آشنایی با نژاد بز کرکی جنوب خراسان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد بز کرکی جنوب خراسان

اگر به دنبال خرید بز کرکی و مناسب با منطقه آب و هوایی گرم و خشک هستید نژاد بز کرکی جنوب خراسان عالی است که بهترین نوع الیاف کشمیری دارد و قیمت هر کیلوگرم کرک آن به 50 الی 100 دلار می رسد، البته تمیز بودن کرک و نوع رنگ کرک بر قیمت آن تاثیر گذار است.

بز جزو دسته حیوانات اهلی است که به خوبی در مناطق کوهستانی کم علف و بیابان ها و هر نوع آب و هوایی پرورش داده می شود. دلیل اصلی پرورش بز کاهش هزینه نگهداری آن است البته در این بین نژادهای بز سانن باید غذای کافی و با کیفیت داشته باشند تا میزان شیر بالایی تولید کنند. پرورش بز تنها به منظور تولید گوشت و شیر انجام نمی شود بلکه هر دامدار می تواند با فروش کرک بز سود بالایی به دست آورد. از کرک بز به خاطر جذب رطوبت، نرم، لطافت و گرمی آن انواع لباس های زمستانی درست می شود و در ایران دو نوع بز کرکی به نام نژآد مرخز کردستان و نژاد کرکی جنوب خراسان داریم. نژادهای بز کرکی جنوب خراسان تنها در آب و هوای خشک و بدون رطوبت پرورش داده می شوند.

قیمت کرک بز

قیمت هر کیلوگرم کرک بز در جهان 50 الی 100 دلار است که در این بین بیشترین تولید کننده کرک در جهان به کشورهای چین، مغولستان، ایران و افغانستان بر می گردد که در ایران دو نوع نژاد مرخز کردستان و کرکی جنوب خراسان داریم.

خراسان جنوبی و کرمان پیشتاز در تولید کرک بز

در بین تمام استان های ایران خراسان جنوبی و کرمان بیشترین میزان تولید کرک بز را به نام خود ثبت کرده اند و دلیل عمده آن سازگاری نژاد بزهای کرکی جنوب خراسان با آب و هوای گرم خشک و بدون رطوبت آنهاست.

تاریخچه پیداش بز کرکی جنوب خراسان

این نژاد بز چند قلوزا ایرانی علاوه بر تولید شیر و افزایش درصد دوقلوزایی دارای بهترین نوع کرک برای تولید لباس کشمیری است و منشاء اصلی آن به شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی بر می گردد.

پراکنش جمعیت

این نژاد بز ایرانی و بومی خراسان جنوبی نزدیک به 400 هزار راس جمعیت دارد و در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، قاین و درمیان بیشترین پرورش بز و تولید کرک انجام می شود.

خصوصیات ظاهری بز کرکی جنوب خراسان

دو نوع  تیپ بز در جهان داریم که یک نوع تک پوششی به مانند بز مرخز یا همان مرغز کردستان است و دیگری دو پوششی شامل کرک و مو به مانند نژاد بزهای جنوب خراسان است.

  1. بز‌های کرکی جثه کوچک با دست و پای کوتاه
  2. کمر صاف و سر و صورت کوچک
  3. دو شاخ ساده و بیشتر خنجری شکل
  4. ریش، گردن غالبا پوشیده از کرک و مو و بدون منگوله
  5. رنگ سیاه و تعداد کمتری قهوه‌ای تیره و تعداد بسیار اندکی هم رنگ حنایی دارند.

ویژگیهای بز کرکی

بز تولید کننده الیاف در دنیا است که در دو نوع آنقوره و کشمیر وجود دارد و ارزش اقتصادی نوع الیاف کشمیری از همه بیشتر است که در این بین بز کرکی جنوب خراسان جنوبی از این دسته الیاف بز است.

  1. سازگاری با آب و هوای منطقه خشک و گرم
  2. بهترین نوع بز کشمیر هستند.
  3. درصد دو قلوزایی بز 25 درصد
  4. قابلیت تولید روزانه شیر به میزان 300 الی 1000 گرم در روز

بهترین شرایط آب و هوایی برای پرورش بز کرکی منطقه های استوایی حاشیه و قسمت های خشک کویری و ناحیه های خشک سردسیر است.

وزن بز کرکی

  1. وزن تولد بزغاله: نر 2.2 و ماده 2 کیلوگرم
  2. وزن بزغاله از شیر گرفته شده: نر 15 و ماده 14 کیلوگرم
  3. وزن بزغاله شش ماهه: نر 18 و ماده 16 کیلوگرم
  4. وزن دام بالغ: نر 45 و ماده 35 کیلوگرم

بز کرکی جزو دسته بهترین نژاد بزهای چند قلوزا ایرانی

بزهای عدنی، نجدی، مرخز و همچنین کرکی جزو بهترین نژاد بزهای چندقلوزا ایرانی هستند که درصد دوقلوزایی آنها بالای 25 درصد است. در این بین فصل جفت گیری بز کرکی به شهریور و مهر و زایش آنها به بهمن و اسفند بر می گردد.

 

میزان شیردهی بز کرکی

  1. تولید روزانه شیر 300 الی 1000 کیلوگرم
  2. طول دوره شیردهی بز : 5 ماه

میزان تولید کرک سالیه بز جنوب خراسان

  1. بیده شامل کرک و مو : 300 الی 500 گرم در سال
  2. قطر کرک: 16 الی 19 میکرون
  3. کرک خالص: 41 الی 55 درصد

دقت داشته باشید که هر چقدر کرک تمیزتر باشد و مقدار بیده کرک بز کمتر به خاک و عرق و خار و خاشاک آلوده باشد قیمت بیشتر داری هرچند که کرک سفید بالاترین قیمت دارد و پس از آن کرک های قهوه‌ای، خاکستری،آهویی و سیاه دارای ارزش هستند.

علی اصغر رضوانی پور 1401-01-21

با سلام تامین کننده کرک گوسفند (بز)هستم در کرمان . لطفا خریدار واقعی تماس بگیره: ۰۹۱۴۰۴۸۰۵۳۰ ۰۹۱۳۰۶۲۵۷۸۰