بلبل خرما

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بلبل خرما

یکی از پرندگان آواز خوان مختص جنوب کشور ایران بلبل خرما است که به نام محلی آنرا بلبلی می نامند و جزو پرندگان آفت نخلستان ها هستند با این وجود اما صدای خوبی دارند.

بلبل خرما یکی از پرندگان خوش آواز خانواده خرما بلبلان است که تقریبا از بلبل بزرگتر است و به خاطر اینکه بیشتر از خرما تغذیه می کند از این جهت آنرا بلبل خرما  می نامند. این پرنده با نام علمی Pycnonotus leucotis بیشتر در مناطق شمال غرب هندوستان، پاکستان و البته جنوب ایران و عراق وجود دارد که امروزه حتی برخی از آنها را در شهرهای بزرگ چون تهران مشاهده می کنیم. این پرنده خوش صدا هیچ نسبت فامیلی با بلبل معمولی ندارد و علاوه بر اینکه ظاهری متفاوت تر از بلبل دارد حتی برخلاف بلبل ها که بیشتر شب ها می خوانند در طول روز هم شروع به آواز خوانی می کنند.

فروش بلبل خرما

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش بلبل خرما

بلبل خرما چیست؟

پرنده ای خوش صدا و آواز خوان است که به دلیل اینکه از شهد خرما تغذیه می کند از این جهت بیشتر در نخلستان ها و باغ ها مشاهده می شود و آنرا با نام بلبل خرما می شناسند. این پرنده از لحاظ شکل ظاهری کاملا متفاوت از بلبل معمولی است. با وجود اینکه این پرنده به عنوان آفت نخلستان ها به شمار می آید اما به خاطر صدای خوش خیلی از افراد به پرورش بلبل خرما و حتی جوجه کشی این پرنده می پردازند تا بتوانند با فروش این پرنده سود کلانی به دست آورند.

خصوصیات ظاهری بلبل خرما

  • قدی بزرگتر از بلبل معمولی دارد و بدنش به طول حدود 18 سانتی متر است.
  • تقریبا نر و ماده این پرنده شبیه به هم هستند.
  • سر و گلوی بلبل خرما سیاه و در دو طرف گونه آن لکه بزرگ سفید است.
  • سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوشپرهای زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید دارد.
  • این پرنده حتی دارای کاکل است.
  • نوک دم بلبل خرما سفید است و سر پرنده های جوان قهوه ای رنگ تر از نوع بالغ آن هستند.
  • بلبل نر معمولا جثه ای بزرگتر از نوع ماده آن دارد.

آواز خواندن بلبل خرما

این پرنده جزو پرندگان آواز خوان است که تقریبا به مانند بلبل آواز می خواند با این تفاوت که بر خلاف بلبل ها که اغلب شب می خوانند بلبل خرما حتی در روز هم می خواند.

بلبل خرما آفت نخلستان ها و باغ ها

این پرنده از شهد خرما، میوه های شیرین و البته حشره ها تغذیه می کند از این رو به عنوان یک آفت اصلی برای نخلستان های جنوب کشور به شما می آید که به دلیل خوردن شهد خرما باعث ریختن خرماها یا ورود تخم حشرات به داخل خرما می شود.

زیستگاه اصلی این پرنده کجاست؟

این پرنده را بیشتر در باغات و نخلستان ها خواهید دید که در کشور ایران بیشتر در باغ های زردآلود بهبان و نخلستان های مومان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

میزان پراکندگی بلبل خرما

پراکندگی این پرنده در جهان به شمال عراق، جنوب ایران، افغانستان، پاکستان، شمال غرب هندوستان و شبه جزیرهٔ عربستان بر می گردد.

در ایران

این پرنده در ایران به نام محلی بلبلی شناخته می شود که جزو پرندگان آواز خوان مناطق جنوبی کشور ایران به خصوص مناطق گرمسیری است که بیشترین پراکندگی این پرنده از بلوچستان تا کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و تا حدودی به مناطق معتدل‌تر نیز ادامه دارد. با وجود اینکه این پرنده آواز خوان مختص جنوب کشور ایران است اما طی چند سال اخیر تعداد زیادی از آن در تهران نیز افزایش یافته است.

به علت مهاجرت تعداد زیادی از بلبل خرما از پاکستان و هندوستان به نخلستان های بوشهر و خوزستان باعث شده است که حتی به سمت شهرهای پر جمعیت مثل تهران بروند.

غذای بلبل خرما چیست؟

 این پرنده تقریبا همه چیز خوار است و از شهد خرماهای رسیده، میوه‌های شیرین، حشرات، ملخ‌ها و کرم‌ها تغذیه می کند.

تولیدمثل

در اواسط ماه های اردیبهشت و خرداد ماه شاهل تولید مثل این پرنده هستید که بلبل خرما ماده پس از لانه سازی سه الی 5 تخم می گذارد که پرنده نر و ماده هر کدام به نوبت 14 الی 15 روز روی تخم های می خوابند تا تبدیل به جوجه شوند.

رقص جفت‌خواهی

این پرنده تک همسر است و بلبل خرما نر به منظور جفت گیری با پرنده ما ابتدا دو بال خود را بالا می پیرد و سپس به مدت 10 ثانیه جلو و عقب خمی می شود و سپس  می ایستد و آواز می خواند و در همین حین پرهای بالش را باد می کند و بالهای خود را به آهستگی حرکت می کند تا 30 ثانیه این کار ادامه دارد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است