آشنایی با نژاد مرغ و خروس سلطان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد مرغ و خروس سلطان

پرورش مرغ و خروس زینتی تنها به منظور سرگرم شدن افراد انجام می شود و به دلیل افزایش قیمت آنها خیلی از افراد به پرورش و جوجه کشی نژادهایی چون سبرایت، مینیاتوری، سلطان، کوشین، فونیکس می پردازند در غیر این صورت از لحاظ اقتصادی پروش آنها به صرفه نیست.

خواص گوشت مرغ زیاد است و بعنوان یک ماده غذایی پر ارزش بین قشر متفاوت جامعه استفاده می شود و در گذشته حتی بعنوان یک غذای اشرافی به حساب می آمد اما اکنون برخی از مرغ و خروس های ریز جثه در بازار وجود دارند که به آنها نژاد زینتی و خانگی می گویند. در واقع مرغ و خروسهای زینتی چون نژاد مینیاتوری، سبرایت، سلطان، کوشین، فونیکس و.... پرورش آنها تنها جنبه سرگرمی دارد در غیر اینصورت از لحاظ اقتصادی پرورش آنها به صرفه نیست. قد کوتاه و وزن کم مرغ و خروس های زینتی و البته زیبایی آنها باعث شده است که خیلی از افراد به  پرورش این دسته از مرغ و خروس ها بپردازند که یکی از بهترین آنها نژاد مرغ و خروس سلطان است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فروش مرغ سلطان

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش مرغ سلطان

تاریخچه مرغ و خروس سلطان

این نژاد که به نام SULTAN FOWI نوشته می شود بومی کشور ترکیه است که در گذشته  آنقدر محبوب بود که پادشاهان عثمانی به پرورش آن می پرداختند و بعنوان یک پرنده زینتی اشرافی از آنها نگهداری می کردند از این رو حتی یکی از نام های آن مرغ و خروس عثمانی است.

اولین بار این نژاد در سال 1854 وارد کشور انگلستان شد و بعدها توسط یک زن که مالک یک جوجه سلطان بود  در سال 1867 به کشور آمریکا راه یافت و در سال 1874 توسط انجمن طیور آمریکا به ثبت رسید. این نژاد مرغ و خروس با نام‌های “سلطان مرغان”، “مرغان سلطان”، “مرغان قصر”، “مرغان سلاطین” و بیشتر به “مرغ وخروس سلطان” شهرت یافته است.

خصوصیات ظاهری مرغ و خروس سلطان

این نژاد مرغ و خروس زینتی دارای ظاهری متفاوت از سایر نژادهاست که مهمترین مشخصه ظاهری آن وجود کاکل و رنگ سفید پرهای آن است.

  • دارای شانه به شکل V ؛
  • سینه بزرگ و تاج پر پشت؛
  • پاهای پوشیده از پر و با پنج انگشت؛
  • رنگ مرغ و خروس سلطان اصیل سفید است که البته بخاطر آمیزش با نژادهای لهستانی به رنگ های دیگری چون سیاه و سفید، آبی و.... مشاهده می شود.

وزن مرغ و خروس سلطان چقدر است؟

خروس سلطان وزنی بالغ بر 6 پوند (3 کیلوگرم) و مرغ سلطان نیز وزنی متوسط با 4 پوند ( 2 کیلوگرم ) دارد.

خصوصیات رفتاری نژاد مرغ و خروس سلطان

 

این نژاد یک نژاد کاملا آرام است که البته در برابر رطوبت بالا دوام نمی آورد. شما می توانید به راحتی این نژاد مرغ و خروس را در یک فضای کوچک نگهدداری کنید و حتی امکان نگهداری آنها در فضای کوچک ده متر نیز وجود دارد. فراموش نکنید که ارتفاع قفس را حداقل 150 سانتی متر در نظر بگیرید تا در هنگام پر زدن به مرغ و خروس لطمه ای وارد نشود.

کف محل نگهداری مرغ و خروس سلطان باید از پوشال چوب، ماسه و یا علوفه های خشک باشد تا این ماکیان در رطوبت قرار نگیرند و باعث بیمار شدن آنها نشود.

این نژاد به طور معمول در سن 6 ماهگی به بلوغ می رسد و تعداد تخم های آنه در طول سال به 180 عدد می رسد.

پرورش نژاد مرغ و خروس زنده سلطان در منزل

اگر جزو کسانی هستید که دوست دارید مرغ و خروس زینتی در خانه خود نگهداری کنید دقت داشته باشید که تنها زمانی این کار انجام دهید که شرایط لازم برای نگهداری آنها فراهم کنید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که مرغ و خروس سلطان به مانند سایر نژادهای زینتی هیکل کوچک و گوشت کمی دارد از این رو تنها به منظور تخمگذاری، جوجه کشی تنها به صرفه هستند.

نحوه پرورش مرغ و خروس نژاد سلطان

  • تنها محل نگهداری و غذای مناسب به آنها بدهید.
  • حتما دمای محل پرورش این نژاد بین 22 الی 26 درجه سانتی گراد باشد در غیر اینصورت سرما به آنها آسی می زند..
  • با توجه به تعداد زیاد پرهای روی پای پرنده باید بهداشت آنها را رعایت کنید که مانع از مریض شدن آنها شود.
  • این نژاد به رطوبت بسیار حساس هستند از این رو باید به صورت کامل رطوبت را کنترل کرد چون رطوبت زیاد باعث رشد باکتری ها و قارچ های بیماری زا خواهد شد.
  • شما می توانید با خرید تخم مرغ های این نژاد آنرا داخل دستگاه جوجه کشی بذارید تا تبدیل به جوجه شوند و با فروش جوجه مرغ و خروس سلطان سود خوبی به دست آورید.
  • دوره جوجه کشی این مرغ و خروس 23 روز است.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است