10 بیماری رایج سم در گوسفندان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

10  بیماری رایج سم در گوسفندان

لنگیدن گوسفندان می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای هر دامدار باشد به خصوص اینکه به خاطر بیماری ویروسی یا باکتری باشد که عملا باعث شیوع بیماری در گله گوسفندان گردد.

لنگش گوسفندان یکی از مهمترین بیماری های این گونه دام های سبک وزن است که باعث وارد آمدن خسارات اقتصادی زیادی می شود. در واقع یک گوسفند میش آبستن که دچار لنگش باشد به خوبی نمی تواند تغذیه کند و همین باعث می شود که درصد مرده زایی بره بالا برود و قوچی که به این بیماری مبتلا باشد به خوبی نمی تواند با گوسفندان میش جفت گیری کند بنابراین از آن بعنوان قوچ مولد استفاده نمی شود. با اینکه امروزه علم پیشرفت کرده است و در صنعت دامداری و دامپروری گوسفندان شاهد پیشرفت هایی هستیم اما برخی بیماریها چون لنگش تنها با پیشگیری می توان باعث کاهش آنها شد. در اینجا ده تا از انواع بیماری های مرتبط به سم گوسفندان را شرح می دهیم و راه حل درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری را توضیح خواهیم داد.

فروش گوسفند زنده بهداشتی

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش گوسفند زنده بهداشتی

بیماریی هایی که باعث لنگش گوسفندان می شود

ارزش غذایی بالای گوشت گوسفندی و هضم راحت، خوشمزگی بالای آن و البته کاهش نیاز به سرمایه لازم در شغل گوسفنداری نسبت به گاوداری باعث شده است که خیلی از دامداران به پرورش این دام زنده و سبک وزن روی بیاورند. البته در این شغل مهمترین عامل برای موفقیت قطعا آشنایی با انواع بیماری ها و رفع آنهاست که یکی از شایع ترین نوع بیماری گوسفندان لنگش است که باعث ایجاد اختلال در تغذیه دام و لاغر شدن گوسفندان و کاهش تولید مثل آنها خواهد شد.

۱) بیماری فوترات

این بیماری با اینکه باعث از بین رفتن گوسفند زنده نمی شود اما منجر به لنگش حیوان می شود و می تواند به صورت مداوم آنها را درگیر کند.

دلایل بیماری فوترات :

این بیماری به خاطر وجود دو نوع باکتری در بین کود و خاک ایجاد می شود که ممکن است از سایر دام ها به مزرعه شما انتقال یابد و به صورت مسری تمام گوسفندان را در بر گیرد. انتقال این باکتری در هوای گرم چون دمای 40 الی 70 درجه سانتی گراد راحت تر انجام می شود و طول عمر آن تنها 2 الی 3 هفته است و تنها برای از بین بردن آن باید اقدام به از بین بردن ناقلان آن کرد.

درمان بیماری فوترات:

طول درمان این بیماری زیاد است و به انجام اقدامات زیر می توان باعث درمان بیماری فوترات در گوسفندان شد.

  1. کنترل بیماری با بریدن سم گوسفند که باعث می شود گل و لای روی سم جدا شود.
  2. به منظور پیشگیری از بیماری کافیه سم گوسفندان را داخل حوضچه محلول سولفات بذارید.
  3. هنگام سم چینی گوسفندان دقت کنید که بیش از اندازه سم را نبرید چون باعث شیوع بیماری می شود.
  4. تزریق واکسن به منظور پیشگیری و درمان بیماری فوترات خوب است.

۲) بیماری فوت اسکالد

این بیماری نیز به خاطر یک نوع باکتری است که بیشتر در مدفوع نشخوارکنندگان و مرتع ها به وجود می آید و باعث می شود در لایه های سطحی پوست در بین پنجه ها جمع شود و رطوبت و یخ زدگی باعث زیاد شدن باکتری می شود. این بیماری با اینکه عفونی و غیر مسری است اما باعث لنگش پاهای جلوی گوسفدان می شود و شما می توانید با نگاه کردن به ضایعات متورم با باقت قرمز یا سفید متوجه این بیماری شوید.

