وسایل مورنیاز برای حرفه زنبورداری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

وسایل مورنیاز برای حرفه زنبورداری

عسل خواص بیشماری دارد اما به شرط اینکه عسل طبیعی بخورید از این رو به دلیل تقاضای بالای خرید عسل خیلی از افراد به شغل زنبورداری روی می آورند چونکه سرمایه زیادی لازم ندارد اما فراموش نکنید که باید دانش بالایی داشته باشید و حتما وسایل مورد نیاز چون دستکش، لباس، اهرم، برس، دودی و... را تهیه کنید.

یک زنبوردار با خرید کندو و کلنی و زنبور ملکه و کارگر در طی فرآیندی عسل، مو و فرآوردههای مرتبط تولید می کند. با اینکه شغل زنبورداری نیاز به سرمایه زیادی ندارد اما شما باید وسایل مورد نیاز و ضروری آنرا چون لباس، دستکش، دودی، اهرم، برس و.. را فراهم کنید. زنبورداری شغلی است که نیاز به سرمایه زیاد ندارد تنها باید دانش و اطلاعات خود  را افزایش دهید و با صبر و حوصله این کار را پیش ببرید. برای شروع کار نیازی نیست تعداد زیادی کلنی بخرید حتی با یک الی دو کلنی هم می توانید شروع کنید. نقش های حکاکی شده روی دشنه مفرقی در استان لرستان که هم اکنون در موزه شهر بروکسل است نشان می دهد که زنبورداری در ایران به 1200 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد از این رو جزو مشاغل مهم در بین مردمان ایران بوده است.

فروش زنبور و عسل

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش زنبور و عسل

وسایل ضروری برای شغل زنبورداری

شغل و حرفه زنبورداری نیز به مانند تمام مشاغل نیاز به یک سری وسایل و تجهیزات دارد که البته جای نگرانی نیست چون گران قیمت نیست و شما با صرف هزینه کم قادر به خرید آنها هستید. به طور کلی لباس مخصوص، دستکش، چکمه، دودی، اهرم و البته برس جزو وسایل مهم و ضروری برای اینکار است که بغیر از آنها باید وسایل دیگر را نیز تهیه کنید.

1- لباس مخصوص زنبورداری

تا زمانی که شما تجربه کافی در این حرفه به دست نیاورده باشید باید از لباس مخصوص استفاده کنید. شما با پوشیدن لباس، چکمه، کلاه مخصوص ایمنی خود را در برابر نیش زنبود ایجاد می کنید. تا زمانی که بدن شما در برابر نیش زنبور عادت نکرده است باید از دستکش چرمی یا پلاستیکی استفاده کنید.

2- دودی

به وسیله ای برای بیرون کشاندن زنبورها و باز کردن درب کندو، دودی گفته می شود. دودی ها با پوست، برگ درخت، کلش و البته شلتوک برنج و... کار می کند و با ایجاد دود و قرار دادن دودی کنار زنبور به راحتی زنبورها را از کندو خارج می کنید و باعث می شوید که کمتر به شما نیش بزنند.

3- اهرم

به منظور برداشتن درب کندو باید از وسیله ای به نام اهرم استفاده کنید. شما با استفاده از اهرم البته می توانید قاب های به هم چسبیده و موم های اضافی را نیز بردارید و به نظافت کندو بپردازید.

4- برس زنبور

برای اینکه بتوانید عسل را بردارید باید از برس زنبور استفاده کنید بنابراین خرید آن برای زنبوردار ضروری است.

5- کاردک

از این وسیله برای کارهای مختلف استفاده می شود.

6- سیم گالوانیزه

به منظور سیم کشی قاب ها و البته چارچوب ها از سیم گالوانیزه استفاده می شود.

7- موم‌دوز

این وسیله دارای چرخ دندانه دار است که به راحتی می توانید آنرا داخل آب گرم بذارید تا داغ شود و با استفاده از تخته موم دوز و همچنین حرکت دادن آن روی سیم چهارچوب، سیم را به ورقه موم بدوزید.

8- تخته موم دوزی

به منظور چسباندن و دوختن برگ های موم روی قاب سیمکشی شده باید از تخته موم دوزی استفاده کنید.

9- موم‌بر

موم بر دارای یک چرخ فلزی تیز است که با استفاده از آن به راحتی قادر به بریدن برگ موم به ابعاد مورد دلخواه خود هستید.

10- ظرف غذاخوری

در زمانی که شهد گل نیست باید غذای مصنوعی وارد کلنی زنبور عسل کنید که برای اینکار باید آنرا به شکل های مختلف چون قاب، بشقاب و بردمن در بیاورید و از ظرف غذا خوری استفاده کنید.

11- قفس ملکه

هر کلنی و کندو نیاز به یک ملکه زنبور عسل دارد که به هنگام خرید ملکه و حمل کردن آن باید داخل قفس مخصوص بذارید.

12- چنگال مخصوص عسل

به منظور برداشتن درپوش شانه های عسل یا پولک تراشی باید از وسیله ای به نام چنگال استفاده کنید.

13- اکستراکتور

اکستراکتور وسیله ای است که به منظور استخراج عسل به کار برده می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است