برزیل، اکوادور و بنگلادش پس از چین در رتبه بندی بعدی پرورش میگو قرار دارند و در این بین بیشترین وارد کننده به ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن بر می گردد.

فروش ماهیان آکواریومی

به منظور خرید انواع میگو، ماهیان آب شیرین کافیه به دسته فروش ماهی در سایت دامداری بروید و یا روی عکس زیر کلیک کنید.

ایا خوردن میگو در ۳ ماه اول بارداری ضرر دارد؟

چنانچه مهمانی دعوت هستید و کلی غذاهای دریایی و گوشت قرمز فراهم شده است قطعا بهترین نوع غذا برای زنان باردار خوردن غذاهایی درست شده با گوشت قرمز است اما در این بین شما می توانید غذاهایی دریایی که جیوه پایین دارند را بخورید اما زیاده روی نکنید.

نه تنها منعی در مصرف غذاهای دریایی با جیوه پایین ندارید بلکه خوردن میزان کافی میگو و ماهی در شش ماه اول بارداری حتی باعث می شود که از نظر رفتاری و هوش فرزند شما از سایر همسالان خود جلوتر باشد و از آنطرف باعث پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های التهابی چون ورم مفاصل و برونشیت مزمن می شود.

  1. خوردن میگو باعث تقویت حافظه و قدرت ذهنی بالا می شد.
  2. باعث بالا بردن مقاومت بدنی، بهبود التهاب ها می شود.
  3. باعث پیشگیری از انواع بیماری های قلبی می شود.
  4. یک نوع ماده غذایی خوب برای کمک کردن به شما در مبارزه با بیماری سرطان

توصیه هایی برای مصرف میگو در دوران بارداری

با وجود اینکه سالیان سار مادران باردار خود را از خوردن غذاهای دریایی و میگو منع کردند اما تحقیقات معتبر علمی نشان می دهد که غذاهای دریایی مواد مغذی برای مادران باردار و شیرده دارد. برخی از انواع غذاهای دریایی چون میگو به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا باعث رشد و نمو جنین می شود.

فراموش نکنید که زنان باردار تنها می توانند غذاهای دریایی بخورند که درصد جیوه آن پایین باشد از این رو بد نیست بدانید که کدام دسته از ماهی ها جیوه بالا و کدامیک جیوه پایینی دارند.

انواع ماهی های زیر جیوه بالا دارند:

  1. اره ماهی
  2. کوسه
  3. شاه ماهی خال مخالی
  4. ماهی کاشی
  5. تن تازه
  6. رافی نارنجی

انواع ماهی ها با درصد جیوه پایین

  1. میگو
  2. زغال ماهی
  3. گربه ماهی
  4. ماهی سالمون
  5. ماهی قزل آلا
  6. تن کنسرو شده
  7. ماهی روغن
  8. تیلاپیا

در بین موارد بالا فراموش نکنید که حتی این ماهی ها نیز دارای جیوه هستند اما خطری ندارند و بهتر است در دوران بارداری تنها دو یا سه وعده و آن هم بیشتر از 250 تا 350 گرم ماهی مصرف نشود.

فواید مصرف میگو در دوران بارداری

قطعا داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می تواند سلامت جنین را تضمین کنند از این رو باید از خوردن برخی از غذاهای ممنوعه اجتناب کنید و در این بین حتی از مصرف بیش از حد مواد غذایی چون میگو خودداری کنید. خوردن میگو به میزان کافی می تواند خواص زیادی برای زنان باردار خواهد داشت که به آن اشاره خواهیم کرد.

  1. به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا3 در غذاهای دریایی مصرف آن می تواند باعث کاهش زایمان زودرس شود.
  2. برای جبران کاهش وزن جنین زنان باردار می توانند به میزان کافی میگو بخورند.
  3. باعث رشد و نمو صحیح دستگاه عصبی جنین می شود.
  4. بهبود رشد مغز و چشم در دوران بارداری
  5. حاوی انواع ویتامین ها به خصوص امگا 3
  6. سرشار از انواع ویتامین های B2، D
  7. حاوی مواد معدنی چون آهن، منیزیم، پتاسیم که باعث خونسازی بیشتری مادر و جنین می شود.

اقدامات احتیاطی در مصرف میگو در بارداری

دقت کنید با وجود اینکه خوردن میگو در دوران بارداری منعی ندارد اما باید در مصرف آن رعایت کنید.

آیا خوردن میگو خام در بارداری ضرر دارد؟

به دلیل تضعیف سیستم ایمنی زنان باردار قطعا مصرف انواع غذاهای دریایی ناپخته چون میگو خام، سوشی خام، ساشیمی، صدف و حتی سیرویچ می تواند باعث ایجاد عفونت ها و مسمومیت های غذایی شود که همه اینها سلامت جنین را به خطر می اندازد.

دقت داشته باشید که هنگام مصرف میگو حتما آنرا در دمای 145 درجه فارنهایت معادل 62 درجه سانتی گراد طبخ دهید و حتما آنرا از مراکز معتبر و بازارهای مطمئن بخرید.

نکاتی درباره خرید و پخت میگو

  1. رنگ میگوی سالم کاملا روشن و شفاف است و هیچ بوی زهمی ندارد و از آن طرف بافت آنها محکم است.
  2. پوست میگوهای دریایی که صید شده است صورتی رنگ است در صورتی که میگوهای پرورشی عموما به رنگ سفید یا پوسته سبز زیتونی هستند.
  3. میگوی فاسد پوسته رنگ طبیعی خود را از دست می دهد و بیشتر به رنگ سفید و کدر دیده می شود.

نحوه تشخیص میگو سالم از فاسد

  1. پوست میگوی سالم سفت و سخت است و سر محکم به بدن چسبیده و هیچ گونه تغییر رنگی هم ندارد. بافت گوشت نیز حالت طبیعی دارد و به هنگام طبخ به رنگ نارنجی متمایل به قرمز در خواهد آمد.
  2. در میگوی فاسد قسمت سر کاملا تغییر رنگ داده و سر در حال جدا شدن از بدن است و پوسته میگو نرم  است و به راحتی از گوشت جدا می شود.

نحوه پخت میگو

به منظور مصرف میگو حتما آنرا در سه مرحله پخت کنید و به مدت زمان یک الی دو دقیقه آنرا حرارت بدید تا کاملا ترد شود، فراموش نکنید که حرارت دادن بیشتر می تواند باعث سفت شدن میگو شود. البته به منظور پختن میگو هم به همراه کمی آب و روغن باید نیم ساعت آنرا بگذارید تا بپزد.

چنانچه از بوی میگو خوشتان نمی آید کافیه آنرا با پیاز فراوان و زعفران بپزید تا بوی میگو از بین برود.

طبع میگو چیست؟

میگو طبعی گرم دارد که به همراه سبزی پلو خورده می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است