درمان بیماری فوت اسکالد :

  1. گوسفندان را از مراتع گل آلود دور کنید و در مناطق خشک نگه دارید.
  2. از محلول سولفات برای درمان بیماری فوت اسکالد استفاده کنید.

۳) بیماری بلوتانگ

یک نوع بیماری ویروسی است که به خاطر نیش حشرات به گوسفند زنده انتقال می یابد و باعث ایجاد ضایعاتی در قسمت غشای مخاط دهان، بینی و البته تاجی شکل سم می شود و در انتها منجر به لنگش گوسنفدان می شود. وجود نوار قرمز رنگ در بخش حاشیه تاج شم از علائم این بیماری است.

۴) بیماری آبسه پا

شیوع این بیماری زیاد است و بیشتر به خاطر عفونت در قسمت مفصل گوسفندان ایجاد می شود و به راحتی باعث درگیر کردن سم های عقب و جلوی گوسفند می شود. در صورت تشدید بیماری در بافت های اطراف سم علائمی چون تورم وجود دارد.

درمان بیماری آبسه:

تنها با استفاده از داروهای ضد باکتریایی درمان این بیماری امکان پذیر است.

۵) بیماری سورموس

یکی از بیماریهایی که باعث لنگش، تاول روی پوست و دیوار سم خواهد شد بیماری سورموس است که حتی امکان پخش آن در قسمت دهان گوسفند وجود دارد.

درمان بیماری سورموس:

واکسیناسیون بهترین راه حل درمان بیماری است و در صورت مبتلا شدن گوسفند به بیماری باید از یک پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید.

۶) بیماری شلی هوف

این بیماری در واقع با مهمترین علامت یعنی خط سفید کف سم گوسفندان همراه است که باعث ضعیف شدن سم و درانتها لنگش حیوان می شود.

این بیماری چنانچه به حالت شدید پیش برود باعث لنگش، آبسه می شود.

درمان بیماری شلی هوف :

بررسی دائمی سم دام بهترین راه حل برای پیشگیری از بیماری است .

۷) بیماری عفونت غدد

وجود غددیی بین دو شاخه سم گوسفندان باعث می شود که در آن چرک ایجاد شود و این غدد چرکی هستند که به مرور باعث از بین بردن حالت تعادل گوسفندان در هنگام راه رفتن می شود.

درمان بیماری عفونت غدد

استفاده از آنتی بیوتیک و همچنین تمیز کردن عفونت غدد بهترین راه درمان بیماری است.

۸) بریدگی یا زخم

برخی اوقات ممکن است بیماری لنگش گوسفندان تنها به خاطر زخم یا بریدگی سم باشد، بنابراین هنگام لنگش حیوان ابتلا سم آنها را بررسی کنید.

درمان بریدگی یا زخم

در صورت وجود زخم در سم گوسفند کافیه آنرا با آب گرم و پماد آنتی بیوتیک درمان کنید.

۹) بیماری گرانولوما

به زائده توت فرنگی شکل در قسمت سم گوسفند بیماری گرانولوما گفته می شود که علت اصلی آن تراشیدن بیش از حد کف سم است که باعث ایجاد خونریزی می شود.

این بیماری باعث رشد نامتقارن و بد فرم سم خواهد شد که باعث می شود حیوان به خوبی نتواند راه برود.

درمان بیماری گرانولوما

در صورت مشاهده این بیماری سریعا با دامپزشک تماس بگیرید.

۱۰) بیماری لامینیت

ضعیف شدن جریان خون در قسمت سم گوسفند باعث بروز بیماری لامینیت می شود که یک بیماری نادر است و باعث لنگش دائمی گوسفندان خواهد شد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